EulogÃa 0 Geplaatst 26 maart 2010 Rapport Share Geplaatst 26 maart 2010 Quote: Op vrijdag 26 maart 2010 22:51:21 schreef Computoon het volgende: Jezus heeft aan zijn apostelen de volmacht gegeven om in Zijn naam de zonden te vergeven. Aan de apostelen, of aan Zijn volgelingen, de gelovigen? Quote: Op vrijdag 26 maart 2010 22:51:21 schreef Computoon het volgende: Zelfs nog meer: krachtens zijn goddelijk gezag geeft Hij deze macht aan de mensen, (vgl. Joh. 20,21-23) opdat zij die uitoefenen in zijn naam. Inderdaad. Quote: Op vrijdag 26 maart 2010 22:51:21 schreef Computoon het volgende: Hij heeft echter de uitoefening van de macht om te vergeven aan het apostolisch ambt toevertrouwd. Waaruit concludeer je dat? Quote: Op vrijdag 26 maart 2010 22:51:21 schreef Computoon het volgende: Dit ambt is belast met "de dienst van de verzoening" (2Kor. 5,18). De apostel wordt gezonden "in naam van Christus", en "het is God zelf" die door middel van hem oproept en smeekt: "Laat u met God verzoenen" (2Kor. 5,20). Geldt dit alleen voor de apostelen, of voor alle gelovigen? Link naar bericht Deel via andere websites
Computoon 0 Geplaatst 26 maart 2010 Rapport Share Geplaatst 26 maart 2010 Quote: Op vrijdag 26 maart 2010 23:04:05 schreef EulogÃa het volgende: [...]Aan de apostelen, of aan Zijn volgelingen, de gelovigen? [...]Inderdaad. [...]Waaruit concludeer je dat? [...]Geldt dit alleen voor de apostelen, of voor alle gelovigen? Uitsluitend aan de apostelen -uiteraard zijn zijn ook gelovigen-. Mensen kunnen dingen vergeven aan elkaar -dat is heel goed en dat moet ook gebeuren- maar het zonden vergeven in Naam van God is aan bisschoppen en priesters voorbehouden. Bisschoppen zijn de opvolgers van de apostelen en de priesters zijn hun helpers. Kun je dat afleiden uit de H. Schrift? Ja. De instelling van het sacrament van boete en verzoening (de biecht) is te vinden in het Evangelie volgens Johannes, 20, 23, "Aan wie ge de zonden vergeeft, zijn ze vergeven, en aan wie ge ze niet vergeeft, zijn ze niet vergeven." Toen Jezus deze uitspraak deed, was dat (zo lezen we in Johannes 20, 19) 'In de avond van die eerste dag van de week, toen de deuren van de verblijfplaats der leerlingen gesloten waren uit vrees voor de Joden (...)' Jezus komt binnen, begroet ze en toont zijn handen en zijde en 'De leerlingen waren vervuld van vreugde toen zij de Heer zagen.' De uitspraak was dus uitsluitend gericht tot de apostelen. Al was, zo is in het daaropvolgende vers 24 te lezen, Tomas niet bij hen toen Jezus kwam. Ook bij het Laatste Avondmaal -toen de instelling van de Eucharistie plaatsvond- waren met Jezus uitsluitend de apostelen aanwezig zodat het 'Blijft dit doen om Mij te gedenken' alleen tot hen gericht kon zijn. De apostelen zijn door Jezus Christus bedeeld met een bijzondere uitstorting van de H. Geest die over hen neerdaalde. Op hun beurt hebben zij aan hun medewerkers door de handoplegging de geestelijke gave meegedeeld, die tot in onze tijd in de bisschopswijding is overgedragen. Daarom kan ook alleen een bisschop of priester de Eucharistie celebreren. Link naar bericht Deel via andere websites
P. Strootman 0 Geplaatst 29 maart 2010 Rapport Share Geplaatst 29 maart 2010 Op zondag 21 maart 2010 20:25:31 schreef Foppe1986 het volgende: Quote: Hallo medemensen en mede gelovigen, Zoals jullie misschien wel weten ben ik behoorlijk zoekende qua kerk en leer en Bijbel en dat soort belangrijke dingen. Maar ik wilde graag wat aan jullie voorleggen, in de hoop op een antwoord: God schiep de Wereld goed en de mens was ook goed. Toen kwam de Bijbelse zondeval, waardoor we van God afkwamen (God was te groot voor ons mensen en daardoor konden alleen heilige mensen Hem zien en tot Hem praten). God wilde weer bij ons wonen, en Hij had een plan met het hele volk, alle landen en alle natiën. Om te laten zien hoe Speciaal God was, koos Hij een klein volk uit, om tot redding van de hele Wereld te worden. Alleen de leiders van dat volk plus de Levieten konden in Gods nabijheid zijn. God maakte zich speciaal kleiner voor die mensen, want Zijn volkomen Goedheid en Licht kon geen mens aan. Dat plan om de hele wereld te redden door een klein volk, is totaal mislukt. In Handelingen 28.26 en 27 staat immers: 'Ga heen tot dit volk en zeg:Met het gehoor zult gij horen en het geenszins verstaan en ziende zult gij zien en het geenszins opmerken, want het hart van dit volk is vet geworden en hun oren hardhorend geworden en hun ogen hebben zij toegesloten, dat zij niet zien met hun ogen en met hun oren niet horen en met hun hart niet verstaan en zij zich bekeren en Ik hen zou genezen' Dat alle volkeren in hen, het volk Israel, ofwel in Abraham, gezegend zouden worden, kon dus niet doorgaan! Quote: Na een lange tijd kwam God op Aarde. Hij had zich verkleind tot mens. Namelijk Jezus. Jezus spijkerde de zonde (onze fouten die tot verwijdering van God leidden) aan het kruis. De zonde van de hele mensheid. De hele mensheid is dus weer vrij om tot God te komen. Hetgeen de apostelen ons vertelden, was al van den beginne (1 Johannes 1.1)God was dus al in den beginne op aarde! Quote: Vroeger was de tempel nodig, vroeger moesten de Israëlieten offeren aan God, vroeger hadden ze een menselijke leider nodig die voor het volk moest bidden. Maar tegenwoordig hebben we Jezus als redder die voorspraak doet bij God. We kunnen dus rechtstreeks tot God bidden en om vergeving vragen, en omdat het weer goed is tussen ons vergeeft God ons. Volgens Paulus mogen wij nu door één Geest (die in ons woont) tot de Vader komen (Efeze 2.18) Quote: Dit verteld Paulus ook als hij verteld dat wij vrij van de wet zijn, en dat we onder de wet van Christus gesteld zijn. Hij legt ook uit, dat zijn twee regels: Heb je naaste lief als jezelf, en God bovenal (wel in de WETENSCHAP dat Christus de kloof tussen ons en God, niet andersom, gedicht heeft). Dit begrijp ik niet zo goed! Quote: De kerk is dus een overblijfsel van vroeger, toen de mens nog leiders nodig had om tot God te komen? De kerk is een verlengde van de tempel. Wij offeren ook (geen dieren, maar geld) terwijl het enige offer al gedaan is door Christus. Klopt dit een beetje? Volgens Paulus wat God inderdaad in Christus (Gods Geest) de wereld met Zichzelf vezoenende. Quote: De eerste gemeenten waren huis gemeenten, die alles met elkaar deelden in liefde en broederschap. Moeten we daar eigenlijk niet naar terug? Een zeer goed idee! Met vriendelijke groeten, Foppe1986 Link naar bericht Deel via andere websites
JoostG 27 Geplaatst 29 maart 2010 Rapport Share Geplaatst 29 maart 2010 Quote: Op maandag 29 maart 2010 13:42:06 schreef P. Strootman het volgende: Op zondag 21 maart 2010 20:25:31 schreef Foppe1986 het volgende: Dat plan om de hele wereld te redden door een klein volk, is totaal mislukt. Dat je als almachtige God toch zomaar een reddingsplan laat mislukken.. Link naar bericht Deel via andere websites
P. Strootman 0 Geplaatst 29 maart 2010 Rapport Share Geplaatst 29 maart 2010 Quote: Op maandag 29 maart 2010 13:44:21 schreef JoostG het volgende: [...] Dat je als almachtige God toch zomaar een reddingsplan laat mislukken.. Is Handelingen 28.26 en 27 dan niet waar? Het Plan, wat er voor in de plaats kwam, was talloze malen heerlijker. Paulus schreef over die tijd en nu onze tijd: 'Maar thans in Christus Jezus zijt gij,(heidenen) die eerst veraf waren,dichtbij gekomen door het bloed van Christus' Wij zijn dus dichtbij gekomen, doordat Jezus zijn eigen volk vrijkocht door zijn bloed, en ten gevolge hiervan God, de Geest, die in Jezus was, nu ook uitzond in ónze (niet-joden) harten. Link naar bericht Deel via andere websites
Aanbevolen berichten