Spring naar bijdragen

Veranderen


Gast Anon_phpbb

Aanbevolen berichten

Gast Anon_phpbb

Hoi iedereen, ik ben nieuw op dit forum en zat toch eigenlijk wel met een vraag.

Ik ben van thuis uit opgegroeid met het katholieke geloof. Verder heb ik daar niet veel mee gedaan, we gingen niet heel vaak naar de kerk en dat vond ik zelf ook wel goed. Nu is mijn vriendin vrijgemaakt gereformeerd. En ik ben een tijdje geleden voor het eerst mee naar haar kerk geweest. Die kerk spreekt me dus wel aan, en daar heb ik nu zelf wel het gevoel bij die kerk, en ben ik wel geïnteresseerd in die kerk. Nu woon ik zelf aan de andere kant van Nederland (ik woon in Brabant, zij in Drenthe). Ik snap ook nog heel erg veel niet van de kerk, maar mijn vraag is nu eigenlijk is het eventueel mogelijk/is het gek om op latere leeftijd nog van kerk te veranderen? Zou God dit dus ook niet erg vinden, en niet erg vinden dat je dus in je eerste levensjaren niet erg geloofd hebt?

Bedankt,

Tim

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoi Tim!

Welkom op Credible! :-)

Om je vraag maar meteen te beantwoorden: nee.

Nee, het is niet gek om van kerk te veranderen op 'latere leeftijd'. Mensen veranderen, dus ook visies en interpretaties.

Op je vraag of God je nog wel wilt verwelkomen in de kerk terwijl je jouw eerste levensjaren niet erg geloofd hebt wil ik je verwijzen naar de gelijkenis van de verloren zoon. (Lucas 15:10-32)

God is juist blij dat je nu wèl van plan bent om een serieuze relatie met Hem aan te gaan.

Nogmaals, welkom!

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

is het eventueel mogelijk/is het gek om op latere leeftijd nog van kerk te veranderen?

Ja, dat is mogelijk, en nee dat is niet gek.

Quote:
Zou God dit dus ook niet erg vinden,

God vraagt je de waarheid te zoeken.

Quote:
en niet erg vinden dat je dus in je eerste levensjaren niet erg geloofd hebt?

Ik denk dat God het niet speciaal erg fijn zal vinden.


Samengevoegd:

Overigens, puur om het je even formeel te melden: als je eenmaal katholiek bent, blijf je dat. Het is niet mogelijk de katholieke Kerk te verlaten, je kan wel wat men noemt uit de gemeenschap van de Kerk stappen, maar je blijft katholiek.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

en wat zijn de gevolgen daarvan? Dat je katholiek blijft bedoel ik..

Kerkrechterlijk betekent het dat je onder het kerkelijk recht blijft vallen. Zo zal een huwelijk dat je sluit zonder je iets van het kerkelijk recht aan te trekken een vrij goede kans maken op nietigheid. Nu heb je daar op geen enkele manier "last" van, totdat je op enig moment om welke reden dan ook weer met de RKK te maken zou krijgen.

Voor de eeuwigheid heeft het wat heftigere consequenties, maar ik kan me nauwelijks voorstellen dat TO zich dáár druk om maakt. Immers, wie de RKK verlaat zal zich over het algemeen nu niet erg veel aantrekken van wat de RKK leert.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid