Spring naar bijdragen

romeinen 9-22-23


Aanbevolen berichten

22 En als God nu, zijn toorn willende tonen en zijn kracht bekend maken, de voorwerpen des toorns, die ten verderve toebereid waren, met veel lankmoedigheid verdragen heeft –

23 juist om de rijkdom zijner heerlijkheid bekend te maken over de voorwerpen van ontferming, die Hij tot heerlijkheid heeft voorbereid?

ik heb nogal moeite deze tekst te begrijpen.

zegt paulus hier dat God sommige gemaakt heeft voor de hel

en sommige voor de hemel.

oftewel heeft God van te voren bepaald wie er gered worden en wie er verloren gaat?

ben benieuwd hoe jullie deze tekst, en context lezen.

ik ben er een beetje van in de war moet ik zeggen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Deze tekst zegt niet iets over predestinatie denk ik, maar meer over God die zijn macht en heerlijkheid zal tonen en zal straffen diegene die God afwijzen. De kanttekening van de SV geeft een inzicht in duiding van de tekst.

de vaten des toorns,

      Dat is, over welke God Zijn rechtvaardigen toorn voorgenomen heeft te bewijzen.

tot het verderf toebereid;

      Namelijk ten dele door henzelven, daar zij in hunne verdorvenheid en wederspannigheid een vermaak hebben: en ten dele door Gods rechtvaardig oordeel die hen daarin heeft willen verlaten en tot de verdiende straf brengen, gelijk aan Farao is geschied.

opdat Hij zou bekend maken

      Dit is het andere einde, hetwelk God voorgehad heeft in het verkiezen van de Zijnen, namelijk het bewijzen van Zijn overvloedige genade en heerlijkheid, welke Hij hun wil deelachtig maken; Rom. 8:29.

de vaten der barmhartigheid,

      Dat is, over welken Hij Zich heeft willen ontfermen, om hen door Christus van het verderf te verlossen.

te voren bereid heeft tot heerlijkheid?

      Dat is, van eeuwigheid geschikt en uitverkoren heeft tot het eeuwige leven; Ef. 1:4,5,6.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Inderdaad.

Het is altijd belangrijk niet op één tekst af te gaan en daar een theorie op te bouwen.

1 Tim. 2

3 Dit is goed en aangenaam voor God, onze Heiland, 4 die wil, dat alle mensen behouden worden en tot erkentenis der waarheid komen. 5 Want er is één God en ook één middelaar tussen God en mensen, de mens Christus Jezus, 6 die Zich gegeven heeft tot een losprijs voor allen; en daarvan wordt getuigd te juister tijd.

Het is Gods wil dat iedereen wordt behouden en Hij heeft deze mogelijkheid ook gegeven aan allen.

Uit andere teksten in de Bijbel blijkt ook dat de mens zelf een keuzevrijheid heeft en kan ingaan op God uitnodiging voor redding, of niet. Uiteindelijk bepaalt de mens dus zelf zijn/haar bestemming. God moedigt de mens aan de goede keuze te maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

dank je voor jullie antwoorden, ik geloof ook niet in predestinatie, maar ik las deze tekst en ik dacht wat betekend dit dan.

en idd ik zie in andere teksten ook dat het inderdaad onze keuze is.

maar als ik lees dat God sommige heeft toebereid voor verderf, lijkt het er verdacht veel op.

en als het niet betekend dat God sommige uit gekozen heeft om naar de hel te gaan, wat betekend het dan wel.

de kanttekening van de sv is voor mij niet heel duidelijk.

er staat namelijk dat het ten dele door henzelven is, omdat ze in hun verdorvenheid en wederspannigheid vermaak hebben.

maar in de tekst staat dat God hun toebereid heeft voor het verderf, niet hen zelf.

en is het dan niet zo dat ze vermaak hebben in die dingen, omdat ze toebereid waren voor bederf.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

dank je voor jullie antwoorden, ik geloof ook niet in predestinatie, maar ik las deze tekst en ik dacht wat betekend dit dan.

en idd ik zie in andere teksten ook dat het inderdaad onze keuze is.

maar als ik lees dat God sommige heeft toebereid voor verderf, lijkt het er verdacht veel op.

en als het niet betekend dat God sommige uit gekozen heeft om naar de hel te gaan, wat betekend het dan wel.

De teksten over de/een mogelijke uitverkiezing zijn inderdaad niet eenduidig. Dat zou ons voorzichtig moeten maken al te streng hierover te spreken. Aan de andere kant, om een vergelijking van een predikant aan te halen:

Als iemand je een cadeau geeft, ga je dan de nadruk leggen op hoe goed je je handen uitstrekt en het cadeau uitpakt? Nee, het gaat om het cadeau en dat je het van de ander hebt gekregen.

Ik vind zelf de leer van de predestinatie een geruststelling: het hangt niet van onszelf af. God is niet afhankelijk van onze evangelisatie-arbeid, en dat lijkt me ook een verschrikkelijk idee. Dat neemt niet weg dat we wel zelf verantwoordelijk zijn, we moeten wel degelijk de keuze maken. Maar 'het is God die zowel het willen als het werken in ons werkt' (Fil 2:13).

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid