Spring naar bijdragen

Juist als gelovige open de Bijbel onderzoeken


Aanbevolen berichten

KAMPEN - Theoloog Koert van Bekkum promoveerde donderdag 'met lof' op een studie over het Bijbelboek Jozua. Hij kreeg onder meer vragen over het stilstaan van de zon, en over zijn eigen geloofsvooroordeel.

'Wel of niet echt gebeurd?' Er zijn en worden hevige discussies gevoerd over die vraag, als het om oudtestamentische Bijbelverhalen gaat. Het boek Jozua vertelt dat de zon stilstond op een dag dat het volk Israël een beslissende veldslag moest leveren. Was dat nu wel of geen astronomisch wonder, was een van de vragen die theoloog Koert van Bekkum kreeg voorgelegd. Hij promoveerde gisteren aan de vrijgemaakt-gereformeerde Theologische Universiteit in Kampen, op een proefschrift over de verovering door Israël van het land Kanaän.

In een interview in het Nederlands Dagblad zette Van Bekkum er vorige week vraagtekens bij, of de zon letterlijk heeft stilgestaan - wat in het huidige wereldbeeld zou betekenen dat de aarde enige tijd ophield met draaien.

Kosmisch wonder

,,Sommigen zeggen: zo'n wonder is niet reëel, dus moet je dat anders lezen. Maar dat is mijn aanvliegroute niet'', verklaarde hij gisteren, toen hij zijn proefschrift verdedigde. ,,Ik ga uit van de tekst, welke verteltechnieken er worden gebruikt, en wat die tekst over het verleden wil zeggen. Als de uitkomst daarvan zou zijn dat er die dag een kosmisch wonder is gebeurd, zou ik dat best kunnen geloven, al zou ik het moeilijk vinden.''

Vanuit de tekst beargumenteerde Van Bekkum dat de tekst dat niet per se wil zeggen. Het verhaal spreekt over zon én maan die stilstaan, en even later alleen over de zon, die de volle dag aan de hemel stond. ,,Zon en maan worden als personen voorgesteld. Jozua spreekt ze zelf aan; het is geen gebed tot God of Hij ze wil laten stilstaan. Voor omringende volken waren zon en maan goden; voor Israël waren het schepselen van God, behorend tot zijn hemelse hofhouding. Jozua vraagt ze met het volk Israël mee te vechten'', aldus de theoloog.

Met lof

Van Bekkum ging ook in op vragen van de Groningse oudtestamenticus Ed Noort, over zijn 'geloofsvooroordeel' waarmee hij zijn proefschrift schreef. ,,In het verhaal uit Jozua komt God voor als wetgever, vervuller van beloften en ook als direct handelend met en voor zijn volk. Waar is God in uw visie op hoe de Bijbel hier over het verleden vertelt?''

Van Bekkum signaleerde dat de Bijbelwetenschap de laatste twee eeuwen sterk leunt op de - buiten-Bijbelse - geschiedenis en archeologie. In de wetenschap zou een sprekende en handelende God geen factor mogen zijn. ,,Maar je kunt God niet buiten zo'n studie houden'', verklaarde hij zijn eigen uitgangspunt. ,,Alleen geloof ik dat alle kennis van God komt; dus kun je rustig en open ook alle gegevens vanuit de geschiedenis bekijken.''

De senaat van de Kamper universiteit kende Van Bekkum - in het dagelijks leven adjunct-hoofdredacteur van het Nederlands Dagblad - de doctorstitel 'cum laude' (met lof) toe. Het was voor het eerst in ruim twintig jaar dat aan de vrijgemaakt-gereformeerde universiteit een promovendus dit predikaat kreeg.

Bron: Nederlands Dagblad

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid