Spring naar bijdragen

Goddelijke openbaring


Aanbevolen berichten

Jazeker.

In de Bijbel is heel duidelijk te lezen Wie God is, hoe Hij naar mensen kijkt, welke plannen Hij met mensen heeft, welke opdracht mensen hebben, welk doel het leven heeft en hoe Hij mensen wil zegenen en tot heil (redding, gezondheid, rijkdom, rust, vrede, blijdschap, bescherming enz.) wil brengen.

Zo openbaart God dat 66 boeken lang. Als er zo hier en daar eens iets is veranderd, verandert daarmee Gods plan niet.

En als mensen leven volgens de Bijbel, zal hun leven ook zo gaan zoals in de Bijbel staat en komen Gods beloften ook uit in het leven van de mensen. Daaraan kun je zien dat de Bijbel waar is en klopt: dat Gods woord echt uitkomt / zich manifesteert in het leven van de gelovigen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maar kleine veranderingen kunnen grote dingen bewerkstellingen. Waarom zou God dingen veranderen? Was Hij eerst niet zeker van bepaalde verzen? Lijkt mij toch niet...

Waarom zijn er eigenlijk dingen veranderd? Heeft Hij niet gezegd dat niemand iets af mocht halen of erbij mocht doen?

gr. mackie

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hetgeen God heeft gesproken en doorgegeven.

Gen 1,3

En God zeide: Er zij licht; en er was licht.

Ps. 107

20 Hij zond zijn woord, Hij genas hen en deed hen aan de groeve ontkomen.

Jes 55,11

alzo zal mijn woord, dat uit mijn mond uitgaat, ook zijn; het zal niet ledig tot Mij wederkeren, maar het zal doen wat Mij behaagt en dat volbrengen, waartoe Ik het zend.

Luc 1,37

Want geen woord, dat van God komt, zal krachteloos wezen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

In dat wat je citeert komen een aantal verschillende zaken voor, maar ach. Het komt in elk geval op de Bijbel neer zoals wij, protestanten die kennen. Als je een beetje doorleest over de Bijbel en zijn ontstaansgeschiedenis zul je tegen komen dat er vele verschillende varianten zijn, dat de teksten die we nu kennen vele malen zijn aangepast en door al die mensen die ze kenden dus verschillend zijn geweest.

Hoe zit dat dan met 'doelbewust zuiver en foutloos'? Of geloof je dat het woord ooit zuiver was, maar nu al heel lang niet meer?

Link naar bericht
Deel via andere websites

In welk opzicht 'verschillende zaken'?

Als je de verschillende varianten van de Bijbel naast elkaar legt, kom je tot een boek dat overeenkomt met wat ik in mijn eerste post schreef.

Dat er verschillen varianten zijn, maakt niet zo heel veel uit. Uiteindelijk maakt het wel uit dat bv. in het NT sommigen het Griekse woord 'sotería' alleen vertalen als 'heil' of 'redding' en niet ook bv. als 'genezing'. Dan krijg je wel verschillen in opvatting of Jezus alleen voor je redding is gekomen, of ook voor je genezing.

Als je de verschillende grondteksten naast elkaar gebruikt, of bv. een 'amplified Bible' of 'parallelbijbel' enz. enz., kun je tot een heel goed inzicht komen in wat God zegt. Ook bevestigt de Heilige Geest wat opgeschreven is. Hij legt uit wat er staat. En Hij maakt ook steeds meer openbaar wat er staat.

God heeft Zijn woord zuiver en foutloos gesproken, maar het kan zijn dat het hier en daar niet helemaal zo opgeschreven en doorgegeven is. Uiteindelijk maakt dat niet zoveel uit, want verschillende varianten corrigeren elkaar en de Heilige Geest corrigeert het.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

In welk opzicht 'verschillende zaken'?

Niet belangrijk genoeg knipoog_dicht.gif

Quote:
Als je de verschillende varianten van de Bijbel naast elkaar legt, kom je tot een boek dat overeenkomt met wat ik in mijn eerste post schreef.

Dat er verschillen varianten zijn, maakt niet zo heel veel uit. Uiteindelijk maakt het wel uit dat bv. in het NT sommigen het Griekse woord 'sotería' alleen vertalen als 'heil' of 'redding' en niet ook bv. als 'genezing'. Dan krijg je wel verschillen in opvatting of Jezus alleen voor je redding is gekomen, of ook voor je genezing.

Ik vindt dat dus een prachtig voorbeeld van het 'doelbewust zuiver en foutloos' en dergelijke. Ik heb niet een zeer vaste 'Woord van God'-definitie. Het Woord van God is Jezus Christus (En Dien Gekruisigd) daarnaast hebben we we de Bijbel waar in die blijde boodschap is opgenomen.

Verder tja, ik geloof in Goddelijke openbaring, anders zou ik geen christen zijn geweest. Ik geloof dat de Bijbel geïnspireerd is door de Heilige Geest. Alleen een stukje als 'De Gansche Schrift is door God Ingegeven' moet ik nog leren plaatsen.

Quote:
Als je de verschillende grondteksten naast elkaar gebruikt, of bv. een 'amplified Bible' of 'parallelbijbel' enz. enz., kun je tot een heel goed inzicht komen in wat God zegt. Ook bevestigt de Heilige Geest wat opgeschreven is. Hij legt uit wat er staat. En Hij maakt ook steeds meer openbaar wat er staat.

En we hebben gezien hoe dat gaat inderdaad. Jou 'Geest' legt het anders uit dan mijn 'Geest', helemaal wanneer het over het woordje soteria gaat knipoog_dicht.gif

Quote:
God heeft Zijn woord zuiver en foutloos gesproken, maar het kan zijn dat het hier en daar niet helemaal zo opgeschreven en doorgegeven is. Uiteindelijk maakt dat niet zoveel uit, want verschillende varianten corrigeren elkaar en de Heilige Geest corrigeert het.

Daar kan ik mij dus niet in vinden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

En we hebben gezien hoe dat gaat inderdaad. Jou 'Geest' legt het anders uit dan mijn 'Geest', helemaal wanneer het over het woordje soteria gaat
knipoog_dicht.gif

Ik denk dat dat ook geen probleem hoeft te zijn. (Het heeft alleen effect op ons persoonlijke leven.)

De Geest heeft ons er waarschijnlijk beide van overtuigd dat het gaat om heil en redding. Dat is het belangrijkste. Dat blijft gewoon staan in de Bijbel en is correct. Er zit dus geen fout/misvatting ofzo in de Bijbel.

Alleen voor ons persoonlijke leven heeft het gevolgen dat we in dat woord sotería de ene betekenis zien of een meer uitgebreide betekenis. (Overigens ben ik van mening dat het niet alleen te maken heeft met het werk van de Geest, maar ik geloof ook dat mensen door meer studie erachter kunnen komen wat de betekenis van een woord is. Dan is het alleen nog wel van belang om er open voor te staan. Het maakt verschil of iemand met een open houding wil ontdekken, of alleen naar eigen gelijk op zoek is.)

Ik denk dat het heel vaak te maken heeft met een betekenis, of diezelfde betekenis in een meer uitgebreide vorm (of een 'enge' vs. 'brede' betekenis, zo je wilt).


Samengevoegd:

Daarnaast:

Joz. 1

8 Dit wetboek mag niet wijken uit uw mond, maar overpeins het dag en nacht, opdat gij nauwgezet handelt overeenkomstig alles wat daarin geschreven is, want dan zult gij op uw wegen uw doel bereiken en zult gij voorspoedig zijn.

Als je mediteert op Gods woord en er naar leeft, zul je voorspoedig zijn.

Er zit kracht in het woord van God, in de woorden in de Bijbel.

Mensen komen tot geloof/redding door het horen van het woord van God (Rom. 10:9, 10 en 17) en mensen worden genezen door het horen van Gods woord.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Hallo allemaal, kun je nog wel spreken van een Goddelijke openbaring/ verwoording in de Bijbel na vele mensenlijke ingrepen/ aanpassingen? Alvast bedankt!

gr. mackie

De Bijbel is niet door God geopenbaard. Je kan prima spreken van Goddelijke openbaring, zolang je daarmee de Goddelijke openbaring bedoelt, en niet de Bijbel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

[...]Maar het is toch wel een onderdeel van?

Dat hangt er maar helemaal vanaf wat je daar exact mee bedoelt. De Bijbel is niet, zoals moslims wel geloven van de Koran, door God gedicteerd. In die zin is de Bijbel geen onderdeel van de Openbaring, maar de Openbaring komt wel tot ons via, onder meer, de Bijbel. De Bijbel is geïnspireerd door God, en we moeten de Bijbel dus lezen als ware de Geest zelf de auteur. En toch is het niet de Openbaring zelf.

Neem een simpel voorbeeldje. Stel dat in de Bijbel staat "Eens richtte de HEER zich tot Jona, de zoon van Amittai: ‘Maak je gereed en ga naar Nineve, die grote stad, om haar aan te klagen, want het kwaad dat ze daar doen is ten hemel schreiend.’"

Dan is de tekst "Eens richtte de HEER zich tot Jona, de zoon van Amittai:" niet het woord van God, maar van de auteur van het boek Jona.

Aan de andere kant, wie het boek Jona op die manier in citaten analyseert, mist dat het boek als geheel een boodschap heeft (de overgang van profeten die Gods gramschap aanzeggen naar profeten die oproepen tot bekering, Gods profetie buiten Israël, het verzet van Israël tegen een buiten-Israëlische heilsmogelijkheid en Gods antwoord daarop, de voorafbeelding van Jezus in het graf, etc., etc.) die weer wel tot de Openbaring gerekend moet worden.

Bij de niet-profetische boeken wordt dat samenspel nog scherper. De Psalmen, de Klaagliederen, het Hooglied, zijn evident géén geschriften van God, maar van mensen. En tegelijk zijn ze wel degelijk van God, en kunnen ze volledig begrepen worden betrokken op Christus. Niet omdat dat uit de tekst blijkt, maar omdat we dat van de Kerk (kortom, de apostolische overlevering, die andere weg waarlangs de Openbaring tot ons komt) leren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik geloof inderdaad dat de Bijbel niet woord-voor-woord gedicteerd is, maar mensen die geïnspireerd zijn door de Heilige Geest, kunnen geen onwaarheden schrijven, dus de strekking is waarheid.

Wel zie je ook in de Bijbel dat de mensen niet altijd helemaal geïnspireerd waren, maar dat bv. mensen als Job ook domme dingen schreef over God, omdat hij God nog niet helemaal snapte en dan staat later in het boek Job dat hij moet terugkomen op bepaalde gedachten/uitspraken en dat hij dan toch anders naar God kijkt.

Zo zie ik dingen in de psalmen staan die sterk profetisch zijn en heel waar zijn en sterke tekst zijn. Andere delen van de psalmen zie ik van minder belang van nu, ook omdat het offer van Christus is geweest.

(Delen van) Ps. 23, 91, 103, 107 enz. zie ik als erg belangrijk voor deze tijd, terwijl ik dat voor andere weer minder zie. Toch is ook de kracht van God aanwezig in die andere psalmen en Bijbelboeken.

Door de Bijbelboeken te lezen krijg je kracht, energie, wijsheid enz. .

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Ik geloof inderdaad dat de Bijbel niet woord-voor-woord gedicteerd is, maar mensen die geïnspireerd zijn door de Heilige Geest, kunnen geen onwaarheden schrijven, dus de strekking is waarheid.

precies.

Quote:
Door de Bijbelboeken te lezen krijg je kracht, energie, wijsheid enz. .

...ketterij, misvattingen, dwalingen...

widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

...ketterij, misvattingen, dwalingen...

widegrin.gif

Dat kan inderdaad, als mensen vanuit een verkeerde bron en niet vanuit de Heilige Geest de Bijbel lezen. Zoals je waarschijnlijk weet, kent de duivel de Bijbel ook, alleen verdraait hij deze.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

[...]Dat kan inderdaad, als mensen vanuit een verkeerde bron en niet vanuit de Heilige Geest de Bijbel lezen. Zoals je waarschijnlijk weet, kent de duivel de Bijbel ook, alleen verdraait hij deze.

Het awas ook maar deels schertsend. De Bijbel lees je het beste onder leiding van de Kerk, die immers ahw de spreekbuis is van de h. Geest.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het awas ook maar deels schertsend.

Dat snap ik smile.gif

Quote:
De Bijbel lees je het beste onder leiding van de Kerk, die immers ahw de spreekbuis is van de h. Geest.

Dat geloof ik ook, alleen denk ik dat wij iets verschillen in opvatting over de nadruk op de Kerk en de Geest. Ik vermoed dat bij de RKK de nadruk meer op de Kerk ligt en bij charismatischen meer op de Geest. (Hoewel de Kerk en de Geest natuurlijk met elkaar verbonden zijn.)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

[...]Dat snap ik
smile.gif

[...]Dat geloof ik ook, alleen denk ik dat wij iets verschillen in opvatting over de nadruk op de Kerk en de Geest. Ik vermoed dat bij de RKK de nadruk meer op de Kerk ligt en bij charismatischen meer op de Geest. (Hoewel de Kerk en de Geest natuurlijk met elkaar verbonden zijn.)

Natuurlijk, we denken er niet hetzelfde over, anders zaten we wel in dezelfde kerk. Maar hoewel de uitwerking soms wat verschilt, zien we de meeste dingen toch aardig hetzelfde, merk ik keer op keer. En zo ook hier. Katholieken zullen, gemiddeld genomen, vaker "Kerk" zeggen dan "Geest" in dit soort onderwerpen, maar in essentie maakt dat niets uit. Er zit immers geen licht tussen het spreken van de Kerk en het spreken van de Geest.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid