Spring naar bijdragen

Scholiere dingt met scriptie over hogepriester mee naar prij


Aanbevolen berichten

De 17-jarige Lianne Dijkstra uit Zuidhorn dingt met een scriptie over de strijd om het hogepriesterschap in de Tweede Tempelperiode in Israël mee naar de prijs voor het beste profielwerkstuk van de Rijksuniversiteit Groningen (RUG).

Het profielwerkstuk is een verplicht onderdeel van het eindexamenjaar voor havo- en vwo-scholieren. De leerlingen mogen zelf weten welk thema ze uitspitten. Lianne, vwo-6-scholiere aan het Gomarus College in Groningen, hoefde niet lang te denken over welk onderwerp ze een werkstuk zou maken. „Ik wil iets met de Bijbel doen, dacht ik meteen, omdat ik alles wat met de Bijbel en het geloof te maken heeft heel gaaf vindtâ€, vertelt ze. „Ik wil er altijd meer over weten. En je hebt er altijd wat aan.â€

In eerste instantie wilde ze haar profielwerkstuk wijden aan het Johannesevangelie. Ze liep er echter tegenaan dat dit een veel te breed thema was. „Toen ik wat onderzoek deed, stuitte ik op de Tweede Tempelperiode. In het vierde hoofdstuk van Johannes gaat het onder meer om de verhouding tussen de Joden en de Samaritanen. Om te weten te komen waarom deze bevolkingsgroepen tegenover elkaar staan, moet je kijken naar de periode ervoor, de Tweede Tempelperiode.â€

Ze kreeg het advies om in de universiteitsbibliotheek van de Rijksuniversiteit Groningen verder te zoeken. Via deze bibliotheek kwam ze terecht bij het Qumran Instituut, dat zich bezighoudt met de bestudering van het vroege Jodendom en de Dode Zeerollen.

Ze vroeg een gesprek aan met Mladen Popovic, universitair docent Oude Testament en Vroeg Jodendom aan de RUG. „Hij was enthousiast over het themaâ€, vertelt Lianne. „Hij had nog nooit een scholier gehad die in het Qumran Instituut onderzoek kwam doenâ€, lacht ze. „Hij adviseerde wel om het onderwerp nog meer af te bakenen.â€

Lianne voelde zich helemaal thuis in de universiteitsbibliotheek. „Ik vond het heerlijk om daar tussen de boeken te zoeken. Klasgenoten vroegen wel eens: Wat moet je daar? Maar dit was gewoon de plek waar ik m’n informatie vandaan kon halen.â€

Ze heeft haar profielwerkstuk op advies van haar docent Nederlands ingestuurd voor de RUG-wedstrijd. Half maart hoort Lianne of ze bij de genomineerden behoort.

Ze wil later verder op het gebied van godsdienst; of specifieker: de zending. „Als klein kind wilde ik al de zending in.â€

Bron: Reformatorisch Dagblad

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid