Spring naar bijdragen

Geloof en kunst


Gast Anon_phpbb

Aanbevolen berichten

Gast Anon_phpbb

Beste mensen,

Naar aanleiding van een les tijdens mijn studie zijn er bij mij enkele vragen gerezen wat betreft gelovige mensen en (niet kerkelijke) kunststromingen.

Staan jullie hiervoor open (surrealistische en bijv. pop art).

Of besteden jullie hier geen tot weinig aandacht aan, en toon je alleen interesse voor kerkelijke kunst.

Bezoeken jullie regelmatig musea en zo ja, welke bijvoorbeeld?

Wat is jullie mening over een schilderij als deze?

51ChristOfStJohn.jpg

Sta je stil bij bijvoorbeeld een achterliggende gedachte of visie, of is dit bijna godslastering...

Hopelijk kunnen jullie mij hierbij helpen en jullie kijk hierop duidelijk maken...

Alvast bedankt!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zelf ben ik interieurarchitect en heb een kunstzinnige en technische opleiding genoten.

Ik sta open voor alle uitingen van kunst en hang daar mijn eigen waarde-oordeel aan.

Bedenk goed dat de oorsprong van veel hedendaagse kunst te vinden is in de kerkelijk kunst. Vroeger werd kunst in de kerk gebruikt om verhalen te vertellen.

Voor alle kunst geldt uiteindelijk of het je smaak is of niet.

-edit-

Ik zie nu dat je een afbeelding hebt ter illustratie. Wat is volgens de kunstenaar de achterliggende gedachte en wat is die voor jou?

Wat betekend dit schilderij voor jou persoonlijk? En waarom zou het godslastering zijn?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Het is een schilderij van Dali

Christ of Saint John of the Cross is a painting by Salvador Dalí made in 1951. It depicts Jesus Christ on the cross in a darkened sky floating over a body of water complete with a boat and fishermen. Although it is a depiction of the crucifixion, it is devoid of nails, blood, and a crown of thorns, because, according to Dalí, he was convinced by a dream that these features would mar his depiction of Christ. Also in a dream, the importance of depicting Christ in the extreme angle evident in the painting was revealed to him.

Link naar bericht
Deel via andere websites

o, niets zo te zien...

jammer

Weer ontopic: even een snelle vertaling;

Christus van de Heilige Johannes van het Kruis is het schilderij dat door Salvador Dalí in 1951 wordt gemaakt. Het schildert Jesus-Christus op het kruis in een verdonkerde hemel af die over een watermassa, volledig met een boot en vissers, zweeft. Hoewel het een afbeelding van de kruisiging is, is het verstoken van spijkers, bloed en een kroon van doornen, omdat, volgens Dalí, hij door een droom werd overtuigd dat deze eigenschappen zijn afbeelding van Christus in de war zouden brengen. Ook werd in een droom het belang aan hem geopenbaard om Christus in de extreme hoek af te beelden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid