Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal, wat wordt met volgende bedoeld?

\"Uit kracht van de genade die God mij gegeven heeft zeg ik tegen ieder van u: Acht uzelf niet hoger dan u kunt verantwoorden, denk over uzelf met bedachtzaamheid, ieder naar de maat van het geloof dat God aan hem heeft toebedeeld.\"

Acht uzelf niet hoger dan u kan verantwoorden. Betekent dat je niet arrogant moet worden, maar dat je jezelf ook niet moet onderschatten of onderwaarderen? Oftewel dat je gepaste zelfvertrouwen/ zelfwaarde mag hebben?

gr. mackie

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Een andere vertaling:

"Maar ik zeg, door de genade die mij en aan jullie allen is gegeven: denk niet meer van jezelf dan nodig is maar wees evenwichtig, omdat God aan een ieder toedeelt naar de maat van geloof. "

Ja; zelfrespect is een deel van het christendom. Jezelf liefhebben en je naaste. (als jezelf)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hallo allemaal, wat wordt met volgende bedoeld?

\"Uit kracht van de genade die God mij gegeven heeft zeg ik tegen ieder van u: Acht uzelf niet hoger dan u kunt verantwoorden, denk over uzelf met bedachtzaamheid, ieder naar de maat van het geloof dat God aan hem heeft toebedeeld.\"

Acht uzelf niet hoger dan u kan verantwoorden. Betekent dat je niet arrogant moet worden, maar dat je jezelf ook niet moet onderschatten of onderwaarderen? Oftewel dat je gepaste zelfvertrouwen/ zelfwaarde mag hebben?

gr. mackie

In de kantlijn van de Willibordvertaling staan bij dit vers drie verwijzingen:

Fil. 2, 3 ('Geeft niet toe aan partijzucht en ijdelheid, maar acht in ootmoed de ander hoger dan uzelf'.)

1 Kor. 12,9 (Het hoofdstuk waarin het gaat over de Geest en zijn gaven in de gemeente, 'aan een derde door dezelfde Geest het geloof, aan weer andere schenkt de ene Geest gaven om ziekten te genezen'.

1 Kor. 13,2 (Het hooglied van de liefde) 'Al heb ik de gave der profetie, al ken ik alle geheimen en alle wetenschap, al heb ik het volmaakte geloof dat bergen verzet: als ik de liefde niet heb, ben ik niets'.

Im samenhang met deze verzen zou de interpretatie kunnen zijn:

De Geest heeft verschillende gaven uitgedeeld. Als jij een van degene bent die -in welke mate dan ook- het geloof heeft gekregen, moet je je daardoor niet beter gaan voelen dan anderen. Dat zou je, denk ik, wel kunnen vertalen in 'niet arrogant worden'.

Het idee van 'jezelf niet onderschatten' zie ik in dit vers niet terugkomen. Een conclusie kan m.i. wel zijn: 'als je heel veel geloof geschonken is, moet je heel bedachtzaam zijn.' Paulus spreekt immers over: 'ieder naar de maat van...'

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid