Spring naar bijdragen

Kerken aanwezig op Sail Kampen


Aanbevolen berichten

KAMPEN – [preview]Kerken in Kampen waren er niet blij meer dat Sail Kampen ook dit jaar in het paasweekeinde werd gehouden. Maar nu het zo ver was, stond in de Oudestraat, vlak bij de kermis, drie dagen lang een bord: â€Even uit de drukte? U bent welkom in ons kerkgebouwâ€.[/preview]

De pijl op het bord wijst naar de met vlaggetjes versierde trap van de christelijke gereformeerde kerk. Samen met de Nederlands gereformeerde kerk en de twee gereformeerde kerken vrijgemaakt, van Kampen-Noord en Kampen-Zuid, bood deze gemeente zaterdag-, zondag- en maandagmiddag gelegenheid aan de 200.000 Sailbezoekers om even bij te komen met koffie en een paaseitje.

Vanwaar dit initiatief? „Om een positief signaal af te gevenâ€, zegt ds. G. Zomer, predikant van de gereformeerd kerk vrijgemaakt van Kampen-Noord. „Toen Sail vorig jaar voor het eerst in het paasweekeinde gehouden zou worden, kwamen de kerken vaak negatief in het nieuws: alsof christenen alleen maar overal op tegen waren. We hebben toen nagedacht of we misschien ook positief in de aandacht konden staan.â€

De bedoeling is „een moment rust te bieden.†Meer verwacht hij er ook niet van. „We hebben niet de illusie dat mensen deze dagen hier komen omdat ze meer van het geloof willen weten.†Tijdens de koffie wordt boven de preekstoel een film van Max Lucado (â€Niemand is als jijâ€) geprojecteerd. Veel behoefte om uit de drukte te gaan, lijkt het Sailpubliek zaterdag niet te hebben: na een paar uur zijn er vier mensen langsgeweest, van wie de helft afkomstig uit de eigen gemeente. De vrijwilligers uit de vier organiserende kerken geven er niet om. „We hebben ook elkaar beter leren kennen.â€

Aan de andere kant van de Oudestraat staat de straatevangelisatie van de gereformeerde gemeente. Ook hier staat een bord: â€Is er leven na de dood? Ja/neeâ€. Het is rustiger dan anders, maar ze hebben wel opvallend veel buitenlandse bezoekers ontmoet, zegt Hans Zijderveld. „Het Woord komt bij de mensen.â€

Zondagmiddag ging ds. F. R. Omvlee, predikant bij de Koninklijke Marine, voor in een zogenaamde tentkerkdienst. „Pasen en Sail Kampen hebben theologisch natuurlijk niet direct iets met elkaar te maken. Ook in mijn werk voor militairen moet ik hun soms bizarre omstandigheden en de Bijbel maar bij elkaar zien te brengen.â€

Het thema is: â€We hebben Gods wind in de zeilenâ€. Ds. Omvlee: „Ik zal benadrukken dat we het heel goed hebben in Nederland. Onze grootouders hadden het veel minder dan wij. We moeten ons daarom niet laten verleiden tot het negativisme dat je tegenwoordig zo veel hoort. Er ligt een gouden toekomst voor ons, we hebben Gods wind in de zeilen.†Het lied na de preek moet dat onderstrepen: „Ik voel de wind van God vandaag en zeil d

Bron: Reformatorisch Dagblad

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid