Spring naar bijdragen

Cultuuruitingen en relipop


Aanbevolen berichten

Quote:

Mij ontgaat een beetje hoe je muziek kunt zien als de verpakking en tekst als de inhoud. Volgens mij zijn ze onlosmakelijk met elkaar verbonden. Is een van beiden compleet mislukt, dan is dat schadelijk voor de ander.

Voor mij dus niet helemaal. Ik luister nogal wat verschillende soorten muziek en ben wel wat kritisch op teksten.

Ik luister muziek eigenlijk zo:

a) Het gaat mij om de muziek (instrumentaal).

B) Wanneer de tekst tegen mijn principes is a.k.a tegen God luister ik het niet.

Ik ben wel behoorlijk ruimdenkend daarin, zingen over Noorse goden en grootsche daden vind ik prima, satanistisch geneuzel vind ik niets. Ook Jezusisjemattiemuziek luister ik uit principe niet.

Het gaat mij om de muziek, niet zozeer om de tekst (geestelijke muziek dan gaat het wel om de tekst)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Nou suggereer je dus dat ik onverantwoordelijk leef, alleen op een vriendelijke manier. Ik ga op vakantie dus ik zal hier twee weken lang niet reageren.

Admod note:
Beledigend taalgebruik verwijderd.

Dat je onverantwoordelijk zou leven, zal ik niet zeggen. Ik heb geen behoefte om een oordeel op te schrijven. Maar heel algemeen gezien, denk ik dat veel mensen wel het leven anders zouden kunnen inrichten, om minder de gevolgen van de vloek van de wereld in hun leven te ervaren en meer de zegen van Gods Koninkrijk. Maar nogmaals, ik ben er niet voor op aarde om bij anderen op te letten op bepaalde zaken in hun leven. Ik richt alleen mijn eigen leven in.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Mij ontgaat een beetje hoe je muziek kunt zien als de verpakking en tekst als de inhoud. Volgens mij zijn ze onlosmakelijk met elkaar verbonden. Is een van beiden compleet mislukt, dan is dat schadelijk voor de ander.

Nee, niet waar.

Ik heb wel eens gehad dat ik dacht van "Tjonge, wat een leuke en vrolijke muziek" en dat bleek achteraf niet zo bedoeld widegrin.gif

Maar ook wel andersom. Dat je er somber van werd enzo, maar dat de tekst gewoon leuk enzo is. Het is net hoe het op je inspeelt.

Daarbij komt dat muziek neutraal is. Muziek is levenloos, en kan dus niet tegen, maar ook niet voor God zijn. Uiteindelijk is de tekst en de intentie maatgevend of dit geschikt is ja of nee.

En iedereen heeft andere grenzen daarin smile.gif

En ik ben het met HJ eensch yes.gifsmile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Kijk en zelfs die intentie wil ik eigenlijk graag losweken van de muziek, ik weet echter niet of dat zomaar kan. In onze kring is het niet te doen gebruikelijk om popmuziek te luisteren (verzamelbak voor alles wat niet klassiek en/of geestelijk is) omdat die mensen vaak een vreemde levensstijl hebben, het niet voor God maken/God niet de eer geven en dergelijke.

Nu is het op zich zo gek nog niet dat idee, alleen men luistert dus erg veel klassieke muziek; en echt niet alleen Bach en Mendelsohn, maar ook Paganinni, Mozart of Berlioz. Niet echt mannen die zo'n oergereformeerde levensstijl hadden of die oergereformeerde thema's hadden in hun muziek.

Ik heb laatst Carmen zitten kijken, dat is ook een verhaal wat niet geheel 'schoon' is, toch vind ik het een prachtig stuk. Zowel als muziek als thema, niet dat je er achter staat. Daar ligt denk ik ook het verschil in. Wanneer de intentie van iemand is om bijvoorbeeld God te beledigen vind ik niet dat ik die muziek kan luisteren. Is het de intentie van die persoon om zichzelf te uiten, ook al is dat misschien over zaken waar ik niet achter kan staan, dan is dat heel iets anders.

Die intentie is ook vaak slecht te meten, je kunt dat vaak niet echt testen. Laat ik het zo zeggen, wanneer je popmuziek afschrijft vanwege levensstijl, maar wel geniet van Mozart is er iets vreemds aan de hand. Helemaal als het dan het Requiem is, voor een protestant dan knipoog_dicht.gif

Hoe gaan jullie daar eigenlijk mee om? Luisteren jullie Requiems, ook al sta je daar qua 'idee' niet achter, maar eerder haaks op?

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik heb halverwege mijn studie de theorie ontwikkelt dat in het evangelische wereldje als niet-christelijk wordt benoemd, om de verkoopcijfers van de christelijke muziekindustrie om hoog te krikken. Natuurlijk is er een markt voor gewijde muziek, maar die markt is er onafhankelijk of je de rest van de muziek nou wel als christelijk of niet bestempeld.

Ik heb ooit een proefschrift over Calvijn en cultuur moeten lezen voor mijn studie en daarin werd aan de hand van wat Calvijn algemene genade noemt uitgelegd dat al het goede wel van God moet komen. Dus het feit dat de bloemetjes bloeien, dat Rembrandt de Nachtwacht gemaakt heeft en dat er gezinnen zijn waarin kinderen harmonieus opgroeien. In dat kader probeer ik voor mijzelf kunst ook te plaatsen. ik probeer zo veel mogelijk op zoek te gaan naar schoonheid.

Maar het kan ook zo zijn, dat iemand die een gave van God heeft gegeven om hele mooie dingen te maken, deze misbruikt voor eigen gewin. Maar vaak kun je wel , zeker in moderne muziek of kunst een zoektocht vinden.

Ik heb tijdens mijn studie helaas ook wat kunst gezien die ik absoluut niet vond kunnen, en dat was of perverse of ronduit blasfemische kunst.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Nu is het op zich zo gek nog niet dat idee, alleen men luistert dus erg veel klassieke muziek; en echt niet alleen Bach en Mendelsohn, maar ook Paganinni, Mozart of Berlioz. Niet echt mannen die zo'n oergereformeerde levensstijl hadden of die oergereformeerde thema's hadden in hun muziek.

Heb je gelijk in. Ik heb wel eens horen vallen dat Paganinni niet duivels was, maar men dacht dat hij duivels was omdat hij duivels goed\snel kon viool spelen.

Misschien weet jij dit..?

Maar klassiek word lastiger, zeker omdat het ouder is, en minder bekend is van de componisten.

Quote:
Ik heb laatst Carmen zitten kijken, dat is ook een verhaal wat niet geheel 'schoon' is, toch vind ik het een prachtig stuk. Zowel als muziek als thema, niet dat je er achter staat. Daar ligt denk ik ook het verschil in. Wanneer de intentie van iemand is om bijvoorbeeld God te beledigen vind ik niet dat ik die muziek kan luisteren. Is het de intentie van die persoon om zichzelf te uiten, ook al is dat misschien over zaken waar ik niet achter kan staan, dan is dat heel iets anders.

Ik ken Carmen dan weer niet. Ik heb neergezet zoals ik muziek aanschrijf\afschrijf. Metal is het meeste wat ik luister, en het is daar klaarduidelijk wat wel en wat niet kan als je met tekst en intenties gaat meten.

Klassiek is een ander verhaal, vooral omdat het vaak intsrumentaal is. En ik heb eigenlijk geen idee hoe en waar je de grens moet leggen bij klassiek. Daarbij komt dat het ook nog eens Latijn is..

Quote:
Is het de intentie van die persoon om zichzelf te uiten, ook al is dat misschien over zaken waar ik niet achter kan staan, dan is dat heel iets anders.

Dit vind ik een van de moeilijkste dingen qua muziek.

Zeker als het geen puberaal gebash is, maar een inhoud heeft wat ergens op slaat en het ook nog eens mooi is.. Da's moeilijk widegrin.gif

Quote:
Die intentie is ook vaak slecht te meten, je kunt dat vaak niet echt testen. Laat ik het zo zeggen, wanneer je popmuziek afschrijft vanwege levensstijl, maar wel geniet van Mozart is er iets vreemds aan de hand. Helemaal als het dan het Requiem is, voor een protestant dan
knipoog_dicht.gif

De intentie ligt ook aan stijl denk ik. Vooral bij de wat hardere muziek.

Klassiek is en blijft een lastig puntje.. En ben ook benieuwd hoe iemand met welke maatstaf klassiek weet te scheiden. smile.gif

Quote:
Hoe gaan jullie daar eigenlijk mee om? Luisteren jullie Requiems, ook al sta je daar qua 'idee' niet achter, maar eerder haaks op?

Ik luister wel eens het Requiem van Mozart en van Virgin Black widegrin.gif, en Dies Irae van Verdi smile.gif

Ik heb eerlijk gezegd geen idee waar het Requiem over gaat. Daar is mijn latin, helaas, te slecht voor bloos.gifsmile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

ik heb halverwege mijn studie de theorie ontwikkelt dat in het evangelische wereldje als niet-christelijk wordt benoemd, om de verkoopcijfers van de christelijke muziekindustrie om hoog te krikken.

Daar geloof ik niets van.

Ik geloof wel dat het geestelijk onderscheid vraagt om te weten welke muziek gezalfd is, welke minder/niet of welke zelfs tegen de zalving ingaat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Daar geloof ik niets van.

Ik geloof wel dat het geestelijk onderscheid vraagt om te weten welke muziek gezalfd is, welke minder/niet of welke zelfs tegen de zalving ingaat.

Een bepaalde zalving is toch een soort van equivalent van een roeping/gave? Naar mijn gevoel moet dat dan ook samenhangen met een soort van ervaring of weten, iets bewusts.. Of is het niet zo dat een christelijke artiest bewust gezalfd is?

Nou ja vaagheid ...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik geloof dat er christelijke artiesten zijn die zich er bewust van zijn welke zalving samengaat met hun musiceren en dat er ook zulke muzikanten zijn die zich daar niet eens bewust van zijn.

Heb ik daarmee je vraag (voldoende) beantwoord?

in commissie, dat denk ik zelf ook wel vaak T ja nosmile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid