Spring naar bijdragen

Avondsluiting/studie vriendschap


Aanbevolen berichten

Morgen ga ik als leiding op zeilkamp met 8 meiden van 13 en 14 jaar.

Elke avond is er iemand van de leiding die een avondsluiting houdt en hoe dit ingevuld wordt mag iedereen zelf weten.

Het thema van het zeilkamp is: The Fisherman's Friends.

Nou leek het me dus leuk om tijdens mijn avondsluiting, dinsdagavond, wat te vertellen over vriendschap in de bijbel, vriendschap met Jezus.

Waar ik op uit wil komen is de vraag wat voor een vriend zij zijn, wat ze belangrijk vinden in een vriendschap.

Ik wil ze uiteindelijk iets in elkaar laten knutselen, omdat het nogal creatieve meiden zijn.

Een klein schilderijtje, waarop te zien of te lezen is wat voor een vriend ze zijn.

Maar ik vind het nogal lastig om een korte studie te geven.

Ik wil niet alleen maar met bijbelteksten aankomen, maar verder dan wat hieronder staat kom ik niet echt.

Het thema van dit zeilkamp is natuurlijk the fisherman friends.

In de bijbel staan ontzettend veel teksten over vriendschap.

Vriendschap tussen God en de mensen, tussen Jezus en de mensen, maar ook tussen de mensen zelf.

In Prediker 4: 9-12 worden vier kenmerken van vriendschap genoemd.

Je kunt beter met zijn tweeën dan alleen zijn, want - dat is zeker - samen zwoegen loont. Wanneer twee vrienden samen zijn en een van beiden valt, helpt de ander hem weer overeind, maar wie alleen is en ten val komt is zielig, want hij heeft niemand die hem op de been helpt.

Wanneer je bij elkaar slaapt geef je warmte aan elkaar, maar hoe krijgt iemand die alleen slaapt het ooit warm?

En iemand die alleen is kan zich niet verdedigen wanneer hij aangevallen wordt, maar met zijn tweeën houd je stand.

Vriendschap is dus: elkaar helpen, samenwerken, elkaar beschermen en elkaar liefde geven.

De eigenschappen van Jezus laten ook wel zien wat voor een goede vriend hij voor je kan zijn:

-Liefde

-Vreugde

-Geduld

-Vriendelijkheid

-Vertrouwen

-Zachtmoedig

Zijn er misschien nog mensen met aanvullingen/leuke ideeen? :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb ooit eens een bijbelstudie over vriendschap gedaan nav de bijzondere vriendschap tussen Jonathan en David. Vooral het verhaal met de pijlen (1 sam 18 uit mijn hoofd) is een sterk voorbeeld van Jonathans trouw ten opzichte van David. Heel concreet ook en goed te begrijpen voor de doelgroep denk ik. Meer dan woorden als 'zachtmoedigheid', maar misschien valt dat ook wel mee.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid