Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

"Wanneer een mens geniet van rijkdom en bezit, wanneer hem dat door God wordt toegestaan als zijn rechtmatig deel en hij zich verheugt in alles wat hij moeizaam heeft verworven, is dat een geschenk van God." Dit is een gedeelte uit Prediker 5. 

Genieten, lukt jou dat? Ik werd de afgelopen tijd vaak stilgezet bij het woord 'genieten' en de inhoud daarvan. Je hoort het zo vaak: geniet ervan. Maar... doe jij dat wel? 
Om eerlijk te zijn: ik vaak niet. Ik probeer het wel, maar ik wil altijd graag meer. Meer vrije tijd, meer vakantie, meer prachtig lenteweer et cetera. 

Begrijp me niet verkeerd. Ik denk dat het heel belangrijk is om te genieten van de dingen die op je pad komen. Zo heeft God het ook bedoelt. Maar je moet ook iets belangrijks onthouden. Iets wat ikzelf vaak vergeet. Namelijk dat God jou genoeg geeft. Er zal niets ontbreken in jouw leven. Gaaf he? 
Met het idee in je achterhoofd dat alles ook van God is én komt, ga je steeds meer waardering krijgen voor alles wat je gekregen hebt. God geeft jouw eten, kleding, werk, talenten en vrienden. Hij geeft ons de natuur om van te genieten. Maar we moeten er ook voor zorgen. Hij geeft ons verantwoordelijkheid voor de personen en spullen die op ons pad komen. We zijn de beheerders van alles wat God geeft. 

God geeft ons ook tijd. Maar wat doe jij daarmee? Ikzelf ben vaak druk bezig met onbelangrijke dingen, zoals Facebook of televisieprogramma's. Maar waarom besteden we onze tijd niet beter? Ik rooster tijd in voor werkzaken en voor mijn hobby's, maar voor stille tijd maak ik geen notitie in mijn agenda. Waarom eigenlijk niet? Ik weet niet waarom ik dat doe. God geeft ons verantwoordelijkheid, maar we moeten die verantwoordelijkheid ook met beide handen aanpakken. 

Juist als je beseft dat God geeft wat genoeg én goed voor jou is, waardeer je je zegeningen meer. Alles wat je krijgt is van God en dat maakt dat sommige zaken minder belangrijk worden voor jou - zoals kleding en Facebook - en dat zaken die normaal weinig aandacht krijgen - zoals het beheersen van je talenten of de vrouw tegenover je in de trein - nu steeds belangrijker worden in jouw leven. 

Het klinkt misschien heel mooi, maar hoe realiseer je dat in jouw leven? Ik denk met open handen en een open hart. Vraag aan onze Vader of Hij je wilt helpen met de dingen die je krijgt en die op jouw pad komen. Vraag Hem voor dankbaarheid in je hart. Want juist met die dankbaarheid en jouw waardering, vorm je een zegen voor de mensen om je heen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mooi geschreven. Het is denk ik ook een beetje deze tijd dat we het "druk" hebben. Het is een geaccepteerd excuus voor van alles, maar soms is het ook een kwestie van ergens tijd voor vrij maken en keuzes maken in de dingen die we doen.

Wil het lukken om Facebook achterwege te laten?

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid