Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal, kan iemand mij uitleggen wat er met \"vertroel uw lichaam\" bedoeld wordt? Bedankt!

\"Bekleed u met de Heer Jezus Christus, en vertroetel uw lichaam niet; er mogen geen begeerten worden opgewekt. \"

(Rom 13:14)

en

"De een is ervan overtuigd dat hij alles mag eten, terwijl een zwakke alleen maar plantaardig voedsel eet." (Rom 14:2)

Hoezo is iemand die vegetarisch eet, zwak?

gr. mackie

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik weet niet uit welke vertaling je dit haalt, maar de NBV is vrij duidelijk:

Omkleed u met de Heer Jezus Christus en geef niet toe aan uw eigen wil, die begeerten in u opwekt.

*edit: dit was voor de edit van Mackie. Na de edit begrijp ik de relevantie tussen beide verzen niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

De zwakte zit niet in het vegetarisch eten, maar in de reden daartoe. In de NBV zie je dat ook duidelijker, en anders moet je even naar de context kijken.

En de onduidelijkheid van het eerste citaat ontgaat mij net als Joost.

Link naar bericht
Deel via andere websites

En wanneer is de reden zwak? Als het niet voor God gedaan wordt?

"Maar wie twijfelt en toch eet, is al veroordeeld, omdat hij niet volgens zijn geloofsovertuiging handelt. Alles wat niet steunt op die overtuiging is zondig." (Rom 14:23)

Kan iemand mij uitleggen wat hiermee wordt bedoeld? Bedank!

gr. mackie

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

En wanneer is de reden zwak? Als het niet voor God gedaan wordt?

"Maar wie twijfelt en toch eet, is al veroordeeld, omdat hij niet volgens zijn geloofsovertuiging handelt. Alles wat niet steunt op die overtuiging is zondig." (Rom 14:23)

Kan iemand mij uitleggen wat hiermee wordt bedoeld? Bedank!

gr. mackie

Als je geloof sterk is, weet je dat het niet uitmaakt wat je eet. Als je geloof zwak is, als Romein in die tijd, kon je denken dat het eten van (offer)vlees godslasterlijk was.

Maar wie dat denkt, en toch vlees eet, gaat tegen zijn eigen geweten in, en is dus het bokje.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vanwege Rom. 13:14 zijn er mensen die zeggen dat Adam en Eva niet ongekleed waren in het paradijs, maar dat ze bekleed waren met de heerlijkheid van God. Nadat ze van de vrucht hadden gegeten (namelijk toegaven aan lichamelijke begeerten, 1 Joh. 2:16), verdween de bedekking met de heerlijkheid van God (de bescherming) en ontdekten ze hun ongeklede staat (hun kwetsbaarheid). Toen waren ze onbeschermd tegen de aanvallen van de duivel en deze kwam met gevoelens van schuld, schaamte, angst enz. .

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Is dat ook van toepassing op alle situaties (dus niet alleen mbt eten) waarin je twijfelt of iets goed is?

gr. mackie

Katholiek gezien: ja. Hoe dat bij andere denominaties wordt gezien weet ik niet. Voor katholieken is het eigen geweten van doorslaggevend belang, terwijl dat geweten wel gevormd moet worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Hallo allemaal, kan iemand mij uitleggen wat er met \"vertroel uw lichaam\" bedoeld wordt? Bedankt!

\"Bekleed u met de Heer Jezus Christus, en vertroetel uw lichaam niet; er mogen geen begeerten worden opgewekt. \"

(Rom 13:14)

en

"De een is ervan overtuigd dat hij alles mag eten, terwijl een zwakke alleen maar plantaardig voedsel eet." (Rom 14:2)

Hoezo is iemand die vegetarisch eet, zwak?

gr. mackie

Peshitta

Romeinen 13:14

"Wees echter gekleed met onze Heer Jezus Christus en niet gericht op fysieke lusten."

Romeinen 14 gaat over iemand met een 'sterk'geweten vs een 'zwak' geweten. De 'sterke' heeft minder problemen met het eten van bv geofferd (in tempels) vlees, terwijl iemand die onzeker is en zwak van geweten angstvallig alles vermijdt wat op 'afgoderij' lijkt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid