Spring naar bijdragen

Efeziërs 6:1


Aanbevolen berichten

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:Kinderen, wees gehoorzaam aan je ouders uit ontzag voor de Heer, want zo hoort het


Al een hele dag zit met dit vers bezig.
In hoeverre moet dit toegepast worden? in alles? want ik bedacht me het volgende: het is winter, de vader zegt tegen het kind: ga in je ondergoed buiten. Volgens dit bijbelvers moet het kind dat doen.
Maar ik hoor velen al denken: ben je gek? het vriest buiten.
Link naar bericht
Deel via andere websites

Uit datzelfde hoofdstuk:

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:Vaders, maak uw kinderen niet verbitterd, maar vorm en vermaan hen bij het opvoeden zoals de Heer dat wil.

Het is een medaille met twee kanten. Voor jou geldt dat gehoorzaamheid gevraagd wordt, voor je vader dat hij je juist opvoedt (en niet probeert te manipuleren). Overkoepelend zou ik ten allen tijde m'n gezond verstand gebruiken, daartoe ben je immers ook geroepen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wat als de ouders vinden dat dit hun gezond verstand is?

'zo worden ze er sterk van en immuum tegen ziektes'

Uhm. Wat wil je daar mee zeggen?

De ouder heeft vooralsnog de plicht zijn/haar kinderen goed op te voeden, zoals de Heer dat wil. Dan denk ik in termen als rechtvaardig en liefdevol. En weten wanneer je moet loslaten...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Kijken of het redelijk is denk ik. Heb vorige week gehoord dat ook in het Nederlandse wetboek is vastgelegd dat onder alle gevallen, ook bij gevallen die niet in de wet zijn beschrijven men moet handelen met redelijkheid en billijkheid. Als ouders het redelijk vinden om kinderen naakt buiten in de kou te zetten, prima, maar erg billijk is het dan niet.

Oftewel: het is goed je ouders te gehoorzamen. God heeft het niet voor niets zo bedacht, het getuigt van respect naar Hem toe als je dat doet. Maar uiteraard moet alles wel binnen de grens van de redelijkheid blijven. En er is zoals al aangegeven inderdaad nog een andere kant aan de medaille, ook voor ouders is er een taak weggelegd. Betekend niet dat dat als zij dat niet doen je gelijk een vrijbrief hebt, maar dat het in ieder geval niet van 1 kant hoort te komen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid