Spring naar bijdragen

Drukte-moe


Aanbevolen berichten

'Kom tot Mij, allen die vermoeid en belast zijn en Ik zal jullie rust geven' – Matteüs 11 : 28
'Neem Mijn juk op je en leer van Mij want Ik ben zachtmoedig en nederig van hart, dan zullen jullie werkelijk rust vinden' vers 29
'Want Mijn juk is zacht en mijn last is licht' vers 30

Vorige week was ik aan het bidden voor onze jeugdgroep en ik werd bepaald bij een beeld. Ik geloof dat God kan spreken door beelden. Afijn, ik zag een draaimolen die ontzettend hard ging. Er zaten allemaal mensen in en die hadden het ieder individueel ontzettend druk. Je weet wel hoe zo'n molen er uit ziet, bont gekleurd met tierenlantijnen en de meest gave creaties, speciaal ontworpen voor kinderen. De molen ging zo ontzettend hard, het was een wonder dat we niet uit de bocht vlogen. Op die draaimolen zag ik Jezus lopen en Hij liep in tegenovergestelde richting, heel rustig en losjes alsof het Hem niet raakte. Af en toe stopte Hij met lopen en probeerde Hij een gesprekje aan te knopen met ons.

Deze week werd ik bepaald bij dat beeld. Ik had niet echt een rustige week, elke dag stond wel wat gepland en soms was het leuk en genoot ik en soms sliep ik slecht en stond ik niet uitgerust op. Ik had voor elke dag wel een lijstje met prioriteiten die aan de beurt waren maar 9 van de 10 keer kwam ik er niet aan toe. En elke keer bedacht ik me dat ik naar God toe moest gaan om Hem te zoeken, of nee, dat wilde ik graag want ik geloof niet in moeten. Wel in willen want dan word God zoeken positief.

Woensdag was een dag dat ik me enorm frustreerde aan alles wat nog af moest, klaar moest deze week, wat was blijven liggen of niet en ik hikte tegen het moment aan dat ik het allemaal los wilde laten en even niks wilde doen. Zelfs daar leek ik geen tijd voor te hebben maar gelukkig viel ik die avond van de trap en gek genoeg zette me dat even stil. Waar ben je nu mee bezig, dacht ik terwijl ik weer terug naar boven liep. Ik ging op mijn bed zetten en toen kwam deze tekst in me op: Mattheüs 11:28 tot 30

Jezus zegt: 'Kom tot Mij...' Dat betekend, ga naar Hem toe. Niet: Kijk Heer hier ben ik... Maar, kijk Heer hier kom ik. Ik kom NAAR U toe. Ik besefte dat het dan betekende om van mijn bont gekleurde kermis paard af te stappen en midden in de drukte stil te staan. Niet in de drukte het gesprek aan te gaan met Jezus maar daadwerkelijk even alles neer te leggen en met Hem te gaan praten. Je hoort wel eens van mensen dat ze achter de feiten aan rennen. In mijn relatie met God is dat soms net zo, ja ik wil me toewijden maar dan zal ik ook prioriteiten moeten stellen. Sterker nog, misschien moet ik dan wel al mijn puntjes waar ik zelf zo hard aan wil werken even opzij zetten. En echt helemaal blanco naar God toe gaan en zeggen: Heer, kom maar op met Uw juk en Uw last. Je kunt beter stoppen met rennen en een moment nemen om opnieuw je route te bepalen.

Jezus zegt in vers 29 dat Hij een zachtmoedige Leermeester is, en Hij nederig is van hart. Ik weet niet of ik het helemaal goed begrijp maar ik geloof wel dat Hij degene is die dingen op kan lossen, die mij leren kan hoe ik het beste met drukte om kan gaan. Of hoe we Hem betrekken bij ons dagelijkse leven, de beslissingen die we elke dag moeten maken of kortom... Wat je last of vermoeidheid ook is, Hij is er voor je! En Hij neemt je last weg, je vermoeidheid en je zorgen en geeft je er iets nieuws voor terug. Klinkt een beetje dubbel maar het past bij ons want dat kunnen we aan, en Hij weet daarin het beste voor ons.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid