Spring naar bijdragen

Opstanding weerspreekt angst


Aanbevolen berichten

EDE – „Het is gelukkig dat er herkenning is over kerkmuren heen. Zeker in het zicht van de barre tijden die aanbreken na de verkiezingen op 9 juni, als de voortekenen niet bedriegen.†Dat zei ds. J. Westerink, christelijk gereformeerd emeritus predikant te Urk, maandag tijdens een paasappel in Ede.

Het paasappel voor jongeren was georganiseerd door de hersteld hervormde gemeente van Ede/Bennekom/Wageningen en vond plaats in de Zuiderkerk van Ede. Sprekers op de bijeenkomst waren afkomstig uit de Protestantse Kerk in Nederland, de Hersteld Hervormde Kerk en de Christelijke Gereformeerde Kerken. De kerk met 350 zitplaatsen was vol.

Het thema van het paasappel was: â€Hij is opgestaanâ€. Ds. Westerink ging in op het deelthema â€Echt?!â€. De predikant begrijpt heel goed dat jongeren in 2010 zich de vraag stellen of de opstanding wel waar is. „Die vraag leeft ook bij jongeren die kerkelijk zijn opgegroeid. Heb jij het nooit gedacht? Ik kan het me haast niet indenken.â€

De kwestie van de opstanding is van het hoogste belang, omdat het geloof ermee staat of valt, zo zei ds. Westerink. „Als ik geloof dat Jezus is opgestaan, dan betekent het dat ik mijn identiteit kwijtraak. Wie gelooft dat Jezus is de Christus, Die dood is geweest en weer levend is geworden, wordt een ander mens. Dat zit achter het verzet tegen de boodschap van de opstanding van de Heere Jezus, ook bij mensen met een gedoopt voorhoofd. Als Jezus werkelijk is opgestaan en ik geloof dat, dan krijgt een Ander het in mijn leven voor het zeggen.â€

De opstanding geeft troost, benadrukt de Urker predikant. „Alles staat of valt met Jezus Die gekruisigd is en leeft. Omdat Hij leeft, ben ik niet bang voor morgen en ook niet voor de dag van mijn dood.â€

Ds. J. C. de Groot, hervormd emeritus predikant, sprak over â€Ook voor jou?!†Het ongeloof is de grootste zonde, stelde de Dordtse predikant. „Ongeloof is verzet tegen de waarheid van Gods beloften.†De predikant vertelde dat hij op 17-jarige leeftijd afscheid van God had genomen, maar de Heere „nam geen afscheid van mij. Toen ik 25 jaar was kwam ik ‘toevallig’ in de kerk. Toen veranderde mijn leven. Mijn grootste zonde was dat ik Gods Woord niet had geloofd. Ongeloof is niet iets wat ons overkomt, maar het is iets actiefs. Dat het geloof een gave van God is, is geen excuus voor ons ongeloof.â€

Elke preek is een huwelijksaanzoek van Jezus Christus, zei ds. De Groot. „We willen niets liever dan dat al deze jongeren als een reine maagd voor Christus gesteld worden. God bedelt om het jawoord.â€

Ds. K. Klopstra, hersteld hervormd predikant te Elst (U), sprak over: â€Wat nu?†Hij stelde dat het een sensatie zou zijn als er een nieuwe vorm van leven ontdekt zou worden, maar „de opstanding van de Heere Jezus is sensationeler nieuws dan welke ontdekking van nieuw leven ook. Zijn opstanding is het grootste nieuws ooit.â€

We moeten alles verliezen, zei de predikant. „Wie zijn leven verliest, zal het behouden in Christus. De Heere geeft geen mogelijkheid tot upgraden van de software, maar alles moet gedeletet worden.â€

Aan het eind van het appel kondigde ds. De Groot een interkerkelijk pinksterappel in Weesp aan. Hij sprak zijn dankbaarheid uit over de ontmoeting van hen „die nu zo verdeeld zijn.â€

Jeugdouderling J. Zondag zei desgevraagd dat de wens om sprekers van de diverse kerkverbanden te vragen, was opgekomen bij de jeugd. „Er is gekozen voor het vragen van predikanten met wie al contact was. Het is mooi als jongeren iets willen organiseren voor de glorie van God en als ze elkaar herkennen in de ontmoeting rond het Woord.â€

Bron: Reformatorisch Dagblad

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid