Spring naar bijdragen

Overgave aan God


Aanbevolen berichten

hallo allemaal,

sinds een paar maanden heb ik mij kunnen overgeven aan God, maar ik zit nog met een hoop vragen.

Voornamelijk over de Bijbel, ik heb de bijbel niet (echt) gelezen en ik weet ook niet hoe ik dit zou moeten doen, de Bijbel vind ik heel moeilijk om letterlijk te nemen, ik weet niet in hoeverre ik dat kan. Toch wil ik graag de bijbel lezen, om voormezelf uit te zoeken hoe ik erover denk. Heeft iemand tips over hoe ik het best de bijbel kan lezen?

ook heb ik moeite met Bidden, of nou ja moeite wil ik het niet noemen, maar bijvoorbeeld het maken van een kruis, wat word er bedoeld met De Heilige Geest, heb al rondgekeken op het forum maar wordt mij toch niet veel duidelijk.. en bid je naar god, of naar jezus en wat is het verschil? Mijn oma bidde altijd naar Maria , is dat dan Maria de moeder van Jezus of Maria Magdalena ( zij was rooms-katholiek)

Ook heb ik in mijn leven veel fouten gemaakt, hoe kan ik daar vergevenis voor vragen, en hoe kan ik die fouten weer goed maken.

Ondanks een hele hoop dingen die ik nog moet uitzoeken en niet snap voel ik zo'n rust over mij heen sinds ik mij heb kunnen overgeven, een gevoel wat ik nog niet goed kan beschrijven maar blij dat ik het heb gevonden.

ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

hallo allemaal,

sinds een paar maanden heb ik mij kunnen overgeven aan God, maar ik zit nog met een hoop vragen.

Voornamelijk over de Bijbel, ik heb de bijbel niet (echt) gelezen en ik weet ook niet hoe ik dit zou moeten doen, de Bijbel vind ik heel moeilijk om letterlijk te nemen, ik weet niet in hoeverre ik dat kan. Toch wil ik graag de bijbel lezen, om voormezelf uit te zoeken hoe ik erover denk. Heeft iemand tips over hoe ik het best de bijbel kan lezen?

Begin met een dagboek, maar je kan ook gewoon dagelijks leven uit de Schrift.

Quote:
ook heb ik moeite met Bidden, of nou ja moeite wil ik het niet noemen, maar bijvoorbeeld het maken van een kruis, wat word er bedoeld met De Heilige Geest, heb al rondgekeken op het forum maar wordt mij toch niet veel duidelijk.. en bid je naar god, of naar jezus en wat is het verschil?

Bidden doe je tot God de Vader in de naam van de Middelaar Jezus. Hij doet voorspraak voor je en de Heilige Geest zal je de woorden ingeven om te bidden. Je kan altijd het Onze Vader zeggen, dat bevat alles.

Quote:
Mijn oma bidde altijd naar Maria , is dat dan Maria de moeder van Jezus

De moeder Gods inderdaad.

Quote:
of Maria Magdalena ( zij was rooms-katholiek)[/qoute]Bedoel je hier te zeggen dat je oma Katholiek was of Maria Magdalena?
Ook heb ik in mijn leven veel fouten gemaakt, hoe kan ik daar vergevenis voor vragen, en hoe kan ik die fouten weer goed maken.

Naar ik meen op te maken uit je woorden ben je Rooms Katholiek, praat eens met je pastoor hierover. Je kan en mag direct aan Christus je zonden belijden en hier vergeving voor vragen. Dit biechten mag binnen de Rooms Katolieke traditie ook bij de pastoor.

Link naar bericht
Deel via andere websites

nee ik ben niet Rooms-Katholiek, mijn opa is en mijn Oma was Rooms-Katholiek. Ik kan me echter niet goed vinden in die "richting"

Ik ben niet gelovig opgevoed, maar ben altijd nieuwsgierig geweest.

hoe zien jullie Maria Magdalena? op een of andere manier intresseerd zij mij heel erg.

Onwijs Bedankt voor jullie reacties, helpt mij enorm

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

nee ik ben niet Rooms-Katholiek, mijn opa is en mijn Oma was Rooms-Katholiek. Ik kan me echter niet goed vinden in die "richting"

Ik ben niet gelovig opgevoed, maar ben altijd nieuwsgierig geweest.

Hebben je ouders je laten dopen?

Quote:
hoe zien jullie Maria Magdalena? op een of andere manier intresseerd zij mij heel erg.

Als een leerling van Jezus. Niets van hetgeen de Da Vinci Code suggereert. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

nee ik ben niet gedoopt.

grappig dat Da Vinci Code ter sprake komt.

ik geloof niet in wat dat boek zegt, vond het overigens wel een heel goed boek om te lezen, heb ook stukken uit Heilge graal heilige bloed gelezen en ik denk niet dat Maria Magdalena de vrouw van Jezus was of iets in die richting, maar wel dat ze meer voor hem betekende dan de andere leerlingen van God.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

nee ik ben niet gedoopt.

Dan ben je inderdaad niet Rooms Katholiek. Bezoek je momenteel een gemeente om te groeien in het geloof?

Quote:
grappig dat Da Vinci Code ter sprake komt.

ik geloof niet in wat dat boek zegt, vond het overigens wel een heel goed boek om te lezen, heb ook stukken uit Heilge graal heilige bloed gelezen

sjoerule.gif

Quote:
ik denk niet dat Maria Magdalena de vrouw van Jezus was of iets in die richting, maar wel dat ze meer voor hem betekende dan de andere leerlingen van God.

Daar kunnen we niet veel over zeggen... smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

nee bezoek nog geen gemeente omdat ik niet weet welke goed geschikt voor mij is, zoals ik zeg vind ik veel dingen heel erg moeilijk letterlijk uit de bijbel te nemen (zie ook mijn reactie bij scheppingsverhaal) en tot nu toe heb ik nog niet iets gevonden wat de bijbel als zeg soort guide gebruikt.

logisch dat er verder over maria magdalena niet veel te zeggen.

BTW hoe quote je?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoi miss-tanja,

Allereerst hartstikke goed dat je die keuze hebt gemaakt, en blij dat je je er beter door voelt.

Quote:

sinds een paar maanden heb ik mij kunnen overgeven aan God, maar ik zit nog met een hoop vragen.

Voornamelijk over de Bijbel, ik heb de bijbel niet (echt) gelezen en ik weet ook niet hoe ik dit zou moeten doen, de Bijbel vind ik heel moeilijk om letterlijk te nemen, ik weet niet in hoeverre ik dat kan. Toch wil ik graag de bijbel lezen, om voormezelf uit te zoeken hoe ik erover denk. Heeft iemand tips over hoe ik het best de bijbel kan lezen?

Ik denk dat het niet vreemd is dat je het lastig vindt om de Bijbel te lezen. Het is een enorm boek en eigenlijk is elk stuk goed dus waar begin je dan. Persoonlijk vind ik de evangeliën altijd een goed begin om de Bijbel te lezen. Vooral Johannes wordt vaak aangeraden omdat hij zich heel erg richt op de relatie met God, en dat het belangrijkste is in het leven als christen. Zo'n bijbels dagboekje kan ook erg hulpvol zijn.

Quote:
ook heb ik moeite met Bidden, of nou ja moeite wil ik het niet noemen, maar bijvoorbeeld het maken van een kruis, wat word er bedoeld met De Heilige Geest, heb al rondgekeken op het forum maar wordt mij toch niet veel duidelijk.. en bid je naar god, of naar jezus en wat is het verschil? Mijn oma bidde altijd naar Maria , is dat dan Maria de moeder van Jezus of Maria Magdalena ( zij was rooms-katholiek)

Het maken van een kruis, ik neem aan dat je bedoelt een kruisje slaan? Dat is eigenlijk vooral een katholiek gebruik. Ik weet er verder weinig van.

De Heilige Geest is in feite God. God bestaat uit 3 personen: de Vader, de Zoon (Jezus) en de Heilige Geest. De Heilige Geest is door de Vader naar ons toe gezonden nadat Jezus naar de hemel was opgestegen. Hij geeft ons kracht (Handelingen 1:8), spreekt met ons (Hand. 13:2), overtuigt van zonden (Johannes 16:8) en vervult ons (Hand. 2:4)

Ik ben van mening dat het niet uitmaakt naar wie je bid. Je gebed zal sowieso gehoord worden, aangezien God één is. Wat betreft Maria, ik neem aan dat dit de moeder van Jezus was. Ook een katholiek gebruik, maar ik meen dat een credibler hier wel eens verteld heeft dat dit ook niet door alle katholieken wordt gedaan.

Quote:
Ook heb ik in mijn leven veel fouten gemaakt, hoe kan ik daar vergevenis voor vragen, en hoe kan ik die fouten weer goed maken.

Het mooie is dat je die fouten juist helemaal niet goed hoeft te maken, doordat Jezus al daarvoor is gestorven. Hij heeft de straf voor de zonde al betaald: Hij is voor ons gestorven. Het enige wat je hoeft te doen is aan God vergeving vragen. Dat kan zo simpel zijn als "God vergeef mij, ik heb gelogen tegen die persoon". Als je aangeeft aan God dat je inziet dat je fout zat, en vraagt om vergeving geloof ik dat Hij je dat altijd zal geven.

Quote:
Ondanks een hele hoop dingen die ik nog moet uitzoeken en niet snap voel ik zo'n rust over mij heen sinds ik mij heb kunnen overgeven, een gevoel wat ik nog niet goed kan beschrijven maar blij dat ik het heb gevonden.

ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen

Ik hoop dat je een klein stapje verder bent geholpen smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mark onwijs bedankt, weer wat dingen duidelijk en toch ook nieuwe vragen haha.

ik wist niet dat kruisje slaan een katholiek gebruik is ( zoals ik al eerder zei zijn mijn opa en oma katholiek en ben vroeger wel is meegweest naar de kerk, in andere kerken eigenlijk niet veel geweest)

Weet jij waarom dit een Katholiek gebruik is en waarom christenen dit niet gebruiken. Hoe zien jullie Maria de moeder van Jezus dan, en waarom word zij bij katholieken dan "meer" aangesproken zeg maar..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Mark onwijs bedankt, weer wat dingen duidelijk en toch ook nieuwe vragen haha.

ik wist niet dat kruisje slaan een katholiek gebruik is ( zoals ik al eerder zei zijn mijn opa en oma katholiek en ben vroeger wel is meegweest naar de kerk, in andere kerken eigenlijk niet veel geweest)

Weet jij waarom dit een Katholiek gebruik is en waarom christenen dit niet gebruiken. Hoe zien jullie Maria de moeder van Jezus dan, en waarom word zij bij katholieken dan "meer" aangesproken zeg maar..

Allereerst zijn katholieken ook gewoon christenen hoor knipoog_dicht.gif Maar ik zou het eerlijk gezegd niet weten, ik ben zelf niet katholiek. Er zwerven er hier wel een aantal op het forum rond, misschien dat deze je vraag kunnen beantwoorden?

Wat ik trouwens net nog vergeten was te zeggen, misschien is het een goed idee om een alpha cursus te volgen? Daar leer je een beetje de basis dingen van het christelijk geloof. Voor meer info: link

Link naar bericht
Deel via andere websites

oh thanks, weet dat katholieken ook christenen zijn maar naar mijn idee stuk uhm extremer ofzo?

als ik bv naar mijn opa kijk is er totaal geen ruimte voor discussie over hoe je de bijbel moet nemen en over geloof in het algemeen eigenlijk.

zal de link zeker bekijken!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

oh thanks, weet dat katholieken ook christenen zijn maar naar mijn idee stuk uhm extremer ofzo?

als ik bv naar mijn opa kijk is er totaal geen ruimte voor discussie over hoe je de bijbel moet nemen en over geloof in het algemeen eigenlijk.

zal de link zeker bekijken!

Niet elke katholiek is zo strikt hoor. De manier waarop katholieken zich onderscheiden is meer in de manier waarop ze de kerkdiensten zien en uitvoeren, en theologische verschillen. Daarnaast heb je waarschijnlijk ook wel hele streng gelovige katholieken, maar ook wat vrijzinnegere katholieken. Hetzelfde geldt voor de meeste andere soorten kerken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

mijn opa is dan ook extreem voorbeeld hij heeft zelfs een onderscheiding van de paus.

heb de alpha link bekeken en denk dat ik maar is een kijkje ga nemen bij zo;n bijeenkomst in hilversum. kan zeker geen kwaad.

Hoe zien jullie de paus eigenlijk? Vind het moeilijk daar een duidelijke mening aan te geven, om bijvoorbeeld condooms maar te noemen..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

hallo allemaal,

sinds een paar maanden heb ik mij kunnen overgeven aan God, maar ik zit nog met een hoop vragen.

Voornamelijk over de Bijbel, ik heb de bijbel niet (echt) gelezen en ik weet ook niet hoe ik dit zou moeten doen, de Bijbel vind ik heel moeilijk om letterlijk te nemen, ik weet niet in hoeverre ik dat kan. Toch wil ik graag de bijbel lezen, om voormezelf uit te zoeken hoe ik erover denk. Heeft iemand tips over hoe ik het best de bijbel kan lezen?

Enkele 'tips':

- Een leesrooster gebruiken zodat je in een bepaalde tijd de belangrijkste delen van de hele H. Schrift hebt gelezen;

- Beginnen met het Nieuwe Testament met het evangelie volgens Matteus, Marcus of Lucas (Johannes lijkt me nogal moeilijk om mee te beginnen), daarna de brieven in het Nieuwe Testament. Als je een bijbel hebt met voetnoten wordt op verschillende plaatsen verwezen naar passages in het Oude Testament. Deze vervolgens in samenhang lezen. De Apokalyps zou ik voorlopig helemaal laten liggen, met de exegese daarvan hebben mensen die ervoor doorgeleerd hebben het al moeilijk...

Wat het letterlijk nemen van de H. Schrift: niet alles hoef je letterlijk te nemen. Denk eens aan de visioenen van de Apokalpys (of Openbaring van Johannes). Maar aan de andere kant ook niet alles symbolisch nemen wat wij met ons beperkte verstand niet kunnen begrijpen. Hoe iemand verrijzen kan uit de dood, kunnen we met ons verstand niet begrijpen maar de verrijzenis van Jezus Christus moet zonder meer letterlijk worden genomen. Bij de verklaring van bijbelteksten is goede hulp noodzakelijk.

Quote:
ook heb ik moeite met Bidden, of nou ja moeite wil ik het niet noemen, maar bijvoorbeeld het maken van een kruis, wat word er bedoeld met De Heilige Geest, heb al rondgekeken op het forum maar wordt mij toch niet veel duidelijk..

De heilige Geest is voortgekomen uit de Vader en de Zoon en is 'net zo veel' God als de Vader en de Zoon. Daarom spreken wij ook van de heilige Drie-eenheid en die heilige Drie-eenheid was er al van eeuwigheid. Je kunt de drie goddelijke Personen wel van elkaar onderscheiden maar niet van elkaar scheiden. De H. Geest is onze Helper en onze trooster. Hij is degene die ervoor zorgt, dat we wat Jezus Christus ons verteld en voorgeleefd heeft nu, met Gods genade, kunnen volbrengen, al zullen wij altijd vatbaar blijven voor het kwade. De H. Geest is naar de aarde gekomen met het eerste Pinksterfeest en Hij is sindsdien gebleven. We leven nu dus in feite in het tijdperk van de H. Geest.

Quote:
en bid je naar god, of naar jezus en wat is het verschil?

Alleen God mag aanbeden worden. God de Vader is God, God de Zoon is God en God de heilige Geest ook. Een gebed tot de H. Geest is bijvoorbeeld:

"Kom, heilige Geest,

vervul de harten van uw gelovigen,

en ontsteek in hen het vuur van uw liefde.

Zend uw Geest uit

en alles zal herschapen worden;

En Gij zult het aanzien van de aarde vernieuwen.

Laat ons bidden.

God, Gij hebt de harten van de gelovigen

door de verlichting van de heilige Geest onderwezen;

geef, dat wij door die heilige Geest

de ware wijsheid mogen bezitten

en ons altijd over zijn vertroosting verblijden.

Door Christus onze Heer. Amen."

Het Onze Vader richt zich geheel tot God de Vader. Maar heel veel christelijke gebeden (ook het gebed hierboven) richten zich via de Zoon tot de Vader. En dat is niet zomaar. Door Jezus Christus zijn we aangenomen kinderen van God geworden. Alleen daardoor kunnen we God aanbidden als onze Vader.

Quote:
Mijn oma bidde altijd naar Maria , is dat dan Maria de moeder van Jezus of Maria Magdalena ( zij was rooms-katholiek)

De H. Maagd Maria, de moeder van Jezus, heeft in de katholieke Kerk een ereplaats en ze bevindt zich, zoals wij katholieken geloven, met ziel én lichaam in de hemel. Haar voorspraak bij onze Heer kan worden ingeroepen. Je leest nog wel eens het 'protestantse misverstand' dat Maria wordt aanbeden. Dat is natuurlijk niet het geval, aanbidding komt alleen God toe.

Maria neemt in de katholieke Kerk een zeer belangrijke plaats in. Het katholieke geloof leert ons dat ze Moeder van God is, altijd maagd gebleven is, dat ze door een bijzonder voorrecht vrijgebleven is van de erfzonde (dit wordt de onbevlekte ontvangenis genoemd) en dat ze als enige mens met ziel en lichaam in de hemel is opgenomen. (Een katholiek hoogfeest, dat ieder jaar op 15 augustus gevierd wordt. In verschillende landen is het een vrije dag.)

Het is het geloof van de katholieke Kerk dat niet alleen de mensen op aarde deel uitmaken van de Kerk (= de strijdende Kerk). Ook de overledenen in het vagevuur (de lijdende Kerk) en uiteraard de mensen in de hemel (de zegevierende Kerk) maken deel uit van de Kerk. Wij op aarde kunnen dus ons gebed ook richten tot de mensen in de hemel, de heiligen, opdat zij voor ons ten beste willen spreken bij God. Van Maria geloven we (uiteraard) dat ze heilig is en daarom kan zij daar onze voorspreekster zijn. Maar nogmaals: dat is geen aanbidding. God wordt aanbeden, heiligen worden vereerd.

Niet alles over Maria vind je 'kant-en-klaar' in de bijbel. De katholieke Kerk heeft twee 'bronnen' van geloof: de H. Schrift (= de Bijbel) en de Traditie (zeg maar: de vastlegging van wat mondeling is doorgegeven door christenen, vanaf het allereerste begin). En beide worden uitgelegd door het leergezag (de paus en de andere, met hem verenigde bisschoppen, als opvolgers van de apostelen.). In de 16e eeuw was de reformatie. De reformatoren hebben gekozen voor het 'Sola Scriptura'-principe. ('De bijbel en de bijbel alleen'). De geloofsgemeenschappen die voortkomen uit de reformatie (de protestants-christelijke christenen) hebben dus 'alleen' de Bijbel. Het is overigens de Kerk geweest die heeft vastgesteld welke boeken deel uitmaken van de H. Schrift.

Een zeer bekend gebed is het Wees Gegroet (dat als Ave Maria bij zeer veel huwelijken wordt gezongen):

Wees gegroet

Wees gegroet Maria,

vol van genade, de Heer is met u;

gij zijt de gezegende onder de vrouwen,

en gezegend is Jezus,

de vrucht van uw schoot.

Heilige Maria, moeder van God,

bid voor ons zondaars,

nu en in het uur van onze dood.

Amen.

Als je een beetje thuis bent in de bijbel moet je de bron van de eerste helft van het gebed gemakkelijk kunnen vinden...

Quote:

Ook heb ik in mijn leven veel fouten gemaakt, hoe kan ik daar vergevenis voor vragen, en hoe kan ik die fouten weer goed maken.

Door een volmaakt berouw, berouw over de zonden enkel omwille van een pure liefde tot God. Uiteraard dien je ook de fouten nog goed te maken waar dat nog kan.

Jezus heeft zelfs een sacrament voor de gegarandeerde zondenvergeving ingesteld (het sacrament van boete en verzoening) maar dit kennen de protestantse geloofsgemeenschappen niet.

Quote:

Ondanks een hele hoop dingen die ik nog moet uitzoeken en niet snap voel ik zo'n rust over mij heen sinds ik mij heb kunnen overgeven, een gevoel wat ik nog niet goed kan beschrijven maar blij dat ik het heb gevonden.

Ik vermoed dat het innerlijke vreugde is. Vreugde, liefde, vrede, geduld, vriendelijkheid, goedheid, trouw, zachtheid, ingetogenheid, bescheidenheid, matigheid en kuisheid zijn vruchten van de heilige Geest.

Ah ja, je schreef nog: "mijn opa is dan ook extreem voorbeeld hij heeft zelfs een onderscheiding van de paus."

Een pauselijke onderscheiding heeft niets te maken met extreem katholicisme. Vermoedelijk gaat het hier om de Pro Ecclesia et Pontifice-medaille (Latijn, Voor Kerk en paus). Dit is een pauselijke onderscheiding voor bewezen diensten aan de katholieke Kerk of het katholieke geloof. Om 'm te kunnen krijgen moet je minstens 45 jaar zijn en je minstens 25 jaar (als vrijwilliger) voor de Kerk verdienstelijk hebben gemaakt. Het komt overigens niet zo vaak voor dat iemand deze onderscheiding krijgt, dus wees maar trots op je opa. Niet alleen om die reden overigens.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Ik ben zelf nieuw hier en letterlijk nogal verdwaald. Persoonlijk heb ik juist moeite om me totaal over te geven aan God. Ik ben ook blij voor je dat je de moeilijkste stap al hebt ondernomen en de rust en liefde die daarmee gepaard gaat al ervaart.

Vanuit mijn eigen ervaring is de bijbel een middel om dichterbij te komen tot God. Als je moeite hebt met bepaalde dingen die erin staan is het belangrijk dat je de boodschap erachter vooral begrijpt. Met name in het oude testament staan verhalen die wat moeilijker te bevatten zijn, vooral in de wereld die wij momenteel kennen en in zijn opgegroeid. Misschien kan je met een groep vanuit je eigen omgeving (of online) een soort studiegroep vormen, hierover te discussieren en te bestuderen.

Fouten uit het verleden zijn een gepasseerd station, je hebt een nieuwe bladzijde omgeslagen in je leven en moet verder gaan. Je kan niet blijven stilstaan bij de dingen die je fout hebt gedaan, maar probeer goed te doen in je huidige situatie. De vergiffenis is aan God maar ik denk dat het belangrijk is dat je er niet teveel bij stilstaat om deze te "wissen" en aan een schone lei te beginnen, want die is namelijk al begonnen.

Ik moet erbij zeggen dat het gewoon persoonlijk advies is. Ik ben zelf erg nieuw en moet nog veel leren. Ik denk dat er veel mensen hier zijn die al meer ervaring hebben met dergelijke situaties en je wellicht beter advies kunnen geven. Maar ik herken je situatie omdat ik zelf ook met dergelijke vragen zit en nog meer en wilde gewoon mijn mening erover geven.

Veel succes ermee.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid