Spring naar bijdragen

Hebreeen


Aanbevolen berichten

Hallo allemaal, ik heb een vraag over de volgende vers:

\"Zo heeft ook Christus niet zichzelf de eer van het hogepriesterschap toegekend; dat heeft God gedaan, die Hem zei: Mijn Zoon ben jij, Ik heb je vandaag verwekt.\" (Heb 5:5)

Hoezo heeft God Hem vandaag verwekt? Jezus bestond toch al voor alles?

gr. mackie

Link naar bericht
Deel via andere websites

In mijn Bijbel staan verwijzingen naar het volgende, waaruit ik meen te concluderen dat 'verwekken' hier hetzelfde is als (uit de dood) 'opwekken', 'doen opstaan'.

Hand. 13

32 En wij verkondigen u, dat God de belofte, die aan de vaderen geschied is, 33 aan ons, hun kinderen, vervuld heeft door Jezus op te wekken, gelijk in de tweede psalm geschreven staat: Mijn zoon zijt Gij; Ik heb U heden verwekt.

Psalm 2

7 Ik wil gewagen van het besluit des HEREN:

Hij sprak tot mij: Mijn zoon zijt gij;

Ik heb u heden verwekt.

Hebr. 1

5 Immers, tot wie der engelen heeft Hij ooit gezegd:

Mijn Zoon zijt gij; Ik heb U heden verwekt?

En wederom:

Ik zal Hem tot Vader zijn, en Hij zal Mij tot Zoon zijn.

Onderzoek van de grondtekst doet me concluderen dat het letterlijk om 'geboorte' gaat, maar dat het woord ook figuurlijk kan worden gebruikt, wat het geval is in Hebr. 5:5.

Inderdaad is Jezus er altijd geweest, al vóór Abraham er was.

Joh 8,58       

Jezus zeide tot hen: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Eer Abraham was, ben Ik.

Hij was er ook vóór Johannes de Doper en bij de schepping van het heelal.

Joh. 1

1 In den beginne was het Woord en het Woord was bij God en het Woord was God. 2 Dit was in den beginne bij God. 3 Alle dingen zijn door het Woord geworden en zonder dit is geen ding geworden, dat geworden is. 4 In het Woord was leven en het leven was het licht der mensen; 5 en het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet gegrepen. [...] 14 Het Woord is vlees geworden en het heeft onder ons gewoond en wij hebben zijn heerlijkheid aanschouwd, een heerlijkheid als van de eniggeborene des Vaders, vol van genade en waarheid. 15 Johannes heeft van Hem getuigd en heeft geroepen, zeggende: Deze was het, van wie ik zeide: Die na mij komt, is vóór mij geweest, want Hij was eer dan ik.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid