Spring naar bijdragen

Bodar: "Homo kan protesteren tot ie ons weegt"


Aanbevolen berichten

[preview]In een eucharistieviering in de Sint-Jan in Den Bosch heeft een bonte stoet homoseksuelen en sympathisanten zondag gedemonstreerd omdat een praktiserende homoseksuele prins carnaval eerder geen hostie mocht ontvangen. Vijf vragen aan de homoseksuele priester Antoine Bodar (foto). [/preview]

Waarom mag een homoseksueel geen hostie ontvangen?

"Het gaat om een praktiserend homoseksueel. Met de neiging tot homoseksualiteit is niets mis. Het praktiseren, dat mag niet volgens de leer van de Rooms-Katholieke Kerk. Mensen zijn nooit uitgesloten om naar een eredienst te komen. Maar om het lichaam van Christus te ontvangen, moet je in staat van genade zijn. Dat betekent dat je niet ver van God verwijderd bent. Seksualiteit mag je volgens de leer van de kerk alleen bedrijven binnen het huwelijk tussen man en vrouw. Zo is de formele regel. Maar let wel, als ik met mijn echtgenote ruzie heb gemaakt en haar heb uitgemaakt voor alles wat Onze Lieve Heer verboden heeft, kan ik ook beter niet ter communie gaan. Dan ben ik ook niet in staat van genade. Het gaat om het zondebesef.''

Is het aan de priester of iemand een hostie krijgt of niet?

"Nee. De priester verwoordt de leer van de kerk. Kijk, je kunt ook grote borden bij de kerk neerzetten met uitleg over wanneer je wel of geen hostie mag ontvangen. Een priester kan niet aan iemands neus zien of diegene in staat van genade is. Maar hij kan wel uit naam van de kerk zeggen: meneer, u staat hier in een roze pak voor mijn neus met een grote roze driehoek in de hand, ik stel voor dat u niet ter communie gaat. U kunt wel een zegen krijgen. Nogmaals, ter communie gaan heeft te maken met een bepaald zondebesef. Voor veel mensen is dat abracadabra. Het is een mentaliteit geworden dat Onze Lieve Heer alles wel goed vindt. Het is een tandeloze welzijnswerker geworden.''

Wat vindt u van de oproep van PvdA-partijvoorzitter Lilianne Ploumen om te protesteren?

"Ploumen roept als politica op om de orde te verstoren. Dat mag natuurlijk niet. Daarbij, u kunt protesteren tot u anderhalve ons weegt, maar dit is de leer van de kerk. Er is godsdienstvrijheid, dus dat iemand een zaak aanspant tegen de zogenaamd discriminerende pastoor in Reusel, heeft geen gevolgen. Als je het niet eens bent met het standpunt van de kerk, zul je de kerk moeten verlaten.''

Praktiserende homoseksuelen krijgen die hostie dus niet?

"Ik vind deze rel typisch een uiting van de Nederlandse hufterigheid. In Nederland is een vergroving gaande. We kennen alleen nog rechten, onze plichten zijn we vergeten. In dit geval is het alsof homoseksuelen roepen: ik wil een hostie en ik wil hem nu. Ik ben niet de enige die zich begint te ergeren aan dat aanstellerige. De homoseksuele medemens is nu ongeveer de allerheiligste koe van Nederland.''

En nu?

"Ik denk dat de actievoerders de kerk nu met rust moeten laten. Ze hebben hun punt gemaakt. Laat nu de kerk de kerk. En wij zijn natuurlijk gaarne bereid om uit te leggen waarom de leer van de kerk is zoals die is.''

Bron: ANP

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid