Spring naar bijdragen

'Geraakt worden door de stilte'


Aanbevolen berichten

APELDOORN - Ronald Koops en Peter & Carin van Essen starten dit najaar met een serie verstilde en troostende ‘stilteconcerten' om bij God tot rust te komen. De concerten worden mede georganiseerd door Chananja, die ook de concerten van Sons of Korah organiseerde.

Ronald Koops (zangleider, liedschrijver en pianist) geeft al enige tijd onderwijs over lofprijzing en aanbidding in de (traditionele) kerk en is auteur van het boek Een kerk vol aanbidding! Hij is bij een breed publiek geliefd om zijn ingetogen vertolkingen van bekende psalmen, gezangen, nieuwe liederen en eigen composities op de piano. Hij maakte diverse instrumentale piano-cd's zoals Key of Eternity, Verlangen en Rust, waarbij vooral de rust en stilte benadrukt wordt.

De liederen van Peter van Essen (zangleider, liedschrijver en violist) worden in veel kerken en gemeenten gezongen. Hij is geliefd om zijn pure en doorleefde liederen (onder meer ‘Geprezen zij de Here' en ‘Heerlijk is uw naam') en zijn zeer gevoelige vioolspel. Hij maakte onder meer de cd's Be Thou My Vision (met Jan Borger) en Musica Divina (met Jan Mulder). Met zijn stichting Bouw Uw Troon geeft hij cursussen en onderwijs aan muziekteams en in gemeenten.

Carin van Essen (liedschrijver, zangleider en hulpverlener) schreef onder meer themaliederen voor de EO-Vrouwzijndagen. Onlangs verscheen haar debuutalbum Pak van mijn hart. Carin zingt met passie en bezieling en weet mensen te raken met haar doorleefde liederen en vertolkingen van psalmen die gaan over nood, verdriet, hoop en stilte. Rust en stilte staan ook centraal tijdens de stilteconcerten, die bedoeld zijn om op adem te komen bij God.

Zowel Ronald als Peter & Carin constateren dat er in het leven veel hectiek en stress is, waardoor het moeilijk is om tot rust te komen. Peter: "Als ik aan de piano psalmen zing, helpt me dat om rust te vinden bij God en me voor Hem te openen." Voor alle ‘rustzoekers' zijn de stilteconcerten bedoeld. Echte concerten, met alle moderne middelen en techniek, maar toch totaal anders. Carin: "Mooie, veelal geïmproviseerde muziek, diepzinnige teksten, oude bekende psalmen of nieuw geschreven psalmen, maken met elkaar een oase van bezinning en verstilling."

Tijdens de stilteconcerten komen ook de verschillende gemoedstoestanden van de psalmen aan bod, zoals vertrouwen, twijfel, blijdschap, verdriet of hoop. Ronald: "Het is ons gebed dat vele mensen juist door een stukje rust en stilte geraakt mogen worden door de oneindige liefde van God en bij Hem tot rust mogen komen door samen zingen, samen bidden of in stilte luisteren naar God."

bron: uitdagingonline

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid