Spring naar bijdragen

Geen blogger


Aanbevolen berichten

Eigenlijk ben ik helemaal geen blogger. Tenminste, dat is wat ik lange tijd dacht. Een blogger was naar mijn idee net zo iemand als een ‘twitteraar’: iemand die zijn of haar eigen leven buitengewoon interessant vindt en ervan overtuigd is dat anderen dolgraag willen lezen over de bloemetjes, bijtjes, koetjes en kalfjes die diegene elke dag tegenkomt. Gelukkig heb ik mijn standpunt over bloggers inmiddels enigszins kunnen bijstellen, met als gevolg dat ik er nu zelf ook ‘zo eentje’ ben. Toch twijfel ik nog wel of ik wel echt bij de club hoor en ook mijn tweets verdwijnen vaak nog steeds ongeplaatst in de prullenbak. Misschien heb ik toch nog wat moeite met het op waarde schatten van mijn koetjes en kalfjes…

Van anti-blogger naar [X]ist in Christ-blogger naar Credible-blogger. Een jaar geleden had ik je hoogstwaarschijnlijk met een vriendelijk ‘ja, daaag!’ weggewuifd als je me had verteld dat ik dit zou gaan doen. Eigenlijk ben ik per slot van rekening helemaal geen blogger. Maar ja, ik had je net zo hard weggewuifd als je me had verteld dat ik uiteindelijk toch wel voor een baan als godsdienstdocent zou gaan of als je me had verteld dat ik me er maar op moest voorbereiden dat ik uiteindelijk nog wel eens in Limburg terecht zou kunnen komen. Hetzelfde had trouwens gegolden als je me had willen wijsmaken dat er zoiets als een Polenmeldpunt zou komen dat door onze breed glimlachende minister-president vriendelijk ‘gedoogd’ zou worden of als je me op de mouw had willen spelden dat zoiets als een zogenaamde ‘Arabische lente’ aan duizenden mensen het leven zou gaan kosten terwijl de rest van de wereld dit rustig via de tv aanschouwt.

Wat ik hiermee wil zeggen? Zowel de ontwikkelingen in ons eigen leventje als de ontwikkelingen op wereldniveau zijn vaak onvoorspelbaar, krijgen soms bizarre wendingen en zijn soms moeilijk te plaatsen. Hoe hard je namelijk ook je best doet om te geloven dat God ons leven leidt en ook de wereld als geheel in Zijn hand heeft, af en toe rijst toch de vraag waarom bepaalde dingen nou juist nu moeten gebeuren en hoe wij Gods aanwezigheid kunnen zien in ons leven en in deze wereld, soms ondanks alle ellende of juist door die ellende heen.

Eigenlijk ben ik helemaal geen blogger. Toch schrijf ik elke week graag een stukje – eerst voor X[ist] in Christ, nu voor Credible – over Gods betrokkenheid bij deze wereld en ook bij onze kleine leventjes. Ik ben er namelijk van overtuigd dat er meer is dan de ellende die we vaak voorgeschoteld krijgen en dat ook in schijnbaar onbenullige of ongelukkige gebeurtenissen zichtbaar kan worden wie God wil zijn voor ons. Bovendien zijn er natuurlijk ook gewoon nog de mooie dingen, die we soms wel erg gemakkelijk voor lief nemen of zelfs over het hoofd zien.

Genoeg stof tot schrijven dus, misschien af en toe toch een beetje vergezeld door bloemetjes, bijtjes, koetjes en kalfjes – daar ontkom je nu eenmaal niet aan als blogger…

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid