Spring naar bijdragen

ergens goed in zijn


Aanbevolen berichten

Hallo allemaal, kun je zeggen dat je ergens (zelf) goed in bent? Dus los van Gods hulp dat je ergens beter in bent geworden of kun je dat niet zeggen omdat God jou dat gegeven heeft? Bijvoorbeeld \"trots op jezelf zijn\" dat je je studie hebt behaald. Of omdat je een bepaalde sport presestatie hebt geleverd. Ook zoiets onziinig als computerspellen. Stel dat je daar goed in bent, in een bepaalde game of iets dergelijks, kun je dan zeggen dat je daar zelf beter in bent geworden of heeft God dat voor jou gedaan? Alvast bedankt!

gr. mackie

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat het beide geldt. Je kan ergens beter in worden, maar God heeft je een begintalent gegeven en Hij heeft je ook de mogelijkheid gegeven om je te kunnen ontwikkelen. Je kan blij zijn om iets wat je hebt bereikt, maar als je daarbij ook dankbaar bent naar God, zit het goed in je hart. Trots wordt in de Bijbel niet als goed gezien, maar als je bij een prestatie weet dat het uiteindelijk van God komt, is het geen verkeerde trots op menselijke prestatie. Uit de mens zelf, is de mens vaak niet dankbaar naar God, maar een mens kan leren dankbaarheid naar God te hebben voor alles. Als je iets krijgt van een mens, zeg je ook 'Dankjewel' en een mens kan God ook danken voor alles wat hij/zij krijgt. Je kan best zeggen dat je ergens goed in bent, want God heeft je de capaciteiten gegeven om goed te zijn in dingen. Hij is er zelfs blij om als je goed bent in dingen en steeds beter wordt, net zoals een aardse ouder het mooi vind als kinderen leuke dingen doen of prestaties halen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

grappig, dit topic. Dit is iets waar ik ook al vaker over nagedacht heb.

Ik denk dat Eulogía het verwoord zoals ik het denk. Uiteindelijk heb je helemaal niets van jezelf en dus om trots op te zijn (door God gegeven talenten). Daarnaast geeft God je al dan niet de mogelijkheid om je talenten uit te werken.

Stel dat je bijvoorbeeld in een arm land zou zijn geboren waar je als kind elke dag voltijd moet werken, dan kun je jouw voetbaltalent niet uitwerken.

echter heel normaal om als mens ergens trots op te zijn. Het gebeurt, je hebt het niet eens in de hand. Ik denk dat God vanuit Zijn genade het prima vindt dat jij trots bent op je voetbalkunst, Hij weet ook wel dat het uiteindelijk uit Hem komt. Zolang je God ook maar de eer geeft die Hem toekomt.

Lees ook de gelijkenis van de talenten: Matt 25:14

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Maar ook beter worden in competitie met anderen? Laten we zeggen in voetbal? Dat je beter wordt dan je teamgenoten of tegenstanders en je dit leuk/ mooi vindt?

gr. mackie

Ik denk het wel. Ik denk dat het mooi is voor jezelf en dat God dat ook mooi vindt. En daarnaast is het ook mooi als je blij bent voor een ander wanneer die iets goeds doet. Bij voetbal is het denk ik juist zo dat niet één persoon heel goed is en de rest niet, maar dat de ene keer iemand een goede pass geeft, de andere keer iemand een goede redding maakt, weer een andere keer iemand een goede sliding maakt en weer een andere keer iemand een mooi doelpunt maakt. En zelfs als iemand een slechte pass geeft, kan je er toch nog iets goeds aan ontdekken en kunnen je zeggen: 'Goed hard schot, alleen jammer dat 'ie te weinig effect had', of zoiets smile.gif Er zijn altijd wel goede dingen aan voetbal te ontdekken smile.gif Zo kun je zelf beter zijn en ondertussen de anderen aanmoedigen en helpen ook nog beter te worden in bepaalde dingen. En zelfs als je zelf een hele goede techniek hebt, kunnen anderen je bijvoorbeeld nog coachen in tactiek/overzicht. Bij voetbal heeft iedereen elkaar denk ik nodig en vul je elkaar aan in kwaliteiten. En een spits kan alleen maar super goed zijn als de rest van het team keihard voor hem werkt. En je kan wel 5 doelpunten maken, maar je hebt toch je keeper nodig, want als hij er 6 doorlaat heb je nog niets bereikt. Eigenlijk ben je heel afhankelijk van elkaar.

Ook daarin ben je dankbaar naar je teamgenoten, omdat zij dingen voor je mogelijk maken. Zo kun je ook dankbaar zijn naar God Die dingen voor je mogelijk maakt. Zelf kun je succes hebben, maar dat succes is alleen maar mogelijk door Gods werk en genade en wat Hij geeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid