Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal, ik wilde graag een tweede studie gaan doen, maar vraag me af of het moreel verantwoord is het zo te doen...Dit kreeg ik als email van een studentenorganisatie:

\"De instellingscollegegeldsystematiek met betrekking tot de tweede studie werkt als volgt; er is een bekostigingsakkoord gesloten tussen de VSNU, HBO-Raad, ISO en de LSVb, waarin is afgesproken dat de komende drie jaar studenten een tweede studie kunnen volgens tegen instellingscollegeld, ter hoogte van het wettelijk collegegeld, mits zij de tweede studie begonnen zijn terwijl zij nog bezig waren met de eerste. Officieel heet wat je dan betaalt dus instellingscollegegeld, maar de hoogte ervan is de komende drie jaren gelijk aan het wettelijk collegegeld.

Dus nu toegespitst op jouw situatie: als je aan een tweede bachelorstudie wilt beginnen en hiervoor instellingscollegegeld wil betalen ter hoogte van het wettelijk collegegeld, dan moet je deze tweede bachelorstudie starten terwijl je nog met je eerste studie bezig bent. Als jij je eerste studie dan hebt afgerond, kun je tot 2013 deze tweede studie blijven volgen zonder dat je ineens een hoog bedrag aan instellingscollegegeld gaat betalen.\"

Ik wil namelijk een tweede studie gaan doen, maar vraag me af of het moreel verantwoord is. Het plan van Plasterk is om geld weg te halen bij (gemotiveerde) studenten om zo voor 30-plussers hun studie te bekostigen (30-plussers betaalden eerst meer collegegeld dan onder de 30. Dat wordt dus veranderd). Dat is o.a. het doel van de wet. Onder de slogan \"lang leven leren\" ervoor zorgen dat mensen boven de 30 ook nog de gelegenheid kunnen krijgen om voor een \"laag\" collegegeld te studeren.

Doe je een 2e studie NA je 1e studie (Ba-Ba of Ma-Ma of Ba-Ma-Ba of Ba-Ma-Ma) betaal je instellingsgeld (kan oplopen tot 14000 euro per jaar). Je kunt er echter onderuit komen door 2 studies tegelijk te doen. Je hoeft in praktijk die 2 studies echter de facto niet tegelijk te doen aangezien je alleen maar voor je 2e studie hoeft in te schrijven TIJDENS je eerste studie. Stel je zit in het 3e jaar bachelor, kun je op dat moment inschrijven voor je 2e studie. De iure doe je dan beide studies tegelijk, maar de facto na elkaar (je moet alleen het aanvragen van je diploma van je 1e studie uitstellen tot het einde van je 2e studie).

Is hier moreel iets op tegen om het op de manier hierboven beschreven te doen? Misschien is het tegen de intentie van de wet, namelijk geld vrij maken voor 30-plussers door dat weg te halen bij studenten die een 2e studie doen? Ik zie er zelf niet echt iets ergs in, maar ik dacht misschien dat je \"onrechtmatig\" (tegen de intentie van de wet) zorgt dat je nog tegen het \"lage\" collegegeld die 2e studie kan volgen i.p.v. het hoge instellingsgeld dat er voor staat....? Wat denken jullie?

gr. mackie

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als het onrechtmatig zou zijn, zouden ze denk ik wel wat in de wet hebben gezet over de constructie die je nu benoemd. Maar misschien hebben ze er wel niet over nagedacht, en komt daar later wat in die wet te staan daarover, maar tot die tijd is het dus nog steeds niet onrechtmatig, ervanuitgaande dat 'onrechtmatig' hier betekent 'niet toegestaan volgens de wet'. Want er staat dus niks in die wet daarover.

Of het moreel aanvaardbaar is zou je zelf uit moeten zoeken. Eerlijk gezegd vind ik het moreel onaanvaardbaar dat men geld weg wil halen bij de jonge talentvolle student om het bij de dertigjarige te leggen die ws al wel een goede baan heeft gevonden en daardoor het collegegeld veel makkelijker kan ophoesten dan een jonge student. Dan vind ik de methode die beschrijft om die tweede studie toch 'gratis' te doen beter kunnen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid