Spring naar bijdragen

wat zegt Jezus tegen de moordenaar aan het kruis


Aanbevolen berichten

Zegt Jezus tegen de moordenaar: Ik zeg u, Heden zult gij mij in het paradijs zijn / of/ ik zeg u heden, zult gij ,met mij in het paradijs zij

let hierbij op de komma want die maakt het verschil!! Wat is in overeenstemming met de rest van de bijbel?

Waar is mijn lieve vader nu? die in christus is gestorven? Ik ben benieuwt wat jullie er van vinden!!

Link naar bericht
Deel via andere websites

In verschillende versies van de Griekse grondtekst staat een komma vóór heden: link . In andere versies staat er geen komma, maar loopt de zin door zonder leesteken. (Zelf weet ik echter te weinig van Griekse leestekens. Misschien kan een deskundige je daar uitsluitsel over geven.)

Verschillende vertalingen heden ten dage maken er ook van dat er een komma staat vóór heden. Op grond dáárvan concludeer ik dat een overledene direct in het paradijs is: link . (Aangezien de lichamelijke opstanding pas later zal zijn, concludeer ik dat alleen de ziel/geest direct naar het paradijs gaat.)

Link naar bericht
Deel via andere websites
In verschillende versies van de Griekse grondtekst staat een komma vóór heden: link . In andere versies staat er geen komma, maar loopt de zin door zonder leesteken. (Zelf weet ik echter te weinig van Griekse leestekens. Misschien kan een deskundige je daar uitsluitsel over geven.)

Verschillende vertalingen heden ten dage maken er ook van dat er een komma staat vóór heden. Op grond dáárvan concludeer ik dat een overledene direct in het paradijs is: link . (Aangezien de lichamelijke opstanding pas later zal zijn, concludeer ik dat alleen de ziel/geest direct naar het paradijs gaat.)

Interessant..Dus jij zegt eigenlijk dat als iemand dood gaat..Hij direct naar het paradijs gaat..wat die daar ook gaat doen..en dat hij later alsnog naar de hel kan gaan , dit keer met lichaam of naar de hemel/aarde(nieuwe) met nieuw lichaam..

Volgens mij zegt Openbaringen toch dat de doden voor God zullen staan en dat die geoordeeld worden (2e opstanding). Het praat niet over geesten die ooit mensen waren en ineens een lichaam krijgen om eeuwig te lijden of te leven..

1e opstanding:

Ook zag ik tronen, en aan hen die erop zaten werd recht gedaan. Het zijn de zielen van hen die onthoofd waren omdat ze van Jezus hadden getuigd en over God hadden gesproken; zij hadden het beest en zijn beeld niet aanbeden en ook zijn merkteken niet op hun voorhoofd of hun hand gekregen. Zij waren tot leven gekomen en heersten duizend jaar lang samen met de messias. 5 De andere doden kwamen niet tot leven voordat de duizend jaar voorbij waren. Dit is de eerste opstanding.

Voor de Christenen dus die gestorven waren over de laatste 2000 jaar.

2e opstanding:

11 Toen zag ik een grote witte troon en hem die daarop zat. De aarde en de hemel vluchtten van hem weg en verdwenen in het niets. 12 Ik zag de doden, jong en oud, voor de troon staan. Er werden boeken geopend. Toen werd er nog een geopend: het boek van het leven. De doden werden op grond van wat in de boeken stond geoordeeld naar hun daden. 13 De zee stond de doden die ze in zich had af, en ook de dood en het dodenrijk stonden hun doden af. En iedereen werd geoordeeld naar zijn daden. 14 Toen werden de dood en het dodenrijk in de vuurpoel gegooid. Dit is de tweede dood: de vuurpoel. 15 Wie niet in het boek van het leven bleek te staan werd in de vuurpoel gegooid.

Hier staan de doden die blijkbaar geen Christenen waren (En overwonnen hadden tot het eind) en met de 1e opstanding mee mochten doen.

Bijvoorbeeld: Noach, Abraham, David, Ruth etc etc.. En verder alle mensen die geen Christen waren, van begin tot eind.

Ik ken maar 2 mensen (Wellicht 3) die bij God zijn zonder dit alles: Elia en Henoch...(Wellicht Mozes aangezien die verschijnt bij Jezus op de berg)

De bijbel zegt over de doden:

Prediker 9,5 Wie nog in leven zijn, weten tenminste dat ze moeten sterven, maar de doden weten niets. Er is niets meer dat hun loont, want ze zijn vergeten.

Openbaring 11,18

De volken raasden in woede, maar nu laat u uw woede razen. De tijd is gekomen om een oordeel te vellen over de doden; en om uw dienaren, de profeten, te belonen, evenals de heiligen en degenen die, jong en oud, ontzag hebben voor uw naam; en ook om hen die de aarde vernietigen nu zelf te vernietigen.’

Over het paradijs zegt de bijbel:

2 Korintiërs 12

Ik ken een volgeling van Christus die veertien jaar geleden tot in de derde hemel werd weggevoerd – in zijn lichaam of buiten zijn lichaam, dat weet ik niet, dat weet God alleen. 3 Maar ik weet dat deze man – in zijn lichaam of zonder zijn lichaam, dat weet ik niet, dat weet God alleen – 4 werd weggevoerd tot in het paradijs en dat hij daar woorden hoorde die door geen mens mogen worden uitgesproken.

Blijkbaar niet erg standaard dus om in het paradijs te mogen komen.

Joh 3,13

En niemand is opgevaren in den hemel, dan Die uit den hemel nedergekomen is, namelijk de Zoon des mensen, Die in den hemel is.

Dus ja..

Link naar bericht
Deel via andere websites

oh wat erg! half uur bezig geweest om een reactie te geven maar iets fout gegaan.

nou ja

ik doe het maar zo dan!! de eerste reactie ben ik het wel mee eens tot zo ver dan ! war wordt er verstaan onder Ziel? als dat de RUACH is onze levenadem . ben ik het er mee eens

prediker 3 vers 21

21 Wie bemerkt, dat de adem der mensenkinderen opstijgt naar boven en dat de adem der dieren neerdaalt naar beneden in de aarde?

met de 2e reactie van saint eve

na even door gelezen te hebben, ben ik het tot nu toe helemaal eens!!!

Jezus zegt het zo: joh 14 vanaf vers 2

n het huis mijns Vaders zijn vele woningen – anders zou Ik het u gezegd hebben – want Ik ga heen om u plaats te bereiden; 3 en wanneer Ik heengegaan ben en u plaats bereid heb, kom Ik weder en zal u tot Mij nemen, opdat ook gij zijn moogt, waar Ik ben.

Hij bereid onze plaats, dan komt Hij weder( wederkomst) dan pas zal Hij ons tot zich nemen. nergens wordt er gesproken in de bijbel dat hij onze geest/ ?ziel nog ergen ziet of zo!

lichaam is verbonden aan onze (ziel)is vertaald van uit het woord RUACH betekend (levensadem) de adem die God bij Adam in de neus blies toen werd adam een levende ziel .

dank voor uw aandacht!! en heb respect voor een andere mening. Het is geen halszaak,

vriendelijke groet: PvH

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zegt Jezus tegen de moordenaar: Ik zeg u, Heden zult gij mij in het paradijs zijn / of/ ik zeg u heden, zult gij ,met mij in het paradijs zij

let hierbij op de komma want die maakt het verschil!! Wat is in overeenstemming met de rest van de bijbel?

Waar is mijn lieve vader nu? die in christus is gestorven? Ik ben benieuwt wat jullie er van vinden!!

Zou de komma veel uitmaken voor de tekst? In de grondtekst staan geen komma's.

De Naardense Bijbel geeft het als volgt.

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:43 En hij zegt hem: amen, jou zeg ik, vandaag nog zul je er mét mij zijn, in het paradijs.
Link naar bericht
Deel via andere websites
In verschillende versies van de Griekse grondtekst staat een komma vóór heden: link . In andere versies staat er geen komma, maar loopt de zin door zonder leesteken. (Zelf weet ik echter te weinig van Griekse leestekens. Misschien kan een deskundige je daar uitsluitsel over geven.)

Verschillende vertalingen heden ten dage maken er ook van dat er een komma staat vóór heden. Op grond dáárvan concludeer ik dat een overledene direct in het paradijs is: link . (Aangezien de lichamelijke opstanding pas later zal zijn, concludeer ik dat alleen de ziel/geest direct naar het paradijs gaat.)

Interessant..Dus jij zegt eigenlijk dat als iemand dood gaat..Hij direct naar het paradijs gaat..wat die daar ook gaat doen..en dat hij later alsnog naar de hel kan gaan , dit keer met lichaam of naar de hemel/aarde(nieuwe) met nieuw lichaam..

Volgens mij zegt Openbaringen toch dat de doden voor God zullen staan en dat die geoordeeld worden (2e opstanding). Het praat niet over geesten die ooit mensen waren en ineens een lichaam krijgen om eeuwig te lijden of te leven..

1e opstanding:

Ook zag ik tronen, en aan hen die erop zaten werd recht gedaan. Het zijn de zielen van hen die onthoofd waren omdat ze van Jezus hadden getuigd en over God hadden gesproken; zij hadden het beest en zijn beeld niet aanbeden en ook zijn merkteken niet op hun voorhoofd of hun hand gekregen. Zij waren tot leven gekomen en heersten duizend jaar lang samen met de messias. 5 De andere doden kwamen niet tot leven voordat de duizend jaar voorbij waren. Dit is de eerste opstanding.

Voor de Christenen dus die gestorven waren over de laatste 2000 jaar.

2e opstanding:

11 Toen zag ik een grote witte troon en hem die daarop zat. De aarde en de hemel vluchtten van hem weg en verdwenen in het niets. 12 Ik zag de doden, jong en oud, voor de troon staan. Er werden boeken geopend. Toen werd er nog een geopend: het boek van het leven. De doden werden op grond van wat in de boeken stond geoordeeld naar hun daden. 13 De zee stond de doden die ze in zich had af, en ook de dood en het dodenrijk stonden hun doden af. En iedereen werd geoordeeld naar zijn daden. 14 Toen werden de dood en het dodenrijk in de vuurpoel gegooid. Dit is de tweede dood: de vuurpoel. 15 Wie niet in het boek van het leven bleek te staan werd in de vuurpoel gegooid.

Hier staan de doden die blijkbaar geen Christenen waren (En overwonnen hadden tot het eind) en met de 1e opstanding mee mochten doen.

Bijvoorbeeld: Noach, Abraham, David, Ruth etc etc.. En verder alle mensen die geen Christen waren, van begin tot eind.

Ik ken maar 2 mensen (Wellicht 3) die bij God zijn zonder dit alles: Elia en Henoch...(Wellicht Mozes aangezien die verschijnt bij Jezus op de berg)

De bijbel zegt over de doden:

Prediker 9,5 Wie nog in leven zijn, weten tenminste dat ze moeten sterven, maar de doden weten niets. Er is niets meer dat hun loont, want ze zijn vergeten.

Openbaring 11,18

De volken raasden in woede, maar nu laat u uw woede razen. De tijd is gekomen om een oordeel te vellen over de doden; en om uw dienaren, de profeten, te belonen, evenals de heiligen en degenen die, jong en oud, ontzag hebben voor uw naam; en ook om hen die de aarde vernietigen nu zelf te vernietigen.’

Over het paradijs zegt de bijbel:

2 Korintiërs 12

Ik ken een volgeling van Christus die veertien jaar geleden tot in de derde hemel werd weggevoerd – in zijn lichaam of buiten zijn lichaam, dat weet ik niet, dat weet God alleen. 3 Maar ik weet dat deze man – in zijn lichaam of zonder zijn lichaam, dat weet ik niet, dat weet God alleen – 4 werd weggevoerd tot in het paradijs en dat hij daar woorden hoorde die door geen mens mogen worden uitgesproken.

Blijkbaar niet erg standaard dus om in het paradijs te mogen komen.

Joh 3,13

En niemand is opgevaren in den hemel, dan Die uit den hemel nedergekomen is, namelijk de Zoon des mensen, Die in den hemel is.

Dus ja..

Nee, alleen de gelovigen gaan wat betreft hun ziel/geest direct naar het paradijs. Niet-gelovigen gaan daar niet naartoe.

Link naar bericht
Deel via andere websites
In de grondtekst staan geen komma's.

Zou je daar iets meer over kunnen zeggen als je daar kennis over hebt? Ik weet bijvoorbeeld dat het vraagteken (?) in het Grieks lijkt op een punt-komma (;) , maar weet niet of de (Oud)Grieken een teken hebben voor een komma of dat het alleen in de Bijbel niet voorkomt. Komt het normaal (in andere geschriften) wel voor, of helemaal niet? In mijn Griekse Bijbel staan wel komma's, maar zijn die later door Bijbeluitgevers toegevoegd? (Als het hier minder gepast is, kan je het misschien in een PB aan mij antwoorden als je wil?)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zou de komma veel uitmaken voor de tekst? In de grondtekst staan geen komma's.

Of de komma veel uitmaakt!!?? ja nog al, vele mensen maken er uit op ,dat als je de komma na het heden zet , denken dat de in Christus overledenen mensen gelijk naar de Paradijs gaan!! als je de komma er voor zet staat er eigenlijk ik zeg je NU , zal je met mij in het paradijs zijn.

maar daar kan ik geen grond voor vinden in de schrift.

bij het woordje ziel ,gaat bij ons mensen de fantasie een beetje opborrelen, omdat het een beetje onduidelijk is wat of waar aan ons zit.

maar vertaald vanuit grondtext namelijk RUACH betekend het gewoon (nou ja gewoon) levenadem de levenadem keert weer tot god.

prediker 3vers 21

alles gaat naar één plaats, alles is geworden uit stof, en alles keert weder tot stof. 21 Wie bemerkt, dat de adem der mensenkinderen opstijgt naar boven en dat de adem der dieren neerdaalt naar beneden in de aarde?

daniel12 vers 13

Maar gij, ga het einde tegen, en gij zult rusten en opstaan tot uw bestemming aan het einde der dagen.

alle texten praten niet over het uit elkaar halen van lichaam en geest(ziel)

Alle in Christus gestorven mensen rusten(slapen)(denk aan vriend lazarus, in het graf. en moeten even wachten op de wederkomst van onze Heer. als je slaapt ben je niet van tijd bewust ,dus in wezen is het volgende moment voor jou de wederkomst.

prediker9 vers5

5 De levenden weten tenminste, dat zij sterven moeten, maar de doden weten niets; zij hebben geen loon meer te wachten, zelfs hun nagedachtenis is vergeten. 6

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dat is minder fantasievol? Wat is dat dan een 'levensadem?' Wat is daar zo anders aan dan 'ziel'?

Als je mensen vraagt wat is ziel hoor je verschillende antwoorden, levensadem is schijnbaar wat makkelijker te begrijpen. de laatste ademtocht

heb je wel eens aan een sterfbed gestaan? wordt het nog iets duidelijker!

als u vind dat dat niet zo is , heb ik daar geen probleem mee hoor!

ziel is op zich niet verkeerd, maar wat versta je daar onder.

en nog maal het is geen halszaak, als je daar anders over denkt, maar ik ben er van overtuigt dat dat een van de dwalingen is van de vroege middeleeuwen en daar voor!! de onstervelijkheid van de ziel, voor altijd gepeinigt worden in het eeuwige vuur ,bangmakerij om aflaten te verkopen

vaak is het zo dat de ene dwaling een volgende mee neemt.

bedankt voor je belangstelling! doe er mee wat je wilt

groet PvH

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid