Spring naar bijdragen

Meer geloof in relatie


Aanbevolen berichten

Gast Anon_phpbb

Hallo allemaal!

Ik heb nu al een behoorlijke poos een relatie. Mijn vriend is opgegroeid met het geloof en gaat als hij bij zijn ouders is standaard naar de kerk (soort van verplicht). Hij heeft veel kennis over de bijbel en als ik vraag naar een verhaal kan hij het meestal helemaal vertellen.

Ik ben niet opgegroeid met het geloof, maar noem mezelf sinds mijn 14e wel gelovig. Ik worstel nog altijd met veel vragen en lees veel op internet. Ik vind het ook heel fijn om er samen met hem over te praten, dmv bijbelstudies bijvoorbeeld.Hij zegt dat hij dat ook wil, maar als ik het voorstel heeft hij er nooit zin in. We hebben ook een boekje gekocht om ons te stimuleren, maar ook dat werkt niet. Ik heb het gevoel dat we niet echt een goede balans hebben qua geloof in onze relatie, maar heb geen idee hoe ik dit goed kan maken.

Hebben jullie tips of ervaring?

Dankje

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wellicht is het goed om te kijken of je je aan kunt sluiten bij een groep ivm bijbelstudie? Alpha misschien? Of het vervolg, de Emmaüs? Dit kan jullie mogelijk extra stimuleren.

Verder is het denk ik vooral van belang dat je met elkaar blijft praten over wat jullie bezighoudt als het gaat om God, zingeving en dergelijke. Daarin ligt vooral de kern om samen te groeien.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Lijkt me lastig. Gaan jullie wel eens samen naar de kerk? Als dat een beetje praktisch regelbaar is, kan dat misschien wel helpen om het gesprek los te maken, kan je bijvoorbeeld achteraf het samen hebben over de preek ofzo. Of zorg ervoor dat hij lid wordt op credible, kan je samen topics doorspreken, het is een beetje no-life maar verder wel fijn hoor. widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Spreek een vaste tijd in de week af waarop jullie dit samen willen gaan doen, dan kom je er een stuk minder snel onderuit met smoesjes als 'ik heb er nu even geen zin in'.

En verder kan het nooit kwaad om God te vragen of Hij de juiste gelegenheid wil geven. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoi Eline,

Een lastig punt, je wilt er natuurlijk graag een beetje balans in hebben...

Begrijp ik het goed dat hij heel veel weet en dat jij, misschien vooral gevoelsmatig, veel minder weer? Het kan natuurlijk zijn dat de dingen die jij interessant vindt en voor het eerst hoort, voor hem niet zo uitdagend meer zijn?

Hoe gaat dat in jullie dagenlijksleven, zijn jullie beide op jullie eigen manier bezig met God?

Ik denk dat het goed is dat je ook ieder voor zich bezig kunt zijn met God, als het ware op je eigen niveau. (ik bedoel niveau niet negatief, in de zin dat de een er meer vanaf weet dan de ander).

Daarnaast is het denk ik wel belangrijk om samen te kunnen praten over je geloofsleven en dat het je relatie kan versterken. Hierbij denk ik dan aan het drievoudig snoer...

In ieder geval hoop ik dat jullie een weg mogen vinden om er balans in aan te brengen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Misschien kan je ook dit topic eens doorlezen: link

Dat gaat niet specifiek over het motiveren van je vriend om meer samen rond geloof te doen, maar bevat wel allerlei ideeën over hoe je in je relatie God een plaats kunt geven. Misschien doe je daar wel inspiratie op. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Dank voor de reacties! Samen naar een dienst gaan doen we af en toe, maar het probleem is dat we allebei in een andere stad studeren. We zitten ook allebei bij een christelijke studentenvereniging.

Het punt is meer dat hij niet meer gemotiveerd is om wat met het geloof te doen. of, om het in zijn vrije tijd te doen dan, want met zijn vereniging heeft hij wel gewoon kring.

dus mijn vraag is meer, hij krijg ik hem weer wat gemotiveerder..

tips?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Misschien moet je ook eens het gesprek aan gaan over in hoeverre hij het van belang vindt om bijv. samen bijbel te lezen en je met God bezig te houden? Dan kun je ook aangeven dat je het vervelend vindt om altijd degene te zijn die het initiatief moet nemen in deze dingen smile.gif

Verder is het misschien raadzaam om het niet een te groot issue te laten worden in jullie relatie maar het meer op een natuurlijke manier proberen te sturen.. dus dat je bijv. zelf verteld hoe je kring was, waar je mee zit, waar je dankbaar voor bent, enz.

Succes ermee!

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Nou een paar dagen kwam het er eindelijk uit.. Hij wil het even niet meer over geloof hebben. Hij zit er beetje mee in de knel en wil zelf weer even uitzoeken wat hij gelooft en hoe hij erin staat.

Dat vind ik wel fijn om te horen, want ik dacht het dus ook al.. Maar bedankt voor de reacties.

Over een tijdje gaan we het denk ik gewoon weer opnieuw proberen..

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid