Spring naar bijdragen

Strijd om doopplaats Christus


Aanbevolen berichten

Tussen Israël en Jordanië heerst een dispuut over de plaats waar Christus werd gedoopt. De Israëlische overheid heropende op 12 juli na 44 jaar wachten en ingrijpende werken de doopplaats van Qasr Al-Yahoud, op de westelijke oever van de Jordaan. De doopplaats ligt te midden van twee mijnenvelden. De werken, waarvoor tientallen mijnen werden geruimd, hebben 1,7 miljoen euro gekost.

Jordanië klaagt in een communiqué aan dat Israël het recht niet heeft om de site op te eisen en voor het publiek open te stellen, omdat de doopplaats op bezet gebied gelegen is. Dat is volgens Jordanië strijdig met het internationaal recht. Bovendien verwijt de Jordaanse overheid dat Israël de toeristische industrie van Jordanië wil ondermijnen. “Israël vervalst de geschiedenisâ€, heet het. De onderliggende reden van het protest is de Jordaanse vrees dat toeristen wegblijven in Al-Maghtas, de plaats op de oostelijke oever die er eveneens aanspraak op maakt om de ‘enige echte’ doopplaats van Christus te zijn.

Historisch staat vast dat Jezus door Johannes werd gedoopt in de Jordaan. De ‘Jordaanse doopplaats’ van Jezus kende de afgelopen jaren een opmerkelijke toename van het aantal toeristen, mee door de aanhoudende onveiligheid aan Israëlische zijde. De traditie lijkt echter Israël gelijk te geven. Qasr Al-Yahoud op de westelijke oever was tot aan de intifada de traditionele en drukst bezochte bedevaartplaats.

Bron: Kerknet

Link naar bericht
Deel via andere websites
Volgens Johannes 1:28 trad Johannes op aan de overzijde van de Jordaan. Dat zou dan toch suggereren dat de doopplaats eerder in Jordanië dan in Israël zou liggen?
Dat klopt. Volgens de traditie is Christus gedoopt in Bethabara (in nieuwere vertalingen Bethanië) wat in Jordanië ligt.

http://www.lonelyplanet.com/jordan/the-dead-sea-and-around/bethany-beyond-the-jordan

map2.jpg

Op deze kaart staat het (volgens mij althans) echter andersom, nu is mijn Grieks extreem slechts, maar ik maak van één woord Bethabara en dat ligt aan 'de onderkant van de Jordaan' daaronder (rand plaatje) zie ik geloof ik de Middellandse Zee.

;)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja het is merkwaardig dat Bethabara op die kaart aan de Israëlische kant van de Jordaan ligt. Wat zou dan de reden van de naam "voorbij" de Jordaan zijn?

Het kan natuurlijk zijn dat het gewoon de naam van Bethabara is en dat die naam vanuit "Jordanisch" perspectief aan dat plaatsje is gegeven. Zoals de naam "Overijssel" dat logisch is vanuit Gelders perspectief maar niet vanuit het perspectief van Overijssel zelf?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ja het is merkwaardig dat Bethabara op die kaart aan de Israëlische kant van de Jordaan ligt. Wat zou dan de reden van de naam "voorbij" de Jordaan zijn?

Het kan natuurlijk zijn dat het gewoon de naam van Bethabara is en dat die naam vanuit "Jordanisch" perspectief aan dat plaatsje is gegeven. Zoals de naam "Overijssel" dat logisch is vanuit Gelders perspectief maar niet vanuit het perspectief van Overijssel zelf?

Het kan ook zijn dat ik de kaart verkeerd interpreteer, ik ga er vanuit dat 'die zee' rechts de Dode Zee is, maar dat kan ook de Zee van Tiberias zijn. In dat geval is de kaart vanuit Jordanisch perspectief getekend.

Wat ook kan, maar dat zie ik niet terug in de Bijbeltekst is het volgende: Zover ik weet reisden pelgrim vanuit Galilea op reis naar Judea altijd via de overkant (Perea en de Dekapolis), zie bijvoorbeeld het verhaal over de bezetene van Gardara, dus dan kan het zijn dat ze overgestoken zijn waarna Jezus aan 'de overzijde' gedoopt is, wat dan weer de Israëlische kant is.

Nog een mogelijkheid is dat de kaart niet klopt en al 'ideologisch gekleurd' is, het is een kaart uit de zesde eeuw na Christus: http://www.christusrex.org/www1/ofm/mad/index.html

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid