Spring naar bijdragen

Brasil abortus


Aanbevolen berichten

Hallo allemaal, ik heb een vraag aan de katholieken onder ons. Jullie kennen het verhaal wellicht wel van dat meisje van negen dat in Brazilie abortus had laten plegen omdat ze door haar stiefvader verkracht was (http://www.nrc.nl/buitenland/article2170596.ece/Abortus_voor_ 9-jarig_meisje_uit_Brazilie). Ten eerste is abortus door de Kerk toegestaan als het meisje van negen anders dood was gegaan als ze de tweeling had laten komen?

Ten tweede heeft die stiefvader volgens mij helemaal geen straf gehad, tenminste ik heb daar niets over gehoord, maar volgens mij krijg je geen excommunicatie als je iemand hebt verkracht en volgens mij ook niet als je iemand hebt vermoord. Maar wat nu als je een vegeterende bejaarde ombrengt of kindermoord? Dan zou je daar toch ook excommunicatie voor moeten krijgen? Wat nu als dat meisje geen abortus had laten plegen, de tweeling had laten komen, en vervolgens eraan overlijdt? Is dat dan niet doodslag door die stiefvader? En dus eigenlijk kindermoord pleegt?

Kan iemand mij trouwens Num 5:11-31 uitleggen (http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Num+5:11-31&id18=1&pos =0&l=nl&set=10)? Hier wordt namelijk precies door God verteld hoe een priester soort van abortus moet plegen wanneer een vrouw echtbreuk heeft gepleegd. Alvast bedankt!

gr. mackie

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoi Mackie,

Het door jou genoemde Bijbel deel spreekt m.i. niet van een abortus. Er staat namelijk nergens dat bijvoorbeeld de vrucht in haar schoot vernietigd zal worden of iets dergelijks.

Wat wel besproken wordt is de vruchtbaarheid van de vrouw. Het komt hier op neer dat wanneer zij schuldig is aan overspel, zij als straf daarop onvruchtbaar wordt. Er staat niets over het verliezen van een ongeboren kind.

Vriendelijke groet,

Cees

Link naar bericht
Deel via andere websites

In Exodus 21 gaat het over iets anders, maar wel boeiend. Wanneer twee mannen ruzie hebben en ze slaan een zwangere vrouw zodat het kind vroegtijdig geboren wordt dan zal de man die sloeg gestraft worden zoals de vrouw dat wil. Wanneer het kind echter vroegtijd geboren wordt én daardoor sterft dan zal de man ook gedood moeten worden.

Hierbij moet wel gezegd worden dat in Hebreeuws, maar dat kan iemand vast nazoeken verschillende woorden zijn voor vrucht. Vrucht in deze tekst is hetzelfde/verwant aan zuigeling, het is dus een ongeboren kind dat in principe al wel levensvatbaar zou zijn buiten de baarmoeder.

22 Wanneer nu mannen kijven, en slaan een zwangere vrouw, dat haar de vrucht afgaat, doch geen dodelijk verderf zij, zo zal hij zekerlijk gestraft worden, gelijk als hem de man der vrouw oplegt, en hij zal het geven door de rechters.

23 Maar indien er een dodelijk verderf zal zijn, zo zult gij geven ziel voor ziel.

24 Oog

[21] Lev 24:20. Deut 19:21. Matt 5:38.

voor oog, tand voor tand, hand voor hand, voet voor voet.

25 Brand voor brand, wond voor wond, buil voor buil.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Ten eerste is abortus door de Kerk toegestaan als het meisje van negen anders dood was gegaan als ze de tweeling had laten komen?

Wat betekent dat, "toegestaan"?

De Kerk kent een kerkelijk wetboek, dat voornamelijk de verhoudingen binnen de Kerk regelt. Het vertoont veel méér overeenkomst met ons burgerlijk wetboek, dan met ons wetboek van strafrecht. De Kerk heeft nauwelijks enige bevoegdheid om te straffen, en dus legt ze ook geen strafrechterlijke normen op.

Daarnaast kent de Kerk een leer over goed en kwaad, over zonde en genade. Die is niet gericht op het afvinken van een paar gegevens, zodat de graad van zondigheid van een handeling er uit komt rollen. Ze is gericht op gewetensvorming en gewetensonderzoek.

Je vraag gaat dus uit van een niet bestaande situatie, en is daarmee wat lastig te beantwoorden.

Quote:
Maar wat nu als je een vegeterende bejaarde ombrengt of kindermoord? Dan zou je daar toch ook excommunicatie voor moeten krijgen?

Van wie zou dat moeten?

Quote:
Wat nu als dat meisje geen abortus had laten plegen, de tweeling had laten komen, en vervolgens eraan overlijdt?[/quote, ja, wat dan?

Is dat dan niet doodslag door die stiefvader?

Het kerkelijk recht kent de daad "doodslag" niet, dus wat bedoel je precies?

Quote:
En dus eigenlijk kindermoord pleegt?

En weer hetzelfde: wat bedoel je nu eigenlijk?

Ik heb de indruk dat je meent dat de Kerk een functie heeft als wereldlijk (straf)rechter. Daarin vergis je je, die rol heeft de Kerk niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maar Cornelius, jij begrijpt toch wel wat ik bedoel? Sorry dat ik geen geleerde ben; dat is gelijk de reden waarom ik de vraag stel...Het zal wel aan mij liggen, maar ik vind het een beetje flauw eigenlijk. Mij min of meer op de vingers tikken dat ik de verkeerde vragen stel en dat het allemaal niet klopt, vragen met vragen beantwoorden, maar er verder niet echt op in gaan en nauwelijks uitleg geven. Je zal het waarschijnlijk wel goed bedoelen, maar ik ben dit al vaker op het forum tegengekomen en vind het eigenlijk best vervelend....Kun je het niet even vanuit het oog van een leek bekijken? Alvast bedankt!

gr. mackie

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

De RKK heeft inderdaad óók geen wettelijke bepaling tegen anticonceptie, maar ze leert wel dat anticonceptie zondig is.

Ongeveer 80 jaar geleden beweerde paus Pius XI in een officiële verklaring dat „degenen die in een [kunstmatige geboortenbeperking] toestemmen, gebrandmerkt zijn met de schuld van een grote zondeâ€.

Paus Paulus VI wilde geen twijfel zaaien ten aanzien van de kerkelijke leer van de pauselijke onfeilbaarheid. Dus vaardigde hij in 1968 zijn beroemde encycliek Humanae Vitae (Over het menselijke leven) uit, waarin hij verklaarde dat voor katholieken „bij werkelijk iedere huwelijksdaad de mogelijkheid tot het overbrengen van leven moet openblijvenâ€.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ongeveer 80 jaar geleden beweerde paus Pius XI in een officiële verklaring dat „degenen die in een [kunstmatige geboortenbeperking] toestemmen, gebrandmerkt zijn met de schuld van een grote zondeâ€.

Dat is wat CvW ook zegt inderdaad.

Quote:
Paus Paulus VI wilde geen twijfel zaaien ten aanzien van de kerkelijke leer van de pauselijke onfeilbaarheid. Dus vaardigde hij in 1968 zijn beroemde encycliek Humanae Vitae (Over het menselijke leven) uit, waarin hij verklaarde dat voor katholieken „bij werkelijk iedere huwelijksdaad de mogelijkheid tot het overbrengen van leven moet openblijvenâ€.

Volgens mij heeft de pauselijk onfeilbaarheid daar weinig mee te maken. Naar mijn weten (als leekje) gaat dat alleen op bij uitspraken die ex catedra worden gedaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ten eerste is abortus door de Kerk toegestaan als het meisje van negen anders dood was gegaan als ze de tweeling had laten komen?

Ik zal het wel even begrijpbaar maken voor CvW:

Is abortus door de kerk goedgekeurd (let op! de RKK keurt abortus af en ziet het als zonde, als het meisje van negen anders dood was gegaan als ze de tweeling had laten komen?

De Rooms-Katholieke Kerk is tegen alle vormen van directe abortus. Waarom?

In de leer van de RK Kerk is de onaantastbaarheid van het menselijk leven een centraal punt. Het is God die de mens het leven geeft, en de mens mag daar niet op ingrijpen. De kerk beschouwt abortus als de beëindiging van een ongeboren leven. Om deze reden wordt abortus als verkeerd, immoreel en ook zondig gezien.

link

Is het nog steeds verkeerd, immoreel en ook zondig in deze casus?

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid