Spring naar bijdragen

Nederlandse vrijzinnigheid vernietigt het christendom


Aanbevolen berichten

[preview]'Als de kerk verandert zoals de Nederlandse vrijzinnigen willen dat zij verandert, is zij spiritueel en theologisch gezien dood … Het religieuze experiment (van de Nederlandse vrijzinnigen) betekent de vernietiging van het christendom'. [/preview]

Het zijn harde woorden die de Amerikaanse prediker Albert Mohler schrijft op zijn weblog. De invloedrijke Mohler is het hoofd van de theologieopleiding van de conservatieve Southern Baptist Convention. Hij reageert op een uitzending van de BBC waarin onder meer Klaas Hendrikse te zien is.

In de uitzending van begin augustus zegt de atheïstische dominee uit Zierikzee dat God geen persoon is, maar een gevoel. Ook Hijme Stoffels, godsdienstsocioloog aan de Vrije Universiteit in Amsterdam, is geïnterviewd. Hij vertelt dat veel Nederlanders zich kunnen vinden in het 'ietsisme'.

Mohler verbaast zich er over dat een man die zich atheïst noemt predikant kan zijn in een kerk. ‘Een kerk die geen tuchtprocedure start tegen een atheïst vanwege ketterij, is een kerk die haar christelijke identiteit heeft verloren’.

Hendrikse werd landelijk bekend vanwege zijn boek Geloven in een God die niet bestaat, waarin hij uitlegt dat God een gevoel is. Binnenkort verschijnt zijn tweede boek, over Jezus Christus.

Bron: IKON

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik kan me wel vinden in de gequote uitspraak van deze meneer. Ik snap eigenlijk ook niet dat mensen in die gemeente nog naar die kerk gaan. Als je dan toch voor het gezellig bij elkaar zijn naar de kerk gaat kun je toch veel beter afspreken in een kroeg, bowlingbaan of eetgelegenheid om maar wat voorbeelden te noemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Op woensdag 31 augustus 2011 12:30:20 schreef Thorgrem het volgende:

Ik snap eigenlijk ook niet dat mensen in die gemeente nog naar die kerk gaan. Als je dan toch voor het gezellig bij elkaar zijn naar de kerk gaat kun je toch veel beter afspreken in een kroeg, bowlingbaan of eetgelegenheid om maar wat voorbeelden te noemen.

Daar ben ik het wel mee eens, maar met zijn uitspraken in het artikel ben ik het niet eens. Hij suggereert dat vrijzinnigheid zo'n grote rol van betekenis zou hebben en zo'n grote impact op het christendom en hij lijkt niet de vitaliteit van het christendom in Nederland te onderkennen.

Edit: ik ben het daarnaast wel eens met het starten van een tuchtprocedure tegen een dergelijke prediker. Zo iemand kan wel een beamer bedienen in een kerk (en hoeft niet gelijk verbannen te worden uit de kerk), maar zou niet Gods woord mogen onderwijzen aan arme schapen van de kudde van Christus.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid