Spring naar bijdragen

‘Vele profeten en rechtvaardigen hebben begeerd te zien wat


Aanbevolen berichten

Veel mensen zouden graag terug in de tijd reizen om in de tijd van Jezus te zijn. Dan zouden zij Hem als mens in levende lijve te ontmoeten. “Zou het niet super gaaf zijn om te zien hoe hij in het echt is?†Als dat zou kunnen zou je samen met de discipelen van Jezus mee kunnen genieten. Je zou aanwezig kunnen zijn bij toespraken van Jezus, maar je zou ook persoonlijk met hem kunnen praten. Je zou niet langer meer die onpersoonlijke band met Hem hoeven te hebben en je zou al je moeilijke vragen kunnen voorleggen.

Jezus sprakt tot de discipelen en zei:  “Voorwaar, Ik zeg u: Vele profeten en rechtvaardigen hebben begeerd te zien wat gij ziet, en zij hebben het niet gezien, en te horen wat gij hoort, en zij hebben het niet gehoord.†Matteus 13:17 De discipelen kregen te zien wat de profeten van God al eeuwen van te voren aan het profeteren waren. Zei spraken over een messias die het volk van God in overwinning zou leiden. Op het moment dat de discipelen met Jezus spraken, waren zij zelf bij de persoon die de wereld zou verlossen.  

Toch is er iets wat in glorie nog verder vooruitstrekt dan het zien van Jezus als mens op aarde. Op het moment dat de discipelen bij Jezus in de buurt waren was Hij nog niet gestorven voor de zonde van de wereld. Ook was hij nog niet opgestaan in volle heerlijkheid in overwinning op de dood. Dit moest allemaal nog gaan gebeuren. Jezus sprak echter over een tijd dat deze dingen zouden gaan gebeuren. Hij sprak ook van de Heilige Geest die zou komen in zijn discipelen als Hijzelf zou verdwijnen. “Nog een korte tijd en de wereld ziet Mij niet meer, maar gij ziet Mij, want Ik leef en gij zult leven. Te dien dage zult gij weten, dat Ik in mijn Vader ben en gij in Mij en Ik in u.†(Johannes 14:19-20). Deze tekst laat zien dat wij God zullen kennen, ondanks dat wij hem als mens lichamelijk op aarde zien rondlopen. Ik wil je dan ook aanmoedigen om te gaan verlangen naar dit kennen van God. Hij is met ons en we kunnen Hem meer persoonlijk gaan kennen dan toen Jezus nog op aarde liep. In de tijd van de discipelen kon men Jezus nog missen. Jezus kon ver weg lopen en je zou hem eerst moeten zoeken voor je met hem zou kunnen spreken. Toen beloofde Jezus: “En zie, Ik ben met u al de dagen tot aan de voleinding der wereld.†Matteus 28:20. Door de Heilige Geest is Jezus altijd in ons. Het is nu dus mogelijk om altijd met Hem te spreken en Hem te leren kennen. Strek je naar Hem uit en besef dat Hij echt persoonlijk is tot ons. Dat Hij ons wil leren kennen en wij Hem kunnen leren kennen.

Het is belangrijk om te beseffen dat Hij ons nooit zal verlaten. Dit is namelijk niet altijd zo geweest. In de tijd van het oude verbond konden mensen nog verlaten worden door de Geest van God. Zo sprakt David in psalm 51:13 “verwerp mij niet van uw aangezicht, en neem uw heilige Geest niet van mijâ€. David zong deze psalm voor de gemeente, want hij had overspel gepleegd met Batseba. Nu mogen we beseffen dat de Heilige Geest in ons woont en ons bijblijft zelfs als wij zondigen. Dit komt omdat onze zonde op Jezus is gekomen. Wij kunnen nog denken dat God ons maar beter kan verlaten, omdat we het er zo slecht van af brengen. Dit is echter niet nodig. De Heilige Geest ziet naar ons en maakt ons bewust dat we vergeven zijn. Daarom is Hij altijd bij ons en verlaat Hij ons zelfs niet als we ‘niet zo heilig’ leven. Hij blijft geloof in ons houden. Blijf dus vertrouwen dat Hij bij je is om je te steunen. Veel succes in jouw leven met het ontdekken van wie Jezus persoonlijk is. 

Wilfried van Meerveld

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wij zijn beter af dan de mensen destijds. Natuurlijk zou het mooi zijn om Jezus te hebben kunnen zien, maar er bestaat ook nog zoiets als de "ergernis van het directe." Het is namelijk veel moeilijker om in iemand als Jezus te geloven als Hij als gewoon mens voor je neus staat, dan wanneer je de wonderlijke verhalen over Hem hoort en leest. Want stel dat je buurman zou zeggen de Messias te zijn, dan frons je toch ook in de eerste plaats je wenkbrauwen en "geloof je het allemaal wel?" Dat zal in die tijd niet anders zijn geweest: "Hij is toch de zoon van de timmerman?" Het was te direct, zéker omdat Hij voor hen niet aam de gekoesterde verwachtingen van het Messiasschap voldeed. Hij was immers gewoon een mens, die nog aan een kruis stierf ook.

Daarbij zagen de apostelen weer iets niet wat wij nu wel zien, namelijk de Kerk. Zij trokken door de wereld voor iets wat pas veel later in alle grootsheid en pracht te zien zou zijn. Zij zagen nog niet ten volle de vruchten van hun werk en konden daardoor juist msischien weer gemakkelijker in haar geloven. Want daarvoor geldt voor óns weer die ergernis van het directe, zéker omdat zij niet aan de door ons gekoesterde verwachtingen van de Kerk voldoet. Haar dienaren zondigen immers nog altijd en het wonder is er meer verborgen dan je toch zou verwachten van zoiets bovennatuurlijks. In feite hebben wij niet meer voordeel, maar ook niet meer nadeel dan de mensen destijds. Om ook eens bij stil te staan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Veel mensen zouden graag terug in de tijd reizen om in de tijd van Jezus te zijn. Dan zouden zij Hem als mens in levende lijve te ontmoeten. “Zou het niet super gaaf zijn om te zien hoe hij in het echt is?†Als dat zou kunnen zou je samen met de discipelen van Jezus mee kunnen genieten. Je zou aanwezig kunnen zijn bij toespraken van Jezus, maar je zou ook persoonlijk met hem kunnen praten. Je zou niet langer meer die onpersoonlijke band met Hem hoeven te hebben en je zou al je moeilijke vragen kunnen voorleggen.Jezus sprakt tot de discipelen en zei:  “Voorwaar, Ik zeg u: Vele profeten en rechtvaardigen hebben begeerd te zien wat gij ziet, en zij hebben het niet gezien, en te horen wat gij hoort, en zij hebben het niet gehoord.†Matteus 13:17 De discipelen kregen te zien wat de profeten van God al eeuwen van te voren aan het profeteren waren. Zei spraken over een messias die het volk van God in overwinning zou leiden. Op het moment dat de discipelen met Jezus spraken, waren zij zelf bij de persoon die de wereld zou verlossen.  Toch is er iets wat in glorie nog verder vooruitstrekt dan het zien van Jezus als mens op aarde. Op het moment dat de discipelen bij Jezus in de buurt waren was Hij nog niet gestorven voor de zonde van de wereld. Ook was hij nog niet opgestaan in volle heerlijkheid in overwinning op de dood. Dit moest allemaal nog gaan gebeuren. Jezus sprak echter over een tijd dat deze dingen zouden gaan gebeuren. Hij sprak ook van de Heilige Geest die zou komen in zijn discipelen als Hijzelf zou verdwijnen. “Nog een korte tijd en de wereld ziet Mij niet meer, maar gij ziet Mij, want Ik leef en gij zult leven. Te dien dage zult gij weten, dat Ik in mijn Vader ben en gij in Mij en Ik in u.†(Johannes 14:19-20). Deze tekst laat zien dat wij God zullen kennen, ondanks dat wij hem als mens lichamelijk op aarde zien rondlopen. Ik wil je dan ook aanmoedigen om te gaan verlangen naar dit kennen van God. Hij is met ons en we kunnen Hem meer persoonlijk gaan kennen dan toen Jezus nog op aarde liep. In de tijd van de discipelen kon men Jezus nog missen. Jezus kon ver weg lopen en je zou hem eerst moeten zoeken voor je met hem zou kunnen spreken. Toen beloofde Jezus: “En zie, Ik ben met u al de dagen tot aan de voleinding der wereld.†Matteus 28:20. Door de Heilige Geest is Jezus altijd in ons. Het is nu dus mogelijk om altijd met Hem te spreken en Hem te leren kennen. Strek je naar Hem uit en besef dat Hij echt persoonlijk is tot ons. Dat Hij ons wil leren kennen en wij Hem kunnen leren kennen.Het is belangrijk om te beseffen dat Hij ons nooit zal verlaten. Dit is namelijk niet altijd zo geweest. In de tijd van het oude verbond konden mensen nog verlaten worden door de Geest van God. Zo sprakt David in psalm 51:13 “verwerp mij niet van uw aangezicht, en neem uw heilige Geest niet van mijâ€. David zong deze psalm voor de gemeente, want hij had overspel gepleegd met Batseba. Nu mogen we beseffen dat de Heilige Geest in ons woont en ons bijblijft zelfs als wij zondigen. Dit komt omdat onze zonde op Jezus is gekomen. Wij kunnen nog denken dat God ons maar beter kan verlaten, omdat we het er zo slecht van af brengen. Dit is echter niet nodig. De Heilige Geest ziet naar ons en maakt ons bewust dat we vergeven zijn. Daarom is Hij altijd bij ons en verlaat Hij ons zelfs niet als we ‘niet zo heilig’ leven. Hij blijft geloof in ons houden. Blijf dus vertrouwen dat Hij bij je is om je te steunen. Veel succes in jouw leven met het ontdekken van wie Jezus persoonlijk is. Wilfried van Meerveld

De huidige tijd is een meer enerverende tijd dan de tijd van 2000 jaar geleden, want de gelovigen leven nu in de tijd van 'grotere werken dan die van Jezus Christus'.

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:12 Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, wie in Mij gelooft, de werken, die Ik doe, zal hij ook doen, en grotere nog dan deze, want Ik ga tot de Vader
Link naar bericht
Deel via andere websites
Wij zijn beter af dan de mensen destijds. Natuurlijk zou het mooi zijn om Jezus te hebben kunnen zien, maar er bestaat ook nog zoiets als de "ergernis van het directe." Het is namelijk veel moeilijker om in iemand als Jezus te geloven als Hij als gewoon mens voor je neus staat, dan wanneer je de wonderlijke verhalen over Hem hoort en leest. Want stel dat je buurman zou zeggen de Messias te zijn, dan frons je toch ook in de eerste plaats je wenkbrauwen en "geloof je het allemaal wel?" Dat zal in die tijd niet anders zijn geweest: "Hij is toch de zoon van de timmerman?" Het was te direct, zéker omdat Hij voor hen niet aam de gekoesterde verwachtingen van het Messiasschap voldeed. Hij was immers gewoon een mens, die nog aan een kruis stierf ook.

Hetzelfde zie je nu ook. Machtige dienaren van God in deze tijd als Mattheüs van der Steen en Jan Zijlstra worden vaak niet (h-)erkend, maar profeten in hun eigen regio worden vaak niet geëerd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid