Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal, misschien een beetje rare vraag, maar kan een christen een spion worden? Niet dat ik het zelf wil worden, maar zag er net een programma over. Het houdt namelijk wel in dat je constant een alter ego aan moet houden en steeds tegen iedereen moet liegen. Is het spionnen \"beroep\" dus een no-go voor christenen? Alvast bedankt!

gr. mackie

Link naar bericht
Deel via andere websites

Joz 2,1

Hierna stuurde Jozua, de zoon van Nun, er vanuit Sittim in het geheim twee spionnen op uit. Hij gaf hun de opdracht: Verken het hele gebied, maar vooral Jericho. De mannen vertrokken. Toen ze in Jericho waren gekomen, vonden ze onderdak bij een hoer, Rachab genaamd, bij wie ze wilden overnachten.

Ik denk op zich dat het moet kunnen. Ook spionnen kunnen integer blijven onder de bescherming van God.

Ik heb wel eens een verhaal gehoord van iemand die in de koude oorlog Bijbels smokkelde naar Oost-Europa. Bij de grens vroeg de douane: 'Wat zit er in uw auto?' De smokkelaar zei: 'De auto zit stampvol Bijbels'. De dounanier dacht dat het een grap was en begon heel hard te lachen en zei: 'Rij maar door'.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik geloof wel dat een christen spion kan zijn. Hij dient daarmee het landsbelang. Niet dat dat alles rechtvaardigt, maar de Bijbel maakt wel duidelijk dat voor een land andere wetten gelden dan voor een persoon. In de tien geboden staat bijvoorbeeld dat je niet mag doden, maar God laat het Israëlische leger ook mensen doden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het zou kunnen hoor Skippy dat je gelijk hebt, alleen weet ik niet of je voorbeeld klopt. Zover ik weet, gaan de tien geboden over 'moorden', oftewel 'Gij zult niet doodslaan'. Volgens mij heeft dat ook een andere juridische betekenis en heeft dit gebod ook niet te maken met militaire handelingen.

Wel heb je misschien meer gelijk als je ook het volgende vers erbij betrekt.

Rom. 13

1 Ieder mens moet zich onderwerpen aan de overheden, die boven hem staan. Want er is geen overheid dan door God en die er zijn, zijn door God gesteld. 2 Wie zich dus tegen de overheid verzet, wederstaat de instelling Gods, en wie dit doen, zullen een oordeel over zich brengen. 3 Want, als iemand goed handelt, behoeft hij niet bevreesd te zijn voor de overheidspersonen, maar wel, als hij verkeerd handelt. Wilt gij zonder vrees voor de overheid zijn? Doe het goede, en gij zult lof van haar ontvangen. 4 Zij staat immers in dienst van God, u ten goede. Maar indien gij kwaad doet, wees dan bevreesd; want zij draagt het zwaard niet tevergeefs; zij staat immers in de dienst van God, als toornende wreekster voor hem, die kwaad bedrijft. 5 Daarom is het nodig zich te onderwerpen, niet slechts om de toorn, maar ook om des gewetens wil.

Aangezien hier staat dat de overheid middelen heeft gekregen om het kwaad te bestrijden, zou je misschien verder mogen concluderen dat een overheid sluwe spionnen mag inzetten om het land te beschermen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid