Spring naar bijdragen

Marcus 10:29/31 + 42/45


Aanbevolen berichten

Hallo allemaal, kan iemand mij de volgende verzen uitleggen wat het precies betekent?

\"Jezus zei: ‘Ik verzeker jullie, er is niemand die zijn huis, broers, zusters, moeder, vader, kinderen of landerijen heeft achtergelaten omwille van Mij en omwille van de goede boodschap, 30 of hij krijgt nu in deze tijd een honderdvoud aan huizen, broers, zusters, moeders, kinderen en landerijen, vervolgingen inbegrepen, en in de komende wereld eeuwig leven. 31 Vaak zullen de eersten de laatsten zijn en de laatsten de eersten.’ \"

en

\" Daarop riep Jezus hen bij zich en zei: ‘Jullie weten dat de erkende leiders van de volken heerschappij voeren over hen, en dat hun grote mannen hun gezag laten gelden. 43 Maar zo is het onder jullie zeker niet. Wie daarentegen groot wil worden onder jullie, moet jullie dienaar zijn; 44 wie onder jullie eerste wil zijn, moet slaaf van allen zijn. 45 Want ook de Mensenzoon is niet gekomen om gediend te worden, maar om te dienen en zijn leven te geven als losgeld voor velen.’ \"

Wat betreft het eerste...is het het beste voor elke christen om zijn familie in de steek te laten of hoe moet ik dit zien?

Wat betreft het tweede...dient een christen geen leider te worden of iemand met veel status? Laten we zeggen een premier of admiraal of directeur van een groot bedrijf? Alvast bedankt!

gr. mackie

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hallo allemaal, kan iemand mij de volgende verzen uitleggen wat het precies betekent?

\"Jezus zei: ‘Ik verzeker jullie, er is niemand die zijn huis, broers, zusters, moeder, vader, kinderen of landerijen heeft achtergelaten omwille van Mij en omwille van de goede boodschap, 30 of hij krijgt nu in deze tijd een honderdvoud aan huizen, broers, zusters, moeders, kinderen en landerijen, vervolgingen inbegrepen, en in de komende wereld eeuwig leven. 31 Vaak zullen de eersten de laatsten zijn en de laatsten de eersten.’ \"

...

Wat betreft het eerste...is het het beste voor elke christen om zijn familie in de steek te laten of hoe moet ik dit zien?

Het is een antwoord op de uitspraak van Petrus die stelt dat zij alles verlaten hebben voor Jezus. Het antwoord van Jezus geeft aan dat er niemand is die alles verlaten heeft omwille van Hem en het Evangelie. Daarna geeft Jezus aan dat zij die dat wel doen gezegend zullen worden, maar ook verdrukkingen zullen ondervinden.

Het is, daarmee komende tot een antwoord, niet de intentie om je gehele familie achter te laten per definitie, maar gezien de gevolgen alleen omwille van het volgen van Jezus. Daarbij doordenkende zou het van toepassing kunnen zijn op het volgen van een roeping.

Quote:
\" Daarop riep Jezus hen bij zich en zei: ‘Jullie weten dat de erkende leiders van de volken heerschappij voeren over hen, en dat hun grote mannen hun gezag laten gelden. 43 Maar zo is het onder jullie zeker niet. Wie daarentegen groot wil worden onder jullie, moet jullie dienaar zijn; 44 wie onder jullie eerste wil zijn, moet slaaf van allen zijn. 45 Want ook de Mensenzoon is niet gekomen om gediend te worden, maar om te dienen en zijn leven te geven als losgeld voor velen.’ \"

Wat betreft het tweede...dient een christen geen leider te worden of iemand met veel status? Laten we zeggen een premier of admiraal of directeur van een groot bedrijf? Alvast bedankt!

gr. mackie

Het niet worden van een leider met veel status kan ik niet opmaken uit de tekst. Daarbij denk ik ook dat de mensen op deze wereld een overheersing van deze wereld toebedeeld hebben gekregen en dat we daarmee een vazal koningschap hebben ontvangen. Iemand kan best een groot leider zijn, als daarbij niet de intentie is om groot te zijn, maar een dienaar (van het volk) en daarmee God de eer te geven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
"Jezus zei: ‘Ik verzeker jullie, er is niemand die zijn huis, broers, zusters, moeder, vader, kinderen of landerijen heeft achtergelaten omwille van Mij en omwille van de goede boodschap, 30 of hij krijgt nu in deze tijd een honderdvoud aan huizen, broers, zusters, moeders, kinderen en landerijen, vervolgingen inbegrepen, en in de komende wereld eeuwig leven. 31 Vaak zullen de eersten de laatsten zijn en de laatsten de eersten.’ "

Waar het om gaat is dat iedereen zelf achter Jezus aan moet gaan. Je moet je niet laten tegenhouden door ouders of familie, en je moet Jezus ook niet volgen omdat je familie dit ook doet. Het is een persoonlijke relatie die je met Hem aangaat. Jouw EIGEN keuze! Dat is wat wordt bedoeld.

Quote:
" Daarop riep Jezus hen bij zich en zei: ‘Jullie weten dat de erkende leiders van de volken heerschappij voeren over hen, en dat hun grote mannen hun gezag laten gelden. 43 Maar zo is het onder jullie zeker niet. Wie daarentegen groot wil worden onder jullie, moet jullie dienaar zijn; 44 wie onder jullie eerste wil zijn, moet slaaf van allen zijn. 45 Want ook de Mensenzoon is niet gekomen om gediend te worden, maar om te dienen en zijn leven te geven als losgeld voor velen.’ "

Natuurlijk mag je een leidinggevende functie bekleden maar in die functie moet je dienend te werk gaan. Je mag geen zelfverrijking toepassen, je personeel niet als slaven behandelen en je moet altijd het welzijn van anderen voorop stellen. Dan zal de Heer je werk zegenen en succesvol maken.

Wie alles doet om er zelf beter van te worden en ten koste van anderen te werk gaat, zal zeker niet beloond worden door de Heer.

Quote:
Wat betreft het eerste...is het het beste voor elke christen om zijn familie in de steek te laten of hoe moet ik dit zien?

Nee dus, als het niet nodig is niet. (terwijl je natuurlijk wel je ouders' huis verlaat wanneer je een partner hebt gevonden, maar dat wordt HIER niet bedoeld)

Jezus bedoelt dus dat je zélf moet kiezen voor Hem ondanks de (misschien) afwijkende mening van familie en vrienden.

Quote:
Wat betreft het tweede...dient een christen geen leider te worden of iemand met veel status? Laten we zeggen een premier of admiraal of directeur van een groot bedrijf? Alvast bedankt!

Nee hoor. Niet per definitie. Als G'D je voor die functie roept moet je die roep volgen maar het moet niet je eerste doel in het leven zijn. Het maakt G'D niets uit welke functie je bekleedt als je maar dienend te werk gaat, een zegen bent voor je omgeving, Hem de eer en glorie ervoor geeft, je best doet en betrouwbaar bent...enz. Voor de rest, vuilnismannen doen ook zeer nuttig (dienend) werk! yes.gif

G'Ds zegen,

Mount Zion

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is heel afhankelijk van het soort mensen. Over het algemeen zien deze mensen nog wel vaak hun familie, maar in sommige specifieke gevallen is dat niet het geval, bijvoorbeeld bij missionarissen/zendelingen ver weg. Voor hen zijn sowieso de daar plaatselijke gemeenteleden eerder hun familie, dan hun bloedverwanten.

Matth. 12

46 Terwijl Hij nog tot de scharen sprak, zie, zijn moeder en broeders stonden buiten en trachtten Hem te spreken te krijgen. 47 [En iemand zeide tot Hem: Zie, uw moeder en uw broeders staan buiten en trachten U te spreken te krijgen.] 48 Maar Hij antwoordde de boodschapper en zeide: Wie is mijn moeder en wie zijn mijn broeders? 49 En Hij strekte zijn hand uit over zijn discipelen en zeide: Ziedaar mijn moeder en mijn broeders. 50 Want al wie doet de wil mijns Vaders, die in de hemelen is, die is mijn broeder en zuster en moeder.

Als iemand in deze tijd radicaal Jezus gaat volgen, kan het zijn dat familieleden niet meer met je willen omgaan. Maar Jezus zal je dit hier op aarde in deze tijd honderdvoudig vergoeden. En als iemand bijvoorbeeld door het evangelie een huis kwijtraakt, zal die persoon dat honderdvoudig terugkrijgen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid