Spring naar bijdragen

Barack Obama tobt met zijn religieuze imago


Aanbevolen berichten

[preview]Van weinig mensen is het geloof zo veelbesproken als van de Amerikaanse president Barack Obama. Nu de Senaatsverkiezingen van 2 november naderen, laait de discussie weer op en gaat de president naar de kerk. [/preview]

Het allerbelangrijkste onderwerp in de race voor de komende tussentijdse verkiezingen voor het Amerikaanse Huis van Afgevaardigde en een deel van de Senaat is de economie. Maar op de achtergrond spelen ook ethische discussies; het homohuwelijk, protesten tegen abortus. Het zijn discussies waarin christenen een prominente rol spelen. Een deel van hen stemt pragmatisch, niet alleen op ethische onderwerpen. Anderen zijn principieel, zoals Joe Hannas, een 78-jarige rooms-katholiek in de staat Delaware. ,,Je moet voor de waarheid stemmen, en de waarheid is dat abortus gelijkstaat aan het kwaad.'' Dus stemt Hannas voor een kandidaat van de Republikeinse partij die tegen abortus is.

Hannas is een van de vele Amerikanen die de basis vormen voor de opkomst van de Tea Party-beweging, op de rechterflank van de Republikeinen. Vooral door hun toedoen dreigen de Democraten in de Senaat hun meerderheid te verliezen. Het zijn juist deze Republikeinen die opkomen voor christelijke waarden. Zoals de conservatieve Christine O'Donnell, in hetzelfde Delaware, die onder meer harde uitspraken deed tegen de evolutieleer en die tegen homohuwelijken is. Sarah Palin, het andere boegbeeld van de Tea Party-beweging, is ook populair bij veel christenen.

De Democraten, die tijdens de presidentverkiezingen van 2008 nog veel christenen achter zich wisten te krijgen, kunnen daar maar weinig tegenover stellen. Hun enige echte boegbeeld, Barack Obama, zegt overtuigd christen te zijn, maar veel Amerikanen twijfelen aan zijn oprechtheid.

Het hardnekkige gerucht dat Obama in werkelijkheid moslim is, wordt door steeds meer mensen geloofd. Volgens verschillende enquêtes gelooft circa 15 procent van de bevolking dat. Vooral onder Republikeinen is het een populaire waarheid. Ook aan zijn liberale abortusstandpunt - Obama is persoonlijk tegen abortus, maar wil anderen dat niet opleggen - nemen is veel christenen aanstoot.

Daarbij komt nog dat Obama geen vast kerkganger is. Hij heeft in zijn nieuwe woonplaats Washington geen kerk uitgekozen, omdat hij dacht de gemeente te veel te zullen verstoren met de entourage die nodig is hem te begeleiden.

Voorzichtigheid, dat is het woord dat Obama's omgang met religie het beste typeert. De president wil niemand voor het hoofd stoten en is daarom uiterst behoedzaam. Zo werd vorige week bekend dat Obama bij een aanstaand werkbezoek aan India afziet van een gepland bezoek aan een Sikhtempel. Niemand mag dat heiligdom zonder hoofdbedekking betreden. Dat Obama daar een hoofddeksel zou opdoen, zou de sentimenten over hem als vermeende moslim - hoewel sikhs geen moslims zijn - alleen maar aanwakkeren, vreesde de staf in het Witte Huis.

Obama's voorzichtige benadering ergert veel christenen. Zij verlangen terug naar George Bush, die veel religieuze taal bezigde en die open was over zijn eigen geloof. Vanuit zijn onbesproken christendom had Bush helemaal geen angst om moskeeën of andere religieuze gebouwen te bezoeken.

Obama, die zijn afkomst misschien ook niet meeheeft - zijn vader was moslim - heeft die angst wel. Hij is daarom niet alleen voorzichtig richting christenen, maar ook richting moslims. Waarnemers denken dat Obama zich geen scherp christelijk profiel aanmeet, onder meer om moslims wereldwijd niet te provoceren. Daarvoor staat teveel op het spel. De oorlog in Afghanistan staat of valt immers met de steun van islamitische landen als Pakistan en Saudi-Arabië.

Die voorzichtigheid van Obama roept vragen op. Zo vroeg eind september op een campagnebijeenkomst in Albuquerque (New Mexico) een vrouw de president waarom hij christen is ,, Omdat ik ervoor kies'', antwoordde Obama. ,,Ik ben op latere leeftijd christen geworden. De boodschap van Jezus Christus raakte me. ,,Het feit dat Jezus voor mijn zonden is gestorven, raakte me en liet me de nederigheid zien die we allemaal moeten hebben als mensen.'' Volgens de president moeten iedereen zijn of haar best doen om ,,God te zien in de ander en de ander te helpen. En dat is wat ik probeer te doen en daarom bid ik elk dag.''

Een paar dagen eerder ging hij weer eens naar de kerk. Misschien ook wel om zijn tegenstanders hun ongelijk te tonen en nog wat twijfelende christenen binnen de Democratische Partij te houden. Obama woonde een dienst bij in een Anglicaanse kerk, op loopafstand van het Witte Huis. Volgens Amerikaanse media was het pas de zesde kerkdienst die hij bezocht, sinds hij president is geworden.

Voor veel conservatieve christenen zal het te laat zijn om zich hierdoor nog te laten beïnvloeden. De christen Obama heeft de afgelopen twee jaar te veel voorbehoud laten zien om hen te overtuigen. Of dat uiteindelijk bij de stembus veel verschil zal maken is nog maar de vraag, denken veel deskundigen. De meeste Amerikanen zijn niet zo principieel als Joe Hannas, zegt de Democratische adviseur Paul Begala op de website politico.com. ,,Uiteindelijk maakt het niet uit wat de president gelooft, als hij maar voor nieuwe banen zorgt. Economie, daar draait het om.''

bron: Nederlands Dagblad.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid