Spring naar bijdragen

Gorcum mag met recht Bijbelstad worden genoemd


Aanbevolen berichten

[preview]Simon van der Pol uit Leerdam kwam ruim tien jaar geleden in bezit van een oude familiebijbel. Het was voor hem het begin van een speurtocht naar de geschiedenis ervan. Het resultaat: een boekje, een kleine expositie in het Statenbijbelmuseum en een stadswandeling over 'Gorcum 100 jaar Bijbelstad'.[/preview]

Het zicht op de stad Gorcum van over de rivier is mooi. Dat was het in het verleden ook al, zo laat de titelpagina van de oude Bijbel van Van der Pol uit 1662 zien. Onder aan de bladzijde staat een fraaie tekening van de stad. „Gorcum was toen belangrijkâ€, zegt Van der Pol.

De Bijbel is al een 150 jaar in de familie. „Toen mijn oom in 2003 kinderloos stierf, erfde ik hem. Het gaat om een uitgave van Helmich Adriaanz van Cappel. Na mijn pensionering in 2008 ben ik gaan uitzoeken hoe het precies zat met die Bijbel.†Van der Pol vond interessante verhalen over de geschiedenis van zijn familie, maar vooral ook over de vele Bijbels die in de Merwedestad zijn gedrukt.

Ook kwam hij in contact met Wim van ’t Zelfde, eigenaar van het Statenbijbelmuseum in Leerdam. Die toont in zijn museum honderden bijzondere Bijbels, gedrukt tussen 1550 en 1900 met kopergravures, etsen, steendrukken, houtsnedes en landkaarten. Het Statenbijbelmuseum werd vorig jaar uitgeroepen tot het â€best gewaardeerde dagje uitâ€.

Lees verder: Reformatorisch Dagblad

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid