Spring naar bijdragen

Ledenverlies Protestantse Kerk neemt licht af


Aanbevolen berichten

Het ledenverlies van de Protestantse Kerk neemt licht af. In 2006 verloor het kerkgenootschap nog 62.064 leden, in 2009 waren dat er 52.362. Het totaal aantal leden van de Protestantse Kerk ligt nog net boven de 2 miljoen.

Dat blijkt uit de Statistische Jaarbrief 2010 die op 12 november aan de generale synode van de kerk wordt gepresenteerd. De kerk gaat de komende jaren steeds zo'n Jaarbrief presenteren om beter inzicht te krijgen in de ledenontwikkeling van de kerk.

Ook procentueel gezien liep het ledenverlies terug. In 2006 verloor de kerk 2,66 procent van haar leden. In 2009 was dat 2,46 procent.

Uit de cijfers blijkt ook dat de Protestantse Kerk in totaal 1723 (wijk)gemeenten telt. Ongeveer een derde daarvan is een protestantse gemeente. Bijna de helft van de gemeenten is nog hervormd. In de afgelopen jaren vormden vooral veel hervormde gemeenten en gereformeerde kerken een protestantse gemeente. Het aantal lutherse gemeente is redelijk stabiel.

Preses Peter Verhoeff reageerde als volgt op de cijfers: "Nu weet ik een heleboel tegen deze cijfers in te brengen. Allereerst natuurlijk dat elk lid dat de kerk verliest betreurenswaardig is. Er is dan ook geen reden om triomfantelijk te zijn. En toch. Toch is de kerk niets zonder mensen. Ik weet het, groei is het zeker nog niet. Maar moet het niet beginnen met een daling van het verlies? De Statistische Jaarbrief gaf me hoop. Hoop dat het missionaire werk aanslaat. Hoop dat de kerk veel voor mensen en samenleving kan betekenen."

Bron: Kerknieuws

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid