Spring naar bijdragen

"God was ook in de mijn"


Aanbevolen berichten

[preview]Dat de 33 mijnwerkers 69 dagen in leven zijn gebleven en ten slotte zijn gered, wordt in Chili ervaren als een Goddelijk wonder waar openlijk over gesproken wordt. "We waren niet met 33, maar met 34 man beneden." [/preview]

José Henríquez (foto) was een van de drie christenen onder de groep mijnwerkers die sinds 5 augustus vastzaten in de San José-mijn bij de Noord-Chileense plaats Copiapó. Hij nam het voortouw in het avondgebed en Bijbelstudie, in die ruimte op een diepte van 700 meter.

Meer dan twee maanden lang leefden ze tussen hoop en vrees, terwijl reddingswerkers gaten boorden om ze vrij te krijgen. "Ik was met God en met de duivel, ik heb gevochten. Ik greep de hand van God, het was de beste keus", zei de geredde mijnwerker Mario Sepúlveda na terugkeer.

In die bange tijd kwamen nog eens twee mannen tot geloof. Henríquez gaf via de ontstane communicatiekanalen bovengronds te kennen dat er een evangelisch voorganger moest komen naar het 'Kamp van Hoop', waar familieleden van de getroffen mijnwerkers bivakkeerden. Die kwam er via de Chileense Baptisten Unie in de persoon van voorganger Marcelo Leiva uit Vallenar, 145 km ten zuiden van Copiapó.

Toen Leiva in het Kamp van Hoop kwam, kende hij niemand, maar Henríquez' verwanten brachten hem snel in contact met andere gezinnen. "Dat leidde ertoe dat veel mensen in aanraking konden komen met het Woord van God", aldus Leiva. ,,Het is God Die alles leidt en Die de mijnwerkers in leven heeft gehouden."

Het viel Leiva op hoe verschillend de gelovigen en niet-gelovigen zich opstelden in de rampspoed. "Christenen hebben een waardig getuigenis gegeven van vrede, rust en vertrouwen op God." Op internet wordt verschillend gereageerd op de reddingsactie in Copiapó. "Het geloof verzet bergen", wordt veel gehoord. De mijnwerkers zouden als Daniël uit de leeuwenkuil zijn gered. Sommigen gaan erg ver in het parallellen trekken met de Bijbel. Zo wordt er een vergelijking getrokken met de 33 mijnwerkers en de leeftijd van 33 jaar waarop Jezus Christus stierf."

Een ander ziet wetenschap en technologie als verworvenheden die God de mensheid ter beschikking stelt om te redden en waar de mens verantwoordelijk mee moet omgaan. Het respect geldt de helden beneden die eensgezind zijn gebleven. De derde ziet het eerder zo dat God de mensheid technologisch inzicht heeft geschonken om zijn eigen schepping te helpen onderhouden. "Door gebrek aan kennis gaat een volk ten onder. De mens is nietig zonder God in deze wereld. Dank God voor alles, voor de wetenschap en voor het gebed van de mensen over heel de wereld, God antwoordt op Zijn tijd."

Bron: Nederlands Dagblad

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid