Spring naar bijdragen

Nederland te negatief over kerk


Aanbevolen berichten

UTRECHT – [preview]Je mag tegenwoordig niets positiefs over de kerk zeggen, zei Antoine Bodar vrijdagavond tijdens het Jacobi-debat in Utrecht.[/preview] „In Nederland spreekt men alleen maar negatief over de kerk, wat wel en niet mag, niet hoe schitterend het is om te geloven.â€

De rooms-katholieke priester discussieerde met bestsellerauteur Kluun over het lijden, onder het motto â€Last of loutering?â€

Bodar publiceerde recent een boekje met meditaties over het lijden van Jezus Christus, naar aanleiding van gravures van Albrecht Dürer. Ook in het werk van Kluun is het lijden een terugkerend onderwerp, onder meer vanwege het overlijden van zijn vrouw enkele jaren geleden.

Kluun brak met de Rooms-Katholieke Kerk, maar is wel blijven geloven, zei hij vrijdagavond. Bodar is loyaal rooms-katholiek en komt regelmatig op voor de traditionele positie van de Rooms-Katholieke Kerk. „Als je niet weet waar het in de kerk over gaat, dan is het ook vanzelfsprekend dat je de kerk verlaat.â€

Het is volgens Bodar niet gemakkelijk om voortdurend in de media te spreken over het seksu eel misbruik in de kerk. „Ik heb daar niets mee te maken, hoewel ik het instituut vertegenwoordig. Het gaat vooral over broeders, niet priesters, dat maakt wel verschil. Priesters moeten in de gemeente door de eucharistie Christus vertegenwoordigen. Als dit soort schande in de kerk naar buiten komt, ben je helemaal niet meer geloofwaardig.â€

Kluun is bang voor lijden, zegt hij. Sinds hij zijn vrouw heeft zien sterven, is hij echter niet meer bang voor de dood, „wel voor het stervensproces, ook voor de dood van mijn kinderen.†Bodar ziet de betekenis van het lijden vooral als mede-lijden, troost bieden aan hen die lijden.

Kan God lijden voorkomen, was een vraag die ter sprake kwam tijdens het debat, dat door 400 mensen werd bijgewoond. Bodar: „In de katholieke traditie leert men dat de mens een vrije wil heeft. God is almachtig, Hij beheerst het al, maar dat wil niet zeggen dat Hij het lijden zal of wil voorkomen. De mens heeft zich van God afgekeerd, zodat het lijden voor een deel door de mensheid is veroorzaakt. Lijden is een mysterie. Het overkomt ons allen, of je nu wel of niet christen bent. Maar wij moeten het wel een plaats geven.â€

Kluun, die eigenlijk Raymond van de Klundert heet, heeft altijd geprobeerd om het lijden in zijn leven te vermijden. „Ik ben qua levensstijl een hedonist. Toen mijn vrouw kanker kreeg, was dit het eerste in mijn leven dat ik niet kon veranderen. Alles wat mij niet beviel, veranderde ik. Maar ik kon de ziekte niet aanvaarden; pas enkele weken voor haar sterven lukte dat. Mensen herkennen zich in mijn boeken.â€

Bron: Reformatorisch Dagblad

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid