Spring naar bijdragen

hebr 10;24-25


Aanbevolen berichten

ik had hier een klein commentaar opgeschreven

en vroeg me af wat andere hier van vinden.

over hebr 10:24-25

NBV

Laten we opmerkzaam blijven en elkaar ertoe aansporen lief te hebben en goed te doen, en in plaats van weg te blijven van onze samenkomsten, zoals sommige doen, elkaar juist bemoedigen, en dat des te meer naarmate u de dag van zijn komst ziet naderen.

Staten..

En laat ons op elkander acht nemen, tot opscherping der liefde en der goede werken.

En laat ons onze onderlinge bijeenkomst niet nalaten, gelijk sommigen de gewoonte hebben, maar elkander vanmanen; en dat zoveel te meer, als gij ziet dat de dag nadert.

Het eerste woord wat ik onder de loep wil nemen is het woord 'nalaten', of de zin 'weg te blijven', of zoals in de nbg gebruikt wordt, het woord 'verzuimen'.

in de grondtekst word het woord(á¼Î³ÎºÎ±Ï„αλεί& #960;ωknipoog_dicht.gif egkataleipontes gebruikt.

dit zelfde woord word in Mattheus 27:46 gebruikt.

Jezus zegt dan 'mijn God, mijn God, waarom hebt gij mij verlaten'.

hier word dus het woord 'verlaten' gebruikt.

in de bijbel word dit woord meestal gebruikt om aan te geven dat iets compleet verlaten word, of achtergelaten word. zie ook 2 tim 4:10 en 16 waar dit woord ook gebruikt woord.

hieruit kan ik opmaken dat de schrijver van de hebreen brief hier niet sprak over een keer een zondag overslaan, of niet elke week aanwezig zijn.

hij heeft het naar mijn idee over mensen die de gemeenschap verlaten.

met gemeenschap bedoel ik de kerk, het lichaam van christus en niet perse 1 plaatselijke gemeente.

het woord 'samenkomst' of 'bijeenkomst'.

het woord in de grondtekst hier is episunagwghn.

het woord sunagwghn of synagoge is het bijeenkomen van de joden.

om hier geen verwarring te scheppen tussen de normale bijeenkomsten in de synagoge van de joden word het woord epi ervoor gebruikt wat 'op' betekent.

ook word dit woord in 2 thes 2:1 gebruikt voor het gehele lichaam van christus.

de samenkomsten van de gemeente in de tijd dat deze brief geschreven werd was iets heel anders dan wij nu kennen.

toen kwamen ze elke dag samen. om te eten, om te praten, te leren, te aanbidden. dit in alle vrijheid. het ging dus niet om alleen 1 sabbat in de week.

er word ook aangespoord om naarmate de dag van de heer nadert meer samen te komen.

dus niet alleen op de zondag maar ook andere dagen.

persoonlijk ben ik van mening dat het samenkomen niet perse betekent dat je naar avonden of middagen van de plaatselijke gemeente gaat, op bezoek gaan naar christelijke vrienden en samen bij hen thuis eten of zoiets dergelijks, behoort net zo goed tot deze samenkomsten. en naar eigen ervaring kan het net zo opbouwend of leerzaam zijn.

de reden om samen te komen word in vers 24 gegeven, want alleen is het moeilijk om jezelf aan te sporen tot liefde en goede werken, maar als groep kan je elkaar aanscherpen.

mijn conclusie is dat deze tekst niet zomaar gebruikt mag worden om mensen te dwingen naar diensten of avonden te komen.

deze tekst roept ons op om op te letten dat iemand zich niet afzondert van de gemeenschap, waardoor hij zich niet meer kan scherpen in de liefde en goede werken.

deze tekst is een opdracht die niet inhoud de verzen op te noemen tegen iemand die niet vaak in de dienst komt, maar inhoud dat we iemand aanmoedigen om terug te komen in de gemeenschap, en samen met ons te eten, drinken, lachen, leren, bidden, zingen enz.

vers 24, 25 is niet bedoeld als regel voor iemand die niet meer komt, maar als opdracht voor de gemeenschap.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind het een mooie conclusie om uit te komen bij: ik wil eigenlijk liever niet elke zondag naar de kerk en met wat grondtekstonderzoek van de H. Schrift kan ik dat ook best voor mijzelf verantwoorden. Zelf hou ik het liever bij de zondagsplicht*, zoals mijn Kerk mij die expliciet voorschrijft en die weliswaar te maken heeft met deze schriftplaats,maar er niet puur op gebaseerd is en dus ook niet door een analyse van deze tekst tenietgedaan kan worden smile.gif

* Die ik overigens in de praktijk ervaar als een zeer groot zondagsrecht big-smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

ik had hier een klein commentaar opgeschreven

en vroeg me af wat andere hier van vinden.

over hebr 10:24-25

Ik zal nooit meer in de gemeente komen waar ik vandaan kom, omdat ik het principieel niet eens ben met de doctrine en de leiding van die kerk (van het wachttorengenootschap)

Ik heb nooit meer iets gezien waar mijn hart van ging bonken, van 'ja, daar moet ik zijn!' En welke kerk bekommert zich echt om haar leden die niet meer komen?

Maar vergaderen via 'internet' dat doe ik wel vaak.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik heb nooit meer iets gezien waar mijn hart van ging bonken, van 'ja, daar moet ik zijn!' En welke kerk bekommert zich echt om haar leden die niet meer komen?

Dan denk ik dat je nog niet echt goed rondgekeken hebt smile.gif

Daarnaast zijn er zeker wel kerken die zich bekommeren om haar leden die niet meer komen.

Quote:

ik had hier een klein commentaar opgeschreven

en vroeg me af wat andere hier van vinden.

over hebr 10:24-25

NBV

Laten we opmerkzaam blijven en elkaar ertoe aansporen lief te hebben en goed te doen, en in plaats van weg te blijven van onze samenkomsten, zoals sommige doen, elkaar juist bemoedigen, en dat des te meer naarmate u de dag van zijn komst ziet naderen.

Staten..

En laat ons op elkander acht nemen, tot opscherping der liefde en der goede werken.

En laat ons onze onderlinge bijeenkomst niet nalaten, gelijk sommigen de gewoonte hebben, maar elkander vanmanen; en dat zoveel te meer, als gij ziet dat de dag nadert.

Het eerste woord wat ik onder de loep wil nemen is het woord 'nalaten', of de zin 'weg te blijven', of zoals in de nbg gebruikt wordt, het woord 'verzuimen'.

in de grondtekst word het woord(?ãêáôáëåß& #960;ù) egkataleipontes gebruikt.

dit zelfde woord word in Mattheus 27:46 gebruikt.

Jezus zegt dan 'mijn God, mijn God, waarom hebt gij mij verlaten'.

hier word dus het woord 'verlaten' gebruikt.

in de bijbel word dit woord meestal gebruikt om aan te geven dat iets compleet verlaten word, of achtergelaten word. zie ook 2 tim 4:10 en 16 waar dit woord ook gebruikt woord.

hieruit kan ik opmaken dat de schrijver van de hebreen brief hier niet sprak over een keer een zondag overslaan, of niet elke week aanwezig zijn.

hij heeft het naar mijn idee over mensen die de gemeenschap verlaten.

met gemeenschap bedoel ik de kerk, het lichaam van christus en niet perse 1 plaatselijke gemeente.

het woord 'samenkomst' of 'bijeenkomst'.

het woord in de grondtekst hier is episunagwghn.

het woord sunagwghn of synagoge is het bijeenkomen van de joden.

om hier geen verwarring te scheppen tussen de normale bijeenkomsten in de synagoge van de joden word het woord epi ervoor gebruikt wat 'op' betekent.

ook word dit woord in 2 thes 2:1 gebruikt voor het gehele lichaam van christus.

de samenkomsten van de gemeente in de tijd dat deze brief geschreven werd was iets heel anders dan wij nu kennen.

toen kwamen ze elke dag samen. om te eten, om te praten, te leren, te aanbidden. dit in alle vrijheid. het ging dus niet om alleen 1 sabbat in de week.

er word ook aangespoord om naarmate de dag van de heer nadert meer samen te komen.

dus niet alleen op de zondag maar ook andere dagen.

persoonlijk ben ik van mening dat het samenkomen niet perse betekent dat je naar avonden of middagen van de plaatselijke gemeente gaat, op bezoek gaan naar christelijke vrienden en samen bij hen thuis eten of zoiets dergelijks, behoort net zo goed tot deze samenkomsten. en naar eigen ervaring kan het net zo opbouwend of leerzaam zijn.

de reden om samen te komen word in vers 24 gegeven, want alleen is het moeilijk om jezelf aan te sporen tot liefde en goede werken, maar als groep kan je elkaar aanscherpen.

mijn conclusie is dat deze tekst niet zomaar gebruikt mag worden om mensen te dwingen naar diensten of avonden te komen.

deze tekst roept ons op om op te letten dat iemand zich niet afzondert van de gemeenschap, waardoor hij zich niet meer kan scherpen in de liefde en goede werken.

deze tekst is een opdracht die niet inhoud de verzen op te noemen tegen iemand die niet vaak in de dienst komt, maar inhoud dat we iemand aanmoedigen om terug te komen in de gemeenschap, en samen met ons te eten, drinken, lachen, leren, bidden, zingen enz.

vers 24, 25 is niet bedoeld als regel voor iemand die niet meer komt, maar als opdracht voor de gemeenschap.

Die tekst staat ook niet in de Bijbel om mensen te dwingen naar de kerk te komen.

Het is een aansporing, bemoediging. Het zou een grote blijdschap moeten zijn om naar de kerk te kunnen en mogen. Als de kerk elke dag open zou zijn, zou ik er elke dag naartoe gaan. Er is niets mooiers dan de kerk en de gemeenschap der heiligen. Dit zijn de mensen met wie je in eeuwigheid zal samenleven, je broeders en zusters. Het is altijd een feest om met je broers en zussen en je Vader in Zijn huisgezin samen te komen.

Als je dat nog niet hebt meegemaakt, heb je de echte gemeenschap der heiligen nog niet ervaren.

Hand. 2

46 en voortdurend waren zij elke dag eendrachtig in de tempel, braken het brood aan huis en gebruikten hun maaltijden met blijdschap en eenvoud des harten, 47 en zij loofden God en stonden in de gunst bij het gehele volk. En de Here voegde dagelijks toe aan de kring, die behouden werden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik ben het met je eens eulogia,

alleen soms, zoals in mijn kerk zijn ze meer bezig met regeltjes, dan met Jezus, en is het belangrijker om meer mensen in de kerk de hebben dan dat mensen echt gered zijn.

want die twee gaan niet altijd samen.

de gemeenschap der heiligen zoals jij het noemt is heel tof, ik heb dat vaak met vrienden uit de kerk, en met vrienden uit andere kerken, als we tot diep in de nacht van elkaar leren over Jezus.

en dat mis ik soms in de zondagsdiensten. waar soms de focus teveel op de zegeningen liggen en niet op Schepper zelf.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het zou een grote blijdschap moeten zijn om naar de kerk te kunnen en mogen. Als de kerk elke dag open zou zijn, zou ik er elke dag naartoe gaan.

yes.gif

Zelf ga ik wanneer het enigszins mogelijk is; tegenwoordig ca. 3 à 4x/week (en v.a. volgende week woensdag t/m de maandag daarop leef ik zowat in de kerk knipoog_dicht.gif)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

ik ben het met je eens eulogia,

alleen soms, zoals in mijn kerk zijn ze meer bezig met regeltjes, dan met Jezus, en is het belangrijker om meer mensen in de kerk de hebben dan dat mensen echt gered zijn.

want die twee gaan niet altijd samen.

de gemeenschap der heiligen zoals jij het noemt is heel tof, ik heb dat vaak met vrienden uit de kerk, en met vrienden uit andere kerken, als we tot diep in de nacht van elkaar leren over Jezus.

en dat mis ik soms in de zondagsdiensten. waar soms de focus teveel op de zegeningen liggen en niet op Schepper zelf.

Kan je daar dan met de verantwoordelijken in je kerk over praten, of moet je zelf misschien je eigen inzichten aanpassen, of kun je beter naar een andere gemeente gaan?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik vind het een mooie conclusie om uit te komen bij: ik wil eigenlijk liever niet elke zondag naar de kerk en met wat grondtekstonderzoek van de H. Schrift kan ik dat ook best voor mijzelf verantwoorden. Zelf hou ik het liever bij de zondagsplicht*, zoals mijn Kerk mij die expliciet voorschrijft en die weliswaar te maken heeft met deze schriftplaats,maar er niet puur op gebaseerd is en dus ook niet door een analyse van deze tekst tenietgedaan kan worden
smile.gif

* Die ik overigens in de praktijk ervaar als een zeer groot zondagsrecht
big-smile.gif

kan je dit allemaal nader toelichten, ik snap niet helemaal wat je bedoelt. ik heb deze studie niet geplaatst heb om een gelijk te krijgen maar om juist kritiek op te krijgen.

want ik ben hier ook om te leren, en ik probeerde gewoon eens goed op een tekst in te duiken en kijken wat ik er uit kon halen.

en ik plaats dit nu om te horen of ik dit correct zie of dat ik misschien dingen verkeerd interpreteer.

jij noemt bijvoorbeeld zondagsplicht, waar kan ik dat in de bijbel vinden?

hebben we echt zondags plicht, of is elke dag voor de Heer?


Samengevoegd:

Quote:

[...]Kan je daar dan met de verantwoordelijken in je kerk over praten, of moet je zelf misschien je eigen inzichten aanpassen, of kun je beter naar een andere gemeente gaan?

ik kan er over praten met een aantal verantwoordelijke, maar ik wil niet weg lopen om de problemen, ik wil juist ontdekken wat God wil, en of ik er niet naast zit, en zo niet wil ik juist verandering brengen inplaats van onenigheid

denk ik

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik geloof inderdaad dat elke dag voor de Heer is en dat het daarnaast ook een voorrecht is om ook zondag (net als andere dagen) broeders en zusters en de Vader te ontmoeten.

Wat betreft de zegeningen denk ik dat dat in een goed perspectief moet worden gezien: zonder Gever (God) geen gift. Het gaat allereerst om de relatie met God. Wel wil God vanuit Zijn liefde voor de mens en Zijn relatie met de mens, graag Zijn zegeningen rijkelijk aan Zijn kinderen uitdelen. Nu zijn er vaak maar heel weinig mensen die Zijn zegeningen aannemen, omdat veel mensen een negatief beeld van God hebben. Maar Hij wil graag uitdelen aan mensen en kan uitdelen aan mensen die Hem zien als liefdevolle en overvloedige God.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid