Spring naar bijdragen

Eenheid in de gemeente


Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik vroeg mij af hoe jullie het begrip \"eenheid\" zien, in de gemeente.

In mijn gemeente horen we vaak dat het heel belangrijk is dat we een eenheid zijn, en dat we daar aan moeten werken.

Ik ben het er mee eens dat het belangrijk is, in de plaatselijke gemeente of in het gehele lichaam van Christus.

Alleen wat is eenheid precies, betekent dat we dan allemaal precies hetzelfde denken?

Zelf zie ik wel in dat ook Paulus bepaalde meningsverschillen toe laat, zoals het eten van bepaald vlees enzo.

Dus mijn vraag is eigenlijk wat zien jullie als \"eenheid\"

en is er ruimte voor andere meningen en visies in die eenheid?

alvast bedankt voor jullie reacties

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

hej ashes

ik zelf versta daaronder dat een ieder vergelijkbare opvattingen heeft over het geloof binnen een kerk/kerkverband

het betekent echter niet dat iemand dezelfde manier van denken heeft maar dat deze persoon het dan wel eens is met wat er gezegd word

er zullen altijd punten blijven die wrijving geven en hier is repect voor de keuze van de ander het slimst. of onderwerping van de perso(o)n(en) in kwestie maar er is zeker wel ruimte voor andere visies en meningen daarbinnen

gr Wees een Licht

Link naar bericht
Deel via andere websites

De gemeente is een huisgezin van God en in een gewone familie/gezin zijn er ook verschillen tussen de broers en zussen en hebben de broers en zussen verschillende relaties met hun ouders.

Zo zijn kinderen van God ook verschillend van elkaar en verschillen ze ook van elkaar in de relatie met hun Vader.

De gemeente functioneert als eenheid, maar mensen verschillen van elkaar van mening in wat je wel mag eten of drinken of aan welke bijzondere (feest)dag je wel of geen waarde hecht enz. .

Er zijn geen wetten op te stellen over deze dingen, maar iedereen kan het beste doen en laten wat het geweten de gelovige ingeeft.

Ook zijn de leden in het lichaam verschillend van elkaar, zoals het oog anders functioneert dan de hand enz. .

Zie o.a. 1 Kor. 12.

De gelovigen verschillen van elkaar, maar ze hebben één gezamenlijk doel waaraan ze op verschillende manieren werken.

Quote:
1 Kor. 1

10 Doch ik vermaan u, broeders, bij de naam van onze Here Jezus Christus: weest allen eenstemmig en laten er geen scheuringen onder u zijn; weest vast aaneengesloten, één van zin en één van gevoelen. 11 Mij is namelijk omtrent u, mijn broeders, medegedeeld door de (huisgenoten) van Chloë, dat er twisten onder u zijn. 12 Ik bedoel dit, dat ieder uwer zijn leus heeft: Ik ben van Paulus! En ík van Apollos! En ík van Kefas! En ík van Christus! 13 Is Christus gedeeld? Is Paulus dan voor u gekruisigd, of zijt gij in de naam van Paulus gedoopt? 14 Ik ben dankbaar, dat ik niemand uwer gedoopt heb dan Crispus en Gajus; 15 zodat niemand kan zeggen, dat gij in mijn naam gedoopt zijt. 16 Ook heb ik nog het gezin van Stefanas gedoopt; verder weet ik niet, dat ik nog iemand gedoopt heb. 17 Want Christus heeft mij niet gezonden om te dopen, maar om het evangelie te verkondigen, en dat niet met wijsheid van woorden, om niet het kruis van Christus tot een holle klank te maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid