Spring naar bijdragen

Goede predikant en toch slecht christen


Aanbevolen berichten

"Een van de grootste verleidingen voor predikanten is om hun bediening te gebruiken om zich te verbergen en God te vermijden. Het is gemakkelijk uzelf achter uw preken te verbergen door alles van iedereen in de kerk te verwachten, maar u moet zich zelf bekeren en reageren," schrijft Darrin Patrick in zijn boek over kerkplanting. Naast alle positieve dingen wijdt hij ook aandacht aan de valkuilen in leiderschap. Een fragment.

"Het is gemakkelijk om afhankelijkheid van God te vermijden vanwege kaarten, grafieken en dergelijke. Maar het herdersleven, leiding geven en uw bediening verzorgen is ook een eenvoudige manier om God te weerstaan."

"De gevaren voor Christus' herders zijn talrijk. Voor sommigen geldt dat van buitenaf, maar voor velen geldt dat van binnenuit. Je kunt het juiste doen om verkeerde redenen. U kunt een echte goede leider zijn, maar tegelijkertijd een echt slechte christen."

Eigen zonden verbergen

"Veel predikanten gebruiken hun bediening om hun eigen zonden te verbergen," vervolgt de kerkplanter. "Ik kwam kwam voor het eerst bij het bestuur van de kerk terecht toen ik nog maar 19 jaar was. Ik was jeugdpredikant die werkte onder een andere predikant. Hij had mij ingehuurd, ook al was ik veel te jong. Ik voelde me echt tot deze mogelijkheid aangetrokken en het zat in mijn karakter om deze bedieningen te accepteren."

"De begeleiding en uitdagingen kwamen, maar niet op de manier zoals ik had verwacht. Dit was in de jaren '80. Op een dag, toen ik de telefoon pakte, hoorde ik toevallig een zeer ongepast gesprek die een predikant in de kerk had met een vrouw. Toen bleek dat die predikant met meerdere vrouwen in de kerk een seksuele relatie had. Ik herinner me de confronterende ontmoeting die ik met de predikant en de diakenen van de kerk had. Zonder aarzeling zei iedereen van hen dat deze predikant er iedere keer was wanneer ze hem nodig hadden, bijvoorbeeld als er kind ziek was. Zij zeiden dit omdat deze predikant een goede leider was. Op dat moment begon ik te beseffen dat sommige predikanten hun bediening gebruiken om hun zonden te rechtvaardigen."

Goede predikanten zijn altijd hard nodig, schrijft Darrin Patrick. "Veel mensen zullen een leven dat toegewijd is aan God vermijden wanneer ze niet worden uitgedaagd, zeker wanneer ze geen toegewijd leven in hun predikant herkennen."

Bron: CIP[

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid