Spring naar bijdragen

Op de plaats Rust


Aanbevolen berichten

Op de plaats rust,
God is het die je in kalmte sust.

Ik begon aan dit blog te schrijven op maandag 21 november, de dag na het retraitre weekend van Ichthus, mijn studentenvereniging. Ik vond het een indrukwekkend weekend dat niet geheel aan mijn verwachtingen voldeed, maar desondanks ook ontzettend leerzaam en geslaagd was. Ik had verwacht er gelijk rust te kunnen vinden, maar in eerste instantie kwamen er tijdens het weekend voornamelijk velerlei geloofsgerelateerde vragen in me op. Niet op elke vraag heb ik echt expliciet antwoord gekregen of gevonden, maar rust kreeg ik uiteindelijk wel.
Nu ik op deze avond op het weekend terug kijk lijkt het alweer zo’n eindeloze tijd geleden. Het voelt alsof ik vandaag al minstens twee dagen heb geleefd, zonder voor twee dagen moe te zijn. Zo zie je maar dat tijd niets is wat het lijkt want het is slechts gisteren dat ik naar huis ging.
In elk geval wil ik graag wat delen van wat ik op het weekend heb geleerd.

‘Op de plaats rust’, was het thema van de retraitre. Het klinkt als een militaire commando, een bevel. Dat is het ook. God wil dolgraag dat de mens bij Hem tot rust komt. Daarom heeft Hij oorspronkelijk de sabbath als gebod aan ons meegegeven zodat wij even bij Hem konden uitrusten.
Rust zoeken is iets dat je actief moet doen. ‘Kom’ is immers een werkwoord en zo moet je dus naar God toe komen om bij Hem te rusten.

Jezus deed alles vanuit rust. Voordat er een hoogte- of dieptepunt plaats vond trok Hij zich terug.
Rust zoeken is ook een strijd. Toen Jezus de woestijn in trok stelde de duivel Hem op de proef. Ook ging Hij weg uit de bewoonde wereld om de rust te vinden. Dat voorbeeld zouden wij moeten volgen, onze geestelijke woestijn in trekken en ons terug trekken uit de wereld om te rusten. In exodus lees je ook dat Israël eerst de woestijn in moest gaan voordat ze God eer zouden brengen en dus weg uit Egypte, weg uit de wereld. Rust zoeken in God zou de basis van je handelen moeten zijn zoals dat bij Jezus ook was. Echte rust vinden kan niet even tussendoor als je met de auto in de file staat of in de trein zit. Op deze manier rust zoeken kan zeker en er is ook niets mis mee –ik schrijf immers ook gewoon verder aan dit blog op een dinsdagochtend in de trein- maar het zou  niet de basis moeten zijn. Daarvoor zul je je echt even moeten terug trekken, uit de wereld en in de woestijn moeten stappen.

De wereld om je heen is altijd druk en in beweging, het is er nooit echt eens rustig. Het gebrek aan deze rust en stilte is een van de meest sterke demonische tactieken om de mens bij God vandaan te houden. Het is in de westerse cultuur vrijwel overal druk en daarom is het extra belangrijk dat we dan juist actief die rust van God opzoeken en daarvoor bereid zijn om de tijd te nemen, weg van de wereldse drukte. Wil jij écht de tijd nemen voor God? Even je werk, studie, boek , spelletje, film of welke afleiding je dan ook zoekt opzij te zetten en stil te worden voor God? Want wat is nou écht het belangrijkste in je leven?
Daarom wil ik je uitdagen om direct na het lezen van mijn blog van je computer weg te gaan, deze zo nodig eerst uit te zetten, en bereid te zijn er tijd voor uit te trekken om bij God tot rust te komen. Een halfuur, een uur, of nog langer. Wees niet ontmoedigd als je niet binnen een paar minuten die rust gelijk vindt, rust zoeken is immers een strijd, zoals ik eerder geschreven heb. Een Bijbeltekst die in mijn hart geschreven staat is Romeinen 5:4; ‘en volharding brengt kracht, en kracht brengt hoop.’
Laten wij dan volharden in het zoeken naar rust en tijd voor God uittrekken.

Gods zegen,

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...

En zo zit ik moe, aan het einde van de dag, een beetje rond te surfen op het internet.

Zit een beetje de knopjes hier uit te zoeken en kom op berichten.

Druk er wat in en kom in dit blog waar staat:

Daarom wil ik je uitdagen om direct na het lezen van mijn blog van je computer weg te gaan, deze zo nodig eerst uit te zetten, en bereid te zijn er tijd voor uit te trekken om bij God tot rust te komen. Een halfuur, een uur, of nog langer.

Mooie uitdaging. Ik neem hem aan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid