Spring naar bijdragen

De Gedachte


Aanbevolen berichten

Niets is wat het lijkt,
Wanneer de gedachte in het hoofd neerstrijkt.

De gedachte is een belangrijk aspect van de mens. Wie kent het niet dat wanneer je aan een situatie terugdenkt je er soms nog om moet lachen, huilen of nog boos om wordt? Een gedachte roept een bepaalde emotie op en doordat je deze emotie voelt ga je een bepaald gedrag vertonen die bij die emotie hoort. Maar gedachtes komen vaak niet zomaar in je op. Deze worden vaak opgeroepen in bepaalde situaties.
Stel dat je voor langere tijd in het buitenland bent en je denkt aan thuis waardoor je heimwee krijgt. Daardoor ga je je verdrietig voelen en dat kun je dan uiten door het gedrag te vertonen; je gaat huilen. De situatie is dat je ver van huis bent en dat roept de gedachte aan thuis in je op. Door deze gedachte voel je je dus verdrietig met huilen als resulterend gedrag. Echter als je dan afleiding gaat zoeken en je daardoor niet meer aan thuis denkt, zul je je ook niet meer verdrietig voelen. Omdat je je dan niet meer verdrietig voelt stop je met het gedrag dat bij dat gevoel past, wat huilen was.

 

De gedachten die je hebt veroorzaken dus je gedrag. Het is niet voor niets dat Jezus vraagt ons hart te beschermen en rein te houden, want uit het hart komen de gedachten voort;

‘Hij zei: Wat uit de mens komt, dat maakt hem onrein. Want van binnenuit, uit het hart van de mensen, komen slechte gedachten, ontucht, diefstal, moord, overspel, hebzucht, kwaadaardigheid, bedrog, losbandigheid, afgunst, laster, hoogmoed, dwaasheid; al deze slechte dingen komen van binnenuit, en die maken de mens onrein.’ (Markus 7:20-23)

Het lijkt me duidelijk dat Jezus hier onder andere zegt dat als er iets in je hart en daarmee in je gedachten speelt, dat dat uit in je gedrag. Als de begeerten van het vlees in je hart overheersen zal dat dus tot kwade dingen leiden. In spreuken 4:23 wordt ook over het hart gesproken;

‘Van alles waarover je waakt, waak vooral over je hart, het is de bron van het leven.’ (Spreuken 4:23)

Ook zegt Jezus in het evangelie van Mattheüs het volgende;

‘En Ik zeg zelfs: iedereen die naar een vrouw kijkt en haar begeert, heeft in zijn hart al overspel met haar gepleegd.’ (Mattheüs 5:28)

Door dus alleen al naar een andere vrouw of man te kijken en om hem of haar te begeren, dus enkel de gedachte van begeerte, pleegt men al overspel in het hart.

En Paulus schrijft het volgende aan de christenen -met name de christenen die daarvoor heidenen waren- in Efeze;

‘Vernieuw de geest die uw denken beheerst.’ (Efeziërs 4:23)

Laat niet je eigen geest in je leven en je gedachte beheersen, maar Gods geest, de Heilige Geest.

 

Het lijkt mij dus van belang om alle goede en reine gedachten te behouden en de slechte of onreine gedachten te verwerpen en uit te bannen. Maar de gedachte gaat zo snel en lijkt wellicht ook zo oncontroleerbaar, hoe is het dan mogelijk om de controle over je gedachte te krijgen?

Ik denk dat de eerste stap, je bewust zijn van dit proces, zojuist gezet is. De tweede stap zal dan zijn dat je je af gaat vragen waarom je iets denkt, waarom je dan juist dat denkt en of je dan niet iets anders, iets wat wel of meer rein is daarvoor in de plaats kan gaan denken. Daarin kun je dan met name kijken naar situaties waarbij je gauw boos wordt of ander negatief gedrag vertoont. Zo kun je je hoofd koel houden ongeacht wat de situatie is omdat je jezelf dan onder controle hebt en je altijd een keuze kunt maken in het gedrag dat je vertoont.

Paulus schrijft aan de christenen in Filippi immers het volgende;
‘Laat iedereen u kennen als vriendelijke mensen.’ (Filippenzen 4:5)
Hoe kun je in elke situatie vriendelijk blijven als je jezelf, je eigen vlees, niet onder controle hebt?

Ik kan geen garanties geven over hoe makkelijk of moeilijk het zal zijn om je hart en gedachten te leren beheersen, maar het zal ook zeker niet onmogelijk zijn! Bid tot God en vraag Hem om hulp, geef jezelf -inclusief je hart en gedachten- aan Hem over. Wees je ervan bewust dat je altijd kunt kiezen, ook in je gedachten en gedrag. Als je besluit om je gedachten te laten gaan zoals ze komen is dat immers ook een keuze die je vrij bent om te maken.

Gods zegen,

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 7 months later...
Die zogenaamde keuze-vrijheid is een illusie. Je kan wel besluiten dat je een bepaalde gedachte niet aangenaam vind, maar gedachtes verschijnen nou eenmaal aan ons, houden geen rekening met vrije wil.

Stel dat iemand de gedachte aan verkrachting weg wil moffelen door te denken aan pinguins op de zuidpool.

Waar komen die pingiuns vandaan? Geen idee. Ik weet niet eens waar die pinguins vandaan komen. Mijn bewustzijn bracht het naar boven, en ik kan het alleen maar ondergaan.

3 seconden later kan de gedachte aan verkrachting alweer terugkomen, ook zonder dat ik daar iets aan kan doen.

Ik heb er trouwens ook een blog over geschreven; klik. Als je wat dieper op het onderwerp in wil gaan wil ik je vragen dat daar te doen. Dan blijven we hier verder on-topic.

Check.

Er is wel degelijk een keuze. Je hebt de keuze wat je met een gedachte doet; hoe je er mee om gaat.

Dat is iets anders.

Een negatieve gedachte kun je alle ruimte geven om er te zijn, maar je kan er ook voor kiezen de gedachte niet te willen en deze koste wat het kost uit te bannen. Dan kun je ervoor kiezen om ergens anders aan te denken en dat is een vrije keuze.

Hoe stel je je dat voor?

De Keuze om die gedachte niet te willen, is zelf ook een gedachte die opkomt. Eerst een keuze maken, en vervolgens die keuze omzetten in een 'werkelijke' gedachte is iets wat 2 hoofden (2 stel hersenen) veronderstelt. Het zou wel handig zijn, maar we hebben maar 1 hoofd.

Een alternatief zou zijn een apart 'kamertje' in de hersenen waar alle denkbare gedachtes gemaakt worden, en waar wij vervolgens iets uit kiezen. Ook zo kan het niet werken.

Zoals ik al zei, dat is een gedachte hebben, voor dat je hem denkt.

Ik kan er voor kiezen om aan taarten te denken, maar ook aan jonge eendjes, een sprookje, wandelen in het bos, een liedje of een boterham met pindakaas. Als daarna de negatieve gedachte weer terug komt dan kun je opnieuw kiezen om ergens anders aan te denken.

Die taarten en eendjes etc. representeren geen werkelijke keuze. Ga zelf maar na, koos je echt taarten, of deed iets je denken aan taarten?

Of misschien hou je erg van taart, zodat die gedachte bij je opkwam.

Als het een keuze was, moeten er dingen kunnen afvallen die je niet koos. Maar hoe kunnen die dingen bestaan als je er simpelweg niet aan dacht?

Het is niet mogelijk om te verantwoorden hoe je die keus dan maakte. Waarom taart en niet cake?

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid