Spring naar bijdragen

De naam van God


Aanbevolen berichten

Het viel mij laatst op dat in de Bijbel heel vaak wordt gesproken over de naam van God, niet over wie hij is. Of dat mensen de naam van God aanroepen.

Voorbeelden:

Quote:

Gen 21,33

Abraham plantte in Berseba een tamarisk en riep er de naam van de HEER, de eeuwige God, aan.

Quote:

Joz 9,9

Uw dienaren komen uit een zeer ver land, antwoordden ze. De naam van de HEER, uw God, heeft ons hier gebracht ...

Quote:

2 Sam 6,2

      

Hij ging met zijn gevolg op weg om de ark van God op te halen uit Baäla in Juda, de ark waaraan een bijzondere naam verbonden is: die van de HEER van de hemelse machten, die op de cherubs troont.

Waarom de naam van God? Dat die naam bijzonder is blijkt ook wel uit de 10 geboden, \"De naam van God niet ijdel gebruiken\". Maar waarom de naam van God aanroepen, waarom niet God zelf?

Link naar bericht
Deel via andere websites

In de Joodse traditie was (en is) iemands naam niet zomaar een aanduiding om te weten over wie je het hebt ('Jantje, niet Klaasje'), maar geeft ze het wezen en de identiteit van die persoon aan. De Naam van God was dus even concreet en alomvattend voor de oud-testamentische Israëliet als God Zelf.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

De Bijbel (OT) is schriftelijke weergave van joodse traditie. Dus dan zijn vraag en antwoord:

- waarom staat het zo in de Bijbel?

- omdat het zo in de Bijbel staat.

In mijn wereld is dat geen verklaring smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Op de manier waarop CvW het zegt, zou het inderdaad niks verklaren. Maar er is nog een factor: de cultuur van Minifan. In zijn (en onze) cultuur is een naam veel meer zoiets van 'je heet Jantje en niet Pietje, en dat is handig, want adn kunnen we je makkelijk onderscheiden van Pietje'. Niet volledig natuurlijk (zo ben ik nu aan het nadenken of ik als ik zal trouwen de naam van mijn man zal aannemen of mijn eigen achternaam houd, en naast wat praktische overwegingen, zitten daar ook emotionele elementen in), maar wel stukken meer dan bij de Joden. En als Minifan dan hoort, dat het bij de Joden nu en toen heel anders is, is dat voor hem wel een duidelijke verklaring.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ook niet geheel onbelangrijk is waarschijnlijk het feit dat de Joden de Naam van God (JHWH) zelden uitspreken maar wanneer ze deze zien staan vaak Hasjem zeggen wat 'De Naam' betekend.

Hasjem Adonai of JHWH Adonai zijn dan hetzelfde. De Naam Gods, De HEERE God of het 'Alzo zegt de Heere HEERE'. Ok, dat is Statenvertaling.. Heere is een vertaling van Adonai/Kurios en HEERE is de 'vertaling/representatie' van JHWH.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hoe klinkt Psalm 110:1 in uw bijbel waaruit de goddelijke naam is weggelaten?

Hij is niet zozeer weggelaten, hij valt alleen weg wanneer je de tekst enkel voorgelezen hoort worden zonder de tekst ook te lezen.

In onze kerken (Gereformeerde Gemeenten, Christelijk Gereformeerde Kerk, Hersteld Hervormde Kerk in mijn geval) wordt altijd duidelijk dat onderscheid gemaakt wanneer er over zo'n gedeelte gesproken wordt.

Je leest dan 'De HEERE heeft tot mijn Heere gesproken: Zit aan Mijn rechterhand, totdat Ik Uw vijanden gezet zal hebben tot een voetbank Uwer voeten.'

Wij weten dat het woord HEERE de Godsnaam is, het JHWH, de Ik-Zal-Zijn-Die-Ik-Zijn-Zal, de Ik-Ben-Die-Ik-Ben en heel bevindelijk-gereformeerd 'De Drie-enige Verbondsjehovah'.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Hij is niet zozeer weggelaten, ...

Hij is vervangen door een titel,een titel welke ook aan een mens gegeven wordt.

YHWH is zijn naam en men moet geen bijgelovige vrees hebben deze te vocaliseren met klinkers.

Zo zijn er nog heel wat bijbelse namen die uit het Hebreeuws komen die in het Nederlands niet juist worden uitgesproken.Trouwens in andere talen worden die namen toch weer anders uitgesproken.

Alleen de lettercombinatie gebruiken 'YHWH' nodigt beslist niet uit tot een persoonlijk gesprek,laat staan een band,tot welke de bijbel aanmoedigt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Hij is vervangen door een titel,een titel welke ook aan een mens gegeven wordt.

YHWH is zijn naam en men moet geen bijgelovige vrees hebben deze te vocaliseren met klinkers.

Zo zijn er nog heel wat bijbelse namen die uit het Hebreeuws komen die in het Nederlands niet juist worden uitgesproken.Trouwens in andere talen worden die namen toch weer anders uitgesproken.

Alleen de lettercombinatie gebruiken 'YHWH' nodigt beslist niet uit tot een persoonlijk gesprek,laat staan een band,tot welke de bijbel aanmoedigt.

Ik weet dat jij die mening bent toegedaan. Ik weet dat Hij die Naam heeft, maar ik roep Hem meestal aan door Onze Heere Jezus Christus.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

In onze kerken (Gereformeerde Gemeenten, Christelijk Gereformeerde Kerk, Hersteld Hervormde Kerk in mijn geval) wordt altijd duidelijk dat onderscheid gemaakt wanneer er over zo'n gedeelte gesproken wordt.

Je leest dan '
De HEERE heeft tot mijn Heere gesproken: Zit aan Mijn rechterhand, totdat Ik Uw vijanden gezet zal hebben tot een voetbank Uwer voeten.
'

Wij weten dat het woord HEERE de Godsnaam is, het JHWH, de Ik-Zal-Zijn-Die-Ik-Zijn-Zal, de Ik-Ben-Die-Ik-Ben en heel bevindelijk-gereformeerd 'De Drie-enige Verbondsjehovah'.

Niet alleen in die kerkgemeentes, maar veel algemener. Ik heb heel wat bijbelvertalingen staan en in allemaal behalve de Groot Nieuws Bijbel (wat sowieso geen goeie vertaling is) kun je dit zien. Hetzij omdat er HE(E)R(E), dan wel LORD met hoofdletters staat, hetzij omdat er Jahwe(h ) staat. Er is volgens mij ook een bijbeluitgave (de studiebijbel van de NBV?) waar JHWH in staat.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

[...]

Wat denk jij dan dat de verklaring is?

Ik heb geen onderbouwde verklaring. Maar ik ben er wel benieuwd naar. Vaag in mijn geheugen zit iets wat ik niet meer helder krijg, dat iets te maken had met dat de joden een aantal aspecten, als je het zo mag noemen, van God opvallend apart en zelfs min of meer zelfstandig zouden hebben gezien. Gods naam, Gods woord (!), Gods wijsheid, etc. Ik denk dat het antwoord hiermee moet beginnen. Maar wat het antwoord dan is, geen idee.

Ik vond je vraag bijzonder boeiend, en hoop nog steeds op een bevredigend antwoord.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid