Spring naar bijdragen

Schoolboeken bestempelen evolutietheorie als werkelijkheid


Aanbevolen berichten

[preview]Stichting 'De Oude Wereld' gaat aan de slag om fouten in schoolboeken aan de kaak te stellen. Dat bleek uit overleg vorige week woensdag met het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW).[/preview]

De stichting toonde zich bezorgd over het gemis aan werkelijkheidszin van de evolutietheorie in schoolboeken.

Stichting De Oude Wereld heeft de nieuwe examenprogramma’s voor de bètavakken geanalyseerd en daarover met het ministerie van OCW contact gezocht.

Theorie en werkelijkheid

Een doorn in het oog van de Stichting is het kennelijke monopolie dat de evolutietheorie in deze programma’s heeft. Een andere wetenschappelijke ontstaanstheorie krijgt geen plaats in de examenprogramma’s. Dit strookt niet met de wetenschapstheorie die leert dat een theorie niet gelijk gesteld mag worden aan waarheid. De scholen hebben zelf alle vrijheid om aanvullende theorieën te doceren, aldus het Ministerie. Ze mogen het zelf regelen.

Eigen mening

De stichting constateerde tijdens het overleg dat de evolutietheorie zich weinig aantrekt van de werkelijkheid. Gepresenteerd werd een lijst met gegevens die door de evolutietheorie niet kunnen worden uitgelegd. Deze gegevens worden gewoonlijk echter bij de beschrijving van de theorie buiten beschouwing gelaten of gemarginaliseerd. In schoolboeken worden diverse achterhaalde argumenten over evolutie gegeven en worden interpretaties als feiten gepresenteerd. Op deze wijze blijft er weinig over van het recht van kinderen op informatie en een eigen mening.

Economische gevolgen

Een ontstaanstheorie die niet spoort met de gegevens kan ook niet zonder economische gevolgen blijven. Er zijn voorbeelden van miljarden euro’s schade doordat financiers blindelings op onderdelen van de evolutietheorie hebben vertrouwd, zoals de opslag van radioactief afval in de zoutmijn Asse II. De stichting vreest dat de examenprogramma’s grote economische schade tot gevolg zullen hebben als de evolutietheorie als enige aan de kinderen zal worden voorgehouden. Een verdere teloorgang van Nederland als kennisnatie in Europa wordt gevreesd.

Het Ministerie liet weten niet van plan te zijn om de Tweede Kamer om goedkeuring voor de examenprogramma’s te vragen.

Bron: One way

Link naar bericht
Deel via andere websites

"Er zijn voorbeelden van miljarden euro’s schade doordat financiers blindelings op onderdelen van de evolutietheorie hebben vertrouwd, zoals de opslag van radioactief afval in de zoutmijn Asse II. De stichting vreest dat de examenprogramma’s grote economische schade tot gevolg zullen hebben als de evolutietheorie als enige aan de kinderen zal worden voorgehouden."

-

Nu ben ik toch benieuwd wat al dan niet goed opslaan van radioactief afval met evolutie theorie te maken heeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid