Spring naar bijdragen

Stam van Dan weg uit de 144.000


Aanbevolen berichten

Waarom zit de Stam van Dan er niet bij? Er staat hier dat elke stam van Israel erbij zit maar de schrijver heeft de Stam van Dan niet erbij staan. Hij kan het niet vergeten zijn, dat sluit ik zowieso uit. Hoort Dan gewoon niet bij de groep te staan? verbaasd.gif

Ook staan de zonen van Jozef (Euphraim en Mannesse) er gewoon bij.

Openbaringen 7

4 Toen hoorde ik het aantal van hen die het zegel droegen: honderdvierenveertigduizend in totaal, afkomstig uit elke stam van Israël.

Kan iemand mij dit uitleggen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vreemd inderdaad. Op de Engelstalige Wikipedia staat over Dan:

According to the Book of Revelation (7:4-8), the tribe of Dan is the only original tribe of Israel which is not included in the list of tribes which are sealed. No mention is made of why they are excluded. It could be a textual error (Menasheh substituted for Dan) or it could be because of their pagan practices.

This made Hippolytus of Rome and a few Millennialists apparently claim that the Antichrist will come from the tribe of Dan.

[...]

link

In mijn Griekse Bijbel staat Dan er ook niet tussen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Vreemd inderdaad. Op de Engelstalige Wikipedia staat over Dan:

According to the Book of Revelation (7:4-8), the tribe of Dan is the only original tribe of Israel which is not included in the list of tribes which are sealed. No mention is made of why they are excluded. It could be a textual error (Menasheh substituted for Dan) or it could be because of their pagan practices.

This made Hippolytus of Rome and a few Millennialists apparently claim that the Antichrist will come from the tribe of Dan.

[...]

Vertaling...? engel.gif (Credible is een Nederlandstalig forum) widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik was er al bang voor smile.gif

Volgens het Boek Openbaringen (7:4-8) is de stam Dan de enige oorspronkelijke stam van Israël die niet opgenomen is in de lijst van stammen met het zegel. De reden dat deze niet is opgenomen, is niet aangegeven. Het kan een tekstuele fout zijn (Manasse in de plaats voor Dan) of het kan zijn vanwege haar heidense praktijken. Hippolytus van Rome en enkele eindtijd-deskundigen stellen daarom waarschijnlijk dat de antichrist uit de stam Dan zal komen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik was er al bang voor
smile.gif

Volgens het Boek Openbaringen (7:4-8) is de stam Dan de enige oorspronkelijke stam van Israël die niet opgenomen is in de lijst van stammen met het zegel. De reden dat deze niet is opgenomen, is niet aangegeven. Het kan een tekstuele fout zijn (Manasse in de plaats voor Dan) of het kan zijn vanwege haar heidense praktijken. Hippolytus van Rome en enkele eindtijd-deskundigen stellen daarom waarschijnlijk dat de antichrist uit de stam Dan zal komen.

Oke, stel dat Dan wel er bij zou staan dan. Dan wordt het aantal 13 stammen en niet twaalf.

En komen we uit op: 12000x13 stammen = 156000

156.000 zou het aantal zijn als alle stammen opgenomen worden. Dan klopt het plaatje dan helemaal niet want Johannes zegt zelf dat er maar 144.000 vrijgekocht worden op aarde. God wou niet 13 er hebben net als Jezus geen 13 apostelen wou hebben? Ik gis maar wat hoor. Dan denk ik toch wel dat ze vervallen tot afgodenarij. Overigens kan de Heilige Geest echt geen fout maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Klopt. De Heilige Geest maakt geen fouten. Als werkelijk geen enkele vertaler / 'overschrijver' ooit een fout heeft gemaakt, zal God het wel doelbewust zo opgeschreven hebben met vooralsnog voor mensen onbekende redenen.

Zover ik weet waren Efraïm en Manasse altijd 'halve' stammen, dus zou zo het aantal toch op 12 komen. Jozef wordt wel genoemd - in de plaats van Efraïm.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Waarom zit de Stam van Dan er niet bij? Er staat hier dat elke stam van Israel erbij zit maar de schrijver heeft de Stam van Dan niet erbij staan. Hij kan het niet vergeten zijn, dat sluit ik zowieso uit. Hoort Dan gewoon niet bij de groep te staan?
verbaasd.gif

Ook staan de zonen van Jozef (Euphraim en Mannesse) er gewoon bij.

Openbaringen 7

4 Toen hoorde ik het aantal van hen die het zegel droegen: honderdvierenveertigduizend in totaal, afkomstig uit elke stam van Israël.

Kan iemand mij dit uitleggen?

Dit is een probleem waar al veel exegeten zich over gebroken hebben, en er is niet één helder antwoord. Ik kan je wel wat info geven (o.a. uit het boek "openbaring, profetie vanaf Patmos" door Dr. H.R. van de Kamp (uit de reeks commentaren op het NT onder redactie van o.a. prof. J. van Bruggen).

Allereerst werden Efraim en Manasse vaak onder de noemer "Jozef" genoemd in opsommingen in het OT:

1 Dit zijn de zonen van Israël: Ruben, Simeon, Levi en Juda, Issakar en Zebulon, 2 Dan, Jozef en Benjamin, Naftali, Gad en Aser. (1 Kron.2:1, etc)

Bij het verdelen van het land, kreeg de stam Levi geen eigen grondgebied. De levieten leefden in de steden en dorpen van de andere stammen. In plaats van grondgebied, deden zij dienst in de tempel. Er worden echter wel 12 stukken land verdeeld. De "stam" Jozef krijgt 2 stukken: ééntje voor Efraim, de andere voor Manasse.

Het wegnemen van de naam Efraim uit de lijst in Openbaring, en het invoegen van Jozef én Manasse, wordt vaak verklaard uit het willen wegnemen van de herinnering aan de scheuring van het rijk en de opstand van Efraim. In psalm 78 zie je dat bv. ook terug:

9 Efraïms zonen, weltoegeruste boogschutters,

keerden om ten dage van de strijd.

10 Zij onderhielden Gods verbond niet,

zij weigerden in zijn wet te wandelen

11 en vergaten zijn werken en zijn wonderen,

die Hij hun had doen zien."

Een andere verklaring is, dat Johannes met het weglaten van Efraim verwijst naar Ezechiel 37. Dat gedeelte gaat over hoe de twee rijken Israel en Juda weer samen zullen komen:

15 Het woord des HEREN kwam tot mij: 16 Gij mensenkind, neem een stuk hout en schrijf daarop: voor Juda en de Israëlieten die daarbij behoren; neem dan een ander stuk hout en schrijf daarop: voor Jozef – het stuk hout van Efraïm – en het gehele huis Israëls dat daarbij behoort; 17 voeg ze dan aan elkander tot één stuk hout, zodat zij in uw hand tot één worden.

18 Wanneer nu uw volksgenoten u vragen: Wilt gij ons niet meedelen, wat gij daarmee bedoelt? 19 zeg dan tot hen: Zo zegt de Here HERE: zie, Ik neem het stuk hout van Jozef – dat aan Efraïm toebehoort – en van de stammen Israëls die daarbij behoren, en Ik voeg het bij het stuk van Juda en maak ze tot één stuk hout, zodat zij één zijn in mijn hand.

In Ezechiels profetie wordt de naam "Jozef" twee keer verduidelijkt met "Efraim", waardoor "Jozef" als naam ook kan zijn gaan verwijzen naar de stam Efraim.

Een andere verwijzing is ook plausibel. In Numeri 1 worden de stammen geteld en opgesomd:

17 Toen namen Mozes en Aäron deze met name aangewezen mannen, 18 en zij riepen op de eerste dag der tweede maand de gehele vergadering samen, die zich opstelde volgens geslachten en families, overeenkomstig het aantal namen, van twintig jaar oud en daarboven, hoofd voor hoofd, 19 zoals de HERE Mozes geboden had. En hij telde hen in de woestijn Sinai.

20 De zonen nu van Ruben, Israëls eerstgeborene, hun nakomelingen(...)

22 Van de zonen van Simeon, hun nakomelingen(...)

24 Van de zonen van Gad, hun nakomelingen (...)

26 Van de zonen van Juda, hun nakomelingen (...)

28 Van de zonen van Issakar, hun nakomelingen (...)

30 Van de zonen van Zebulon, hun nakomelingen (...)

32 Van de zonen van Jozef, van de zonen van Efraïm, hun nakomelingen (..)

34 van de zonen van Manasse, hun nakomelingen (...)

36 Van de zonen van Benjamin, hun nakomelingen (...)

38 Van de zonen van Dan, hun nakomelingen(...)

40 Van de zonen van Aser, hun nakomelingen(...)

42 Van de zonen van Naftali, hun nakomelingen(...)

44 Dit zijn de getelden, die Mozes telde met Aäron en de vorsten Israëls, twaalf man; ieder vertegenwoordigde zijn families. 45 Dus waren al de getelden der Israëlieten, naar hun families, van twintig jaar oud en daarboven, allen die in het leger uitrukten in Israël, 46 al de getelden waren zeshonderddrieduizend vijfhonderd vijftig.

Ook hier zie je dat "Jozef" en "Efraim" uitwisselbaar gebruikt worden, net als bij Ezechiel, ondanks dat ze technisch gezien natuurlijk niet uitwisselbaar zijn, omdat Manasse ook een zoon van Jozef is.

Numeri, Ezechiel en de nare herinnering aan de scheuring v/h rijk door Efraim, zijn m.i. goede redenen waarom Efraim niet in de lijst staat, maar Jozef en Manasse wel.

Wat betreft de weglating van "Dan", dat is lastiger. Bij sommige kerkvaders speelde het idee dat de stam Dan de antichrist zou voortbrengen, en dan zou het logisch zijn dat Dan niet in deze hemelse lijst zou staan (het is immers een symbolische lijst, en de stamvader van de antichrist hoort niet in zo'n lijst). Maar we weten niet of deze gedachte ook voor de tijd van Openbaring al bekend was bij de joden. Ze is niet in oudere documenten te vinden.

Daaraan gerelateerd, in Genesis 49:17 wordt Dan een "slang" genoemd. En in Openbaring is de slang het teken van de satan. Dit zou best gerelateerd kunnen zijn aan het (niet in de bijbel te vinden) idee dat Dan de antichrist zou voortbrengen. Het is echter wel speculatie.

Hieraan gerelateerd: de naam Dan komt bv. wel voor in de stammenlijst in 1 Kronieken 2, maar als daarna 6 hoofdstukken lang alle stammen met hun geslachtsregisters worden langsgegaan, wordt Dan overgeslagen! Dit zou kunnen zijn omdat de stam Dan degene was die heel duidelijk direct (Richteren 18) met afgodendienst in de weer ging.

Andere speculaties zijn, dat het een overschrijffout zou betreffen. De afkorting voor Manasse (Man) en de naam Dan lijken ook in het grieks op elkaar. Maar de opsomming van stammen in Openbaring 7 volgt, als je Manasse door Dan zou vervangen, geen van de bekende OT of NT lijsten met stammen (qua volgorde). Het lijkt mij dus logischer dat Dan bewust is weggelaten, wellicht vanwege de "slang" verwijzing, of vanwege Ezechiel en Numeri. Dat zou dan hetzelfde principe zijn als waarom Dan ook in het vervolg van 1 Kronieken 2 al overgeslagen wordt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid