Spring naar bijdragen

Christelijke feestdagen: afschaffen die hap?


Aanbevolen berichten

Het pinksterweekend is weer achter de rug en volgens mij heeft een groot deel van de Nederlanders zich prima vermaakt: Opwekking en Pinkpop trokken vele duizenden bezoekers en ook de stranden en recreatieplassen werden door veel mensen opgezocht.

Op zich prima dus, zo’n vrije maandag ergens tegen het einde van mei; lekker lang weekend, aardige kans op mooi weer, iedereen blij. Toch gaan er ook stemmen op die pleiten voor een afschaffing van dergelijke christelijke feestdagen. Veel mensen weten namelijk toch niet meer wat er op deze dagen gevierd wordt en het zou slecht voor de economie zijn om deze collectieve vrije dagen in stand te houden.

Er zijn echter ook anderen, zoals Frank Bosman in Trouw (klik hier), die juist het belang van vrije dagen rond christelijke feesten benadrukken. Deze feestdagen zorgen er namelijk voor dat er een bepaald ritme gehandhaafd wordt tijdens het jaar en ook dat we in Nederland niet compleet verzanden in een “christelijk analfabetismeâ€.

Hoewel ik me goed kan vinden in de gedachtegang van Frank Bosman – collectieve rust, ritme en een zekere opbouw gedurende het jaar en een mogelijke waarborg tegen verwaarlozing van de christelijke traditie – kan ik me ook voorstellen dat een niet-christen zich hiertegen verzet. De genoemde argumenten zijn voor diegene namelijk een stuk minder vanzelfsprekend en refereren aan een vocabulaire dat niet overeenkomt met zijn/ haar eigen belevingswereld.

Frank Bosman stelt het volgende:

Doordat wij onze wortels hebben verwaarloosd, snappen wij steeds minder wie wij zijn. Kerst vertelt het verhaal van een mensgeworden God, Pasen van zijn sterven en verrijzenis uit de dood, Hemelvaart over zijn opgang tot de hemel en Pinksteren over het vaste geloof van christenen dat Gods liefde en creativiteit altijd met ons zullen zijn. Of je dat nu gelooft of niet, doet niet ter zake. Je moet het weten, net zoals je Bach, Van Gogh en Tolkien moet kennen.

In eerste instantie klinkt ook dit mij als muziek in de oren, maar halverwege dient zich toch een onbehaaglijk gevoel aan, dat wordt veroorzaakt door de laatste twee zinnen: “Of je dat nu gelooft of niet, doet niet ter zake. Je moet het weten, net zoals je Bach, Van Gogh en Tolkien moet kennen.†Ik durf me bij Bosman aan te sluiten wanneer hij zegt dat het voor iedereen, ongeacht (a)religieuze overtuiging, van groot belang is om een zekere kennis te hebben van de christelijke traditie. De vergelijking die hij vervolgens maakt is volgens mij echter scheef. In plaats van Bach, Van Gogh en Tolkien zou ik hier bijvoorbeeld liever Allah, Brahma, Boeddha en/ of Yahweh neerzetten. Zoals het voor niet-christenen belangrijk is om iets te weten over de beweegredenen van christenen, lijkt het mij goed als christenen zich ook durven bezig te houden met de beweegredenen van andersdenkenden. Hebben christenen immers het alleenrecht op ‘gekend zijn’? Ik denk het niet. Volgens mij is het altijd belangrijk om je te verdiepen in dat wat de mensen om je heen beweegt, of dat nu christenen, atheïsten, moslims of voor mijn part vrijmetselaars zijn.

Ik vraag me af wat er in de komende decennia zal gebeuren met de christelijke feestdagen. Wat mij betreft mogen ze van harte blijven, niet in de minste plaats omdat deze dagen steeds weer aanknopingspunten bieden om het gesprek aan te gaan met zowel de christelijke als de niet-christelijk medemens.

Wat vind jij? Hebben christelijke feestdagen anno 2012 nog bestaansrecht in Nederland? Mogen ze afgeschaft worden, of ingewisseld voor andere (religieuze) feestdagen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

eens.

2de pinksterdag vind ik nogal overbodig. Gelukkig zijn veel winkels tegenwoordig gewoon open.

Daarnaast is de dinsdag erna gewoon een normale dag, dus die extra dag vrij is niet heel erg nuttig, te meer omdat hemelvaartsdag niet de week ervoor is, maar 2 weken ervoor.

Bij pasen hebben de scholen tenminste nog een week (of twee) vrij, dus daar is meer mee te doen.

2de kerstdag heeft wel een belangrijke functie. De meeste mensen hebben een partner en dus 2 families. Met 2 dagen kun je de aandacht wat beter verdelen over die 2 families.

Link naar bericht
Deel via andere websites
eens.

Bij pasen hebben de scholen tenminste nog een week (of twee) vrij, dus daar is meer mee te doen.

Volgens mij al jaren niet meer...

oh ja, die is vervangen door de meivakantie.... (ik had het gechecked, maar bleek per ongeluk een belgische schoolvakantie site te hebben aangeklikt)

maar goed,ik ben toch aan 2de paasdag gehecht.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid