Spring naar bijdragen

Lukas 14:26


Aanbevolen berichten

Hallo allemaal, zou iemand mij Lukas 14:26 kunnen uitleggen?

\"26 ‘Wie naar Mij toe komt, moet zijn vader en moeder, zijn vrouw en kinderen, zijn broers en zusters, ja, zelfs zijn eigen leven verfoeien; anders kan hij geen leerling van Mij zijn. 27 Hij moet zijn kruis dragen en Mij volgen; anders kan hij geen leerling van Mij zijn.\"

Wat wordt er bedoeld met je familie verfoeien? Wat betekent in de dagelijkse praktijk precies het kruis dragen? Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

gr. mackie

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik moet denken aan de volgende teksten.

Mar. 3

31 En zijn moeder en zijn broeders kwamen, en buiten staande zonden zij iemand tot Hem om Hem te roepen. 32 En een schare zat rondom Hem en zij zeiden tot Hem: Zie, uw moeder en uw broeders en uw zusters staan buiten en zoeken U. 33 En Hij antwoordde en zeide tot hen: Wie zijn mijn moeder en broeders? 34 En rondziende over degenen, die in een kring rondom Hem zaten, zeide Hij: Zie, mijn moeder en mijn broeders. 35 Al wie de wil Gods doet, die is mijn broeder en zuster en moeder.

Luc. 2

40 Het kind groeide op en werd krachtig, en het werd vervuld met wijsheid, en de genade Gods was op Hem. 41 En zijn ouders reisden elk jaar naar Jeruzalem, op het Paasfeest. 42 En toen Hij twaalf jaar was geworden en zij, zoals dit bij het feest gebruikelijk was, optrokken, 43 en de feestdagen voleindigd hadden, bleef het kind Jezus bij hun terugreis te Jeruzalem achter, en zijn ouders bemerkten het niet. 44 Daar zij vermoedden, dat Hij bij het reisgezelschap was, gingen zij één dagreis ver en zochten Hem onder de verwanten en bekenden. 45 En toen zij Hem niet vonden, keerden zij terug naar Jeruzalem, Hem zoekende. 46 En het geschiedde na drie dagen, dat zij Hem vonden in de tempel, waar Hij zat te midden der leraren, terwijl Hij naar hen hoorde en hun vragen stelde. 47 Allen nu, die Hem hoorden, waren verbaasd over zijn verstand en zijn antwoorden. 48 En toen zij Hem zagen, stonden zij versteld en zijn moeder zeide tot Hem: Kind, waarom hebt Gij ons dit aangedaan? Zie, uw vader en ik zoeken U met smart! 49 En Hij zeide tot hen: Waarom hebt gij naar Mij gezocht? Wist gij niet, dat Ik bezig moet zijn met de dingen mijns Vaders? 50 En zij begrepen het woord niet, dat Hij tot hen sprak. 51 En Hij ging met hen terug en kwam te Nazaret en was hun onderdanig. En zijn moeder bewaarde al deze woorden in haar hart.

52 En Jezus nam toe in wijsheid en grootte en genade bij God en mensen.

Ef. 6

1 Kinderen, weest uw ouders gehoorzaam [in de Here], want dat is recht. 2 Eer uw vader en uw moeder - dit is immers het eerste gebod, met een belofte - 3 opdat het u welga en gij lang leeft op aarde.

Als je je ouders eert, zal het goed met je gaan en zul je lang leven.

Eer dus je ouder(s) en respecteer je familie, maar eer God nog meer. Als je ouders en familie dingen doen die tegen Gods wil ingaan, kies je voor God. Acht God nog hoger dan mensen.

Verbreek niet gelijk je relatie met je familie, maar heb meer respect voor Gods wil en Zijn wegen.

Het kruis dragen betekent dat er niets belangrijker is dan God en je relatie met Hem. Zelfs als je door moeilijkheden zou gaan, geef je niet op, maar blijf je op Hem vertrouwen en blijft Hij je Vader en blijft jullie relatie in stand. Moeilijkheden zijn er om te overwinnen en om in een grotere zegen van God te komen.

God heeft een doel met je leven - een goed doel en een goed leven - en Hij vraagt van je dat leven te leven op Zijn manier, zodat je Zijn wil doet en Zijn plan uitvoert en het je goed zal gaan.

Kruis dragen in de dagelijkse praktijk betekent dat je dingen juist wel doet of juist niet doet - niet omdat je dat zelf zo zou bedenken, maar omdat God dat zo bedenkt, omdat Hij weet wat het beste voor je is. Het gaat er dus niet om te doen wat je zelf denkt wat het beste is. Het is belangrijk te weten wat Gods wil is en die wil te doen, zodat het goed met je zal gaan. Ruil je eigen plannen in voor Gods plan, want Zijn plan is veel beter.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het kruis is de vloek der wet en met deze vloek zul je ongetwijfeld geconfronteerd worden als je Jezus volgt.

In de dagelijkse praktijk beteknde dat voor Paulus bijv. dat hij wel vaker de 40 min 1 stokslagen kreeg voor een pietluttig overtredinkje.

Je familie of jezelf haten; wil zeggen dat je uit God ontstaan bent.

Van jezelf uit ben je dus niets en heb je geen enkele waarde, maar omdat God je de waardigheid geeft, heb je hem.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hallo allemaal, zou iemand mij Lukas 14:26 kunnen uitleggen?

"26 ‘Wie naar Mij toe komt, moet zijn vader en moeder, zijn vrouw en kinderen, zijn broers en zusters, ja, zelfs zijn eigen leven verfoeien; anders kan hij geen leerling van Mij zijn. 27 Hij moet zijn kruis dragen en Mij volgen; anders kan hij geen leerling van Mij zijn."

Wat wordt er bedoeld met je familie verfoeien? Wat betekent in de dagelijkse praktijk precies het kruis dragen? Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

gr. mackie

(Lukas 14:26)  „Indien iemand tot mij komt en zijn vader en moeder en vrouw en kinderen en broers en zusters, ja, en zelfs zijn eigen ziel niet haat, kan hij mijn discipel niet zijn.

In de Bijbel kan ’haten’ duiden op minder van iets of iemand houden dan van iets of iemand anders (Gen. 29:30, 31). Christenen moeten hun familieleden ’haten’ in de zin dat ze minder van hen houden dan van Jezus.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Je familie of jezelf haten; wil zeggen dat je uit God ontstaan bent.

Van jezelf uit ben je dus niets en heb je geen enkele waarde, maar omdat God je de waardigheid geeft, heb je hem.

Dat vind ik een goede, verder denk ik ook dat het met het loslaten van je familie en verleden te maken heeft; breken met wat je ouders en anderen van je vinden, breken met tradities en er niets van aantrekken en alleen maat Jezus volgen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Hallo allemaal, zou iemand mij Lukas 14:26 kunnen uitleggen?

\"26 ‘Wie naar Mij toe komt, moet zijn vader en moeder, zijn vrouw en kinderen, zijn broers en zusters, ja, zelfs zijn eigen leven verfoeien; anders kan hij geen leerling van Mij zijn. 27 Hij moet zijn kruis dragen en Mij volgen; anders kan hij geen leerling van Mij zijn.\"

Wat wordt er bedoeld met je familie verfoeien? Wat betekent in de dagelijkse praktijk precies het kruis dragen? Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

gr. mackie

Hetzelfde Aramese woord in de Peshitta bijbel (saw-ney of sane) voor 'haten' wordt ook in de betekenis gebruikt als o.a. kwijtraken of naast zich neerleggen.

26 "Wie tot mij komt, maar zijn vader, zijn moeder en zijn broers en zussen en zijn vrouw en kinderen en zelfs zichzelf niet opzij zet, kan geen leerling van mij zijn.

Helaas wordt deze tekst door Christelijke fundamentalisten misbruikt voor het negeren van familie die niet langer hun geestelijke leiders volgen (die namens Jezus beweren te handelen)

bron: link

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vanzelfsprekend bedoelde Jezus niet dat zijn volgelingen hun gezinsleden letterlijk moeten haten, want hij gebood mensen zelfs hun vijanden lief te hebben (Mattheüs 5:44).

Jezus bedoelde hier veeleer dat zijn volgelingen gezinsleden minder moeten liefhebben dan God.

In harmonie met dat begrip zegt de bijbel dat Jakob Lea ’haatte’ en Rachel liefhad, wat betekende dat hij Lea niet net zo liefhad als haar zuster, Rachel (Genesis 29:30-32).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Vanzelfsprekend bedoelde Jezus niet dat zijn volgelingen hun gezinsleden letterlijk moeten haten, want hij gebood mensen zelfs hun vijanden lief te hebben (Mattheüs 5:44).

Jezus bedoelde hier veeleer dat zijn volgelingen gezinsleden minder moeten liefhebben dan God.

Lees daarnaast ook Mattheus 10:37, waar heel expliciet aangegeven wordt Jezus om God meer lief te hebben dan je vader en moeder.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 years later...

ik wist niet dat er hier al een topic over bestond.

Gisteren dezelfde vraag gekregen van een (niet-gelovige) vriend, die vroeg of God echt vroeg om onze familie te haten. Ik heb het hem kunnen uitleggen, hoe dat ik dat zag. maar wat er hier stond werkte ook verrijkend. Thx!

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid