Spring naar bijdragen

Sexualiteit is meer dan n**ken!


Aanbevolen berichten

Een van de verworvenheden van de sexuele revolutie van de zestiger jaren van de vorige eeuw is dat het taboe op het praten over sex een stuk kleiner is geworden. Niet dat iedereen nu uitgebreid zijn/haar sexleven bespreekt maar de meeste kinderen krijgen nu bijvoorbeeld wel sexuele voorlichting thuis en op school. En zoek je iets over sex dan zijn er heel wat instellingen en websites die je van de nodige informatie kunnen voorzien. Die openheid is een hele vooruitgang in vergelijking met het knijpen van de kat in het donker en de voorlichting die je op straat kreeg zoals voor die tijd. Ook helpt het deels in het voorkomen van misbruik omdat kinderen eerder in de gaten hebben dat er “iets†niet klopt.

Maar de sexuele revolutie heeft niet alleen voordelen gehad. Zeker in combinatie met de komst van de pil als voorbehoedsmiddel heeft het er ook voor gezorgd dat sex geen onderdeel meer is van iemands sexualiteit. Sex wordt meer en meer gezien als een genotsmiddel en de oorspronkelijke bedoeling is nog maar bijzaak. Je ziet dit terug in de reclames waar aantrekkelijk types schaars gekleed of niet gekleed allerlei producten aanprijzen want ¨sex sellsâ€. Maar ook op MTV en TMF is sex DE boodschap. Dat is jammer want sexualiteit is meer dan n**ken. Sexualiteit gaat ook over liefkozen, intimiteit, het gaan voor de ander, wederzijds vertrouwen, samen ook geestelijk één zijn en het verder willen zien dan uiterlijkheden.

Nu wordt vaak gedaan alsof de bijbel zo preuts is en sexualiteit als iets vies afgeschilderd wordt, maar dat is beslist niet het geval. Het beste voorbeeld hiervan is wel het bijbelboek Hooglied. Zoals bijvoorbeeld Hooglied 7 waarin de bruidegom zijn bruid beschrijft. De poëtische taal is uit een ver verleden maar hij beschrijft haar van top tot teen. Haar voeten, haar heupen, haar borsten, haar tanden, navel, haar hals, haar ogen en haar neus alles komt aan bod! En ook deze beschrijving van een uitgebreide tongzoen in hetzelfde hoofdstuk is heel poëtisch maar niet preuts:

7 Wat ben je mooi, wat ben je bekoorlijk,

liefde en verrukking, dat ben jij.

8 Als een palm is je gestalte,

je borsten zijn als druiventrossen.

9 Ik dacht: Laat ik die palm beklimmen,

ik wil zijn bladeren grijpen.

Laten jouw borsten

als trossen van de wijnstok zijn,

je adem als de geur van appels,

10 je tong als zoete wijn

waarin mijn kussen,

mijn lippen en tanden gedompeld zijn.

Maar gelijkertijd begint vers 11 wel met “Ik ben van mijn lief, en hij verlangt naar mij†dus het is absoluut geen vrijblijvende stoeipartij. Het is ook niet zo dat de man en de vrouw geen idee van passie of hartstocht hebben, lees maar in Hooglied 8 Meisjes van Jeruzalem, ik bezweer je: wek de liefde niet, laat haar niet ontwaken voordat zij het wil. En even verder in vers 6 Sterk als de dood is de liefde, beklemmend als het dodenrijk de hartstocht. De liefde is een vlammend vuur, een laaiende vlam. Duidelijk blijkt dat de bijbel niet wereldvreemd is, ook niet als het over sex gaat. Ik sluit daarom met deze verzen uit Hooglied 8 van de broers van de bruid af:

8 Wij hebben een zusje,

borsten heeft ze nog niet.

Wat doen we met ons zusje

als de mensen over haar gaan spreken?

9 Was zij een muur,

dan bouwden wij er zilveren kantelen op.

Was zij een deur,

dan sloten wij die met een balk van cederhout.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid