Spring naar bijdragen

Gelovige humor


Aanbevolen berichten

Van de week bood de Evangelische Omroep haar excuses aan voor de uitzending van de Grote Jezus Quiz. Ze ontdekte dat de humoristische, luchtige toon van het programma in slechte aarde viel bij veel gelovigen. Dat was nu ook weer niet de bedoeling, dus zei ze netjes sorry daarvoor. Of dat voldoende zal zijn, dat moet nog blijken, maar ze zal vast iets heel belangrijks geleerd hebben: humor hoort bij de mens, maar kan heel verkeerd uitpakken.

Tijdens de opleiding Communicatie leerde ik al dat er niets zo cultureel bepaald en zo lastig inwisselbaar is dan humor. Wat in het ene land geaccepteerd is, is in het andere land absoluut not done. Maar ook binnen de verschillende christelijke culturen zie je dat fenomeen terug. Binnen de ene geloofscultuur kan men zelfs nog lachen om Youp van ’t Heks grappen over het geloof, terwijl men elders Herman Finkers al te ver vindt gaan.

Met dit fenomeen wordt verschillend omgegaan. De één probeert met iedereen rekening te houden en houdt het allemaal heel braaf, terwijl de ander juist meent dat die grenzen onzinnig zijn en daarom zoveel mogelijk wil shockeren. Als je dat maar doorzet, dan raken mensen inderdaad steeds meer gewend en raakt de geest op den duur afgestompt. Maar ja, braafheid kan ook saai worden en net zo goed afstompend werken.

Hoe ga je nu hiermee om, als je humor wilt gebruiken? Ten eerste is het belangrijk dat je de ander respecteert in zijn grenzen. Als de ander minder kan hebben dan jij, dan is hij niet meteen bekrompen. Als de ander meer kan hebben, dan is hij niet meteen blasfemisch. Ten tweede moet je erachter komen wat voor de ander bijzonder heilig is in het geloof, zodat je weet waarmee je moet uitkijken. Juist ook als je er zelf heel anders in staat.

Je bent altijd begrensd binnen de culturen waarin je leeft, ook als je een eigen doelgroep aanspreekt. Je wordt daarom onder meer door de apostel Paulus opgeroepen om geen onnodige aanstoot te geven en op te passen met wat je doet of zegt. Gelukkig is het ook helemaal niet zo belangrijk om altijd leuk gevonden te worden. Zachtmoedigheid en zelfbeheersing zijn belangrijker. Soms dus toch maar die ene geniale grap voor je houden.

Robert

Link naar bericht
Deel via andere websites

Leuke blog!

Humor is iets dat we van God hebben gekregen en dus heeft Hij op zijn eigen manier ook veel humor. Daarom vind ik het zo jammer dat christenen over het algemeen worden gezien als saaie zure mensen. Een beetje humor hoort in het geloof en maakt het voor mij net wat leuker.

Jammer dat veel mensen alles zo serieus moeten nemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb ooit een film gezien waarin een evangelie (weet niet meer hetwelke) vers per vers werd verfilmd. dus wat ze zeiden kwam letterlijk uit de bijbel. Jezus vertelde daarin heel grappig, en dat deed mij laten inzien dat Jezus helemaal geen zeurpiet zou geweest zijn. Niet dat ik dat dacht, maar het was even besef van: Jezus was echt wel grappig en kon ook wel lachen.

Het is niet omdat je met iemand/iets lacht, dat je heel die persoon in het belachelijke trekt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid