Spring naar bijdragen

Gods hand in het overlijden


Aanbevolen berichten

Hallo allemaal, ik las net ergens dat God bepaalde wanneer een mens doodgaat en op welke manier dat gebeurd. In hoeverre is dat strijdig met de vrije wil van een mens? Dan bedoel ik niet dat de mens zelf bepaald wanneer hij doodgaat, maar meer in het geval van (zelf)moord. Ik neem aan dat God niet wil dat een mens op die manier aan zijn einde komt? Dus in hoeverre bepaalt God wanneer en hoe wij doodgaan? Alvast bedankt!

gr. mackie

Link naar bericht
Deel via andere websites

Gods wil is het dat mensen lang leven en een verzadigd leven hebben.

Ps. 91

16 Met lengte van dagen zal Ik hem verzadigen,

en Ik zal hem mijn heil doen zien.

16 With long life will I satisfy him, and shew him my salvation.

Een mens heeft een eigen wil, dus kan er voor kiezen om niet volgens Gods wil lang te leven.

Een voorbeeld staat in 1 Sam. 31:

4 En Saul zeide tot zijn wapendrager: Trek uw zwaard en doorsteek mij daarmee, opdat deze onbesnedenen niet komen en mij doorsteken en de spot met mij drijven. Maar zijn wapendrager wilde niet, omdat hij ervoor terugschrok. Daarop nam Saul het zwaard en stortte zich erin. 5 Toen zijn wapendrager zag, dat Saul dood was, stortte hij zich ook in zijn zwaard en stierf met hem.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Misschien zou die vraag te beantwoorden zijn als alle voorbeelden uit de Bijbel van zelfmoord onderzocht zouden worden. Hier nog een voorbeeld (van iemand die vraagt om euthenasie):

Richteren 3

53 Toen wierp een vrouw een bovenste molensteen op het hoofd van Abimelek en verbrijzelde hem de schedel. 54 IJlings riep hij de dienaar die zijn wapenen droeg, en zeide tot hem: Trek uw zwaard en dood mij, opdat men niet van mij zegge: Een vrouw heeft hem gedood. Toen doorstak zijn dienaar hem, zodat hij stierf.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maar laten we even bij de kern van de vraag blijven:

'Ik neem aan dat God niet wil dat een mens op die manier aan zijn einde komt? Dus in hoeverre bepaalt God wanneer en hoe wij doodgaan?'

Voor mij is dit ook een kwestie die nooit met zekerheid zal beantwoord worden in dit Aardse bestaan.


Samengevoegd:

BBP: Euthanasie betekent toch 'zachte dood'?

Richteren spreekt meer over 'moord op aanvraag', waar euthanasie inderdaad een vorm van is. Maar zacht vind ik het voorbeeld niet bepaald... smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ow, hier hebben ze het niet over 'zachte dood', alleen gaat het wel meer om zieken:

(Van Dale)

eu·tha·na·sie [uitaanaazie] de; v het op hun eigen verzoek bespoedigen vd dood of ter dood brengen van hevig lijdende, ongeneeslijke zieken

Ik heb even op internet opgezocht wat het Griekse woord 'thanasie' precies betekent smile.gif en dat is 'de dood, het sterven' ( link ). 'Eu' betekent 'goed', dus inderdaad betekent het dan goed (of zacht) sterven. In dat geval zie ik het voorbeeld uit Richteren inderdaad ook niet als euthanasie, want ik zie dat niet als 'goed sterven'.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een pasklaar antwoord zie ik niet meteen uit de lucht vallen... Er zijn verschillende interpretaties van de Dood, de meest letterlijke vind je reeds in Genesis. De Dood is een gevolg van de mens zijn ongehoorzaamheid en dus een 'straf'. Als dat zo is, dan heeft God daar zeker een hand in.

Hierover kan je nadenken tot je er gek van wordt, en gelukkig is dit een domein van God die de gewone sterveling nooit zal doorgronden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

God is ook tegen moord. Als mensen in Zijn bescherming blijven leven, zullen ze ook beschermd zijn tegen moordenaars.

Degene die wil dat mensen door moord overlijden, is de duivel.

Joh 8,44

Gij hebt de duivel tot vader en wilt de begeerten van uw vader doen. Die was een mensenmoorder van den beginne en staat niet in de waarheid, want er is in hem geen waarheid. Wanneer hij de leugen spreekt, spreekt hij naar zijn aard, want hij is een leugenaar en de vader der leugen.

De duivel is degene die acher alle moorden zit.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Morphy smile.gif Ik geloof dat er mensen zijn zoals Paulus, Stefanus en Johannes de Doper die bereid zijn te sterven voor het geloof, maar waarbij het niet een ongeluk is, maar dat het een gebeurtenis is in het plan van God, waarbij die betreffende mens ermee kan instemmen en doelbewust ervoor kiest Gods plan hierin uit te voeren. Dit zijn dus gebeurtenissen waarbij het niet gebeurt door een 'foutje', maar het is een doelbewust gevolg van het volgen van Jezus Christus tot het uiterste door de weg van vervolging en lijden te gaan. (Dus niet het lijden als gevolg van een ziekte of een ramp als gevolg van pech of als gevolg van een aanval van satan. Zo'n sterven is altijd een overwinning op de satan in plaats van een verlies als gevolg van het werk van satan. Het is een sterven uit volle overtuiging met het oog op Jezus en met een opgeheven hoofd.)

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...

ik vind het wel een beetje gevaarlijk dat je God een beetje als bestuurder ziet. Hier op het aardse leven hebben wij een vrije wil gekregen, en ik denk niet dat God beslist wanneer iemand dood gaat in dit leven. Natuurlijk wel als men dood is, dan komt de vraag ga je dan naar de hemel of hel.....

Ik denk dat God aan de hand van ons aardse leven bepaald of dood gaan of eeuwig leven. Nu ben ik ervan overtuigd dat als je Jezus volgt en ook dankbaar bent dat hij voor ons is gestorven, en er na gaat leven dat de hoop toch groeit dat je in het eeuwige leven komt.

Overigens zijn er wel mensen die beweren dat het Gods wil is als iemand op aarde sterft, ik vraag me dat wel eens af waar ze dat op baseren

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid