Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Quote:

Jak 2,10

Want wie de gehele wet houdt, maar op één punt struikelt, is schuldig geworden aan alle (geboden).

(Rom 3:23 Want allen hebben gezondigd en derven de heerlijkheid Gods, 24 en worden om niet gerechtvaardigd uit zijn genade, door de verlossing in Christus Jezus.)

Grof gezegd hanteer jij deze teksten om de stelling te onderbouwen dat alle zonden in wezen gelijk zijn, of dat nu genocide is of liegen tegen je buurman?

Ik vind dat op z'n zachtst gezegd dubieus, Barbapapa.


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Meer uit interesse; hoe lezen jullie dit dan?

1 Joh. 5:16-17
Als iemand zijn broeder of zuster een zonde ziet begaan die niet tot de dood leidt, moet hij voor hem of voor haar bidden en zo de zondaar het leven geven. Dit geldt wanneer er sprake is van een zonde die niet tot de dood leidt. Er bestaat ook zonde die wel tot de dood leidt. In dat geval geldt mijn aansporing om te bidden niet. Alle kwaad is zonde, maar niet elke zonde leidt tot de dood.

Of bedoelde je wat anders?

Wat wordt er binnen deze context eigenlijk precies bedoeld met 'een zonde die tot de dood leidt'?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 85
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

[...]

Grof gezegd hanteer jij deze teksten om de stelling te onderbouwen dat alle zonden in wezen gelijk zijn, of dat nu genocide is of liegen tegen je buurman?

Ik vind dat op z'n zachtst gezegd dubieus, Barbapapa.

Ik heb dat niet geschreven. Ik citeerde alleen Bijbelteksten als reactie op wat je schreef. Daar kun je zelf conclusies uit trekken. Er valt meer over te zeggen.

Maar het komt er op neer dat ieder mens verloren is als gevolg van het niet volledig naleven van de wet. Alleen door genade als gevolg van het offer van Jezus Christus wordt het gebrek aan naleven van de wet niet toegerekend en ontkomen mensen aan het oordeel als ze Jezus Christus aannemen als Redder en erven ze alle beloften als het Eeuwige Leven, genezing, voorspoed, rust, vrede, blijdschap, bescherming enz.

Maar inderdaad, er is een verschil in gevolg voor een naaste. Liegen kan minder ernstige gevolgen hebben voor naasten dan genocide.

Maar Adolf Hitler had net zoveel kans op redding als een willekeurig ander persoon die loog. Voor elke zonde is het Jezus Christus Die iemands zonden kan uitwissen als iemand Hem als Redder aanneemt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Meer uit interesse; hoe lezen jullie dit dan?

1 Joh. 5:16-17
Als iemand zijn broeder of zuster een zonde ziet begaan die niet tot de dood leidt, moet hij voor hem of voor haar bidden en zo de zondaar het leven geven. Dit geldt wanneer er sprake is van een zonde die niet tot de dood leidt. Er bestaat ook zonde die wel tot de dood leidt. In dat geval geldt mijn aansporing om te bidden niet. Alle kwaad is zonde, maar niet elke zonde leidt tot de dood.

Of bedoelde je wat anders?

Daar moet iemand anders van 'jullie' nog eens uitleg over geven, zo ver was ik nog niet. widegrin.gif Maar ik denk dat mijn verhaaltje wel klopt met de laatste zin.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik heb dat niet geschreven. Ik citeerde alleen Bijbelteksten als reactie op wat je schreef. Daar kun je zelf conclusies uit trekken. Er valt meer over te zeggen.

Maar het komt er op neer dat ieder mens verloren is als gevolg van het niet volledig naleven van de wet. Alleen door genade als gevolg van het offer van Jezus Christus wordt het gebrek aan naleven van de wet niet toegerekend en ontkomen mensen aan het oordeel als ze Jezus Christus aannemen als Redder en erven ze alle beloften als het Eeuwige Leven, genezing, voorspoed, rust, vrede, blijdschap, bescherming enz.

Maar inderdaad, er is een verschil in gevolg voor een naaste. Liegen kan minder ernstige gevolgen hebben voor naasten dan genocide.

Maar Adolf Hitler had net zoveel kans op redding als een willekeurig ander persoon die loog. Voor elke zonde is het Jezus Christus Die iemands zonden kan uitwissen als iemand Hem als Redder aanneemt.

Dat is mijn dubieuze gevoel toch terecht geweest. De wetenschap dat God elk mens (of ik dat nu ben, of Stalin) de kans geeft op vergeving is wat mij betreft al een heel wat toegankelijkere gedachte dan dat elke zonde, om het even wat, net zo erg is. De manier waarop je een zogenaamde balans kunt beschrijven is vaak al bepalend voor de gevoelswaarde die je eraan geeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik heb dat niet geschreven. Ik citeerde alleen Bijbelteksten als reactie op wat je schreef. Daar kun je zelf conclusies uit trekken. Er valt meer over te zeggen.

Maar het komt er op neer dat ieder mens verloren is als gevolg van het niet volledig naleven van de wet. Alleen door genade als gevolg van het offer van Jezus Christus wordt het gebrek aan naleven van de wet niet toegerekend en ontkomen mensen aan het oordeel als ze Jezus Christus aannemen als Redder en erven ze alle beloften als het Eeuwige Leven, genezing, voorspoed, rust, vrede, blijdschap, bescherming enz.

Maar inderdaad, er is een verschil in gevolg voor een naaste. Liegen kan minder ernstige gevolgen hebben voor naasten dan genocide.

Maar Adolf Hitler had net zoveel kans op redding als een willekeurig ander persoon die loog. Voor elke zonde is het Jezus Christus Die iemands zonden kan uitwissen als iemand Hem als Redder aanneemt.

Maar Hitler dacht (waarschijnlijk) dat wat hij deed écht goed was. Het zou dus kunnen zijn dat het hem niet aangerekend word, maar dat het juist wel word aangerekend als hij het niet had gedaan. Maar aangezien iedereen wel eens liegt, hebben wij dus meer zonde dan HItler?

Natuurlijk zit er een verschil in zonde en schuld. Iedereen heeft zonde, maar Jezus is juist gestorven om ze te vergeven. We hebben geen schuld, als we er spijt van hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

In hoofdstuk 4.1 en 2a van de Dordtse Leerregels staat:

De mens is van den beginne naar het beeld van God geschapen, versierd in zijn verstand, met ware en zalige kennis van zijn Schepper en van andere geestelijke dingen.Maar door het ingeven van de duivel en zijn vrije wil, is hij van God afgeweken en heeft hij zichzelf van deze uitnemende gaven beroofd en heeft daarentegen in de plaats daarvan blindheid, verschrikkelijke duisternis, ijdelheid, onoordeelkundigheid in zijn verstand, boosheid en ongehoorzaamheid, óók nog onzuiverheid in al zijn genegenheden over zich gehaald. Zodanig als nu de mens was ná zijn val, zódanige kinderen heeft hij voortgebracht, namelijk dat zij verdorven zijn

Is dit het beeld van de mens zoals de bijbel het schetst?

Heeft de psalmist zich dan vergist toen hij schreef:

Wat is de mens dat Gij hem gedenkt en het mensenkind dat Gij naar hem omziet? Toch hebt Gij hem bijna goddelijk gemaakt en met heerlijkheid en luister gekroond

En in Deuteronomium 30.14:

Maar dit woord is zeer dicht bij u ,in uw mond en uw hart om het te volbrengen

En met woord (Hebreeuws: dabar) wordt bedoeld woord/daadkracht en betekent hetzelfde als het Griekse woord logos, waardoor alles geworden is. Het christendom is wel eens het extreme voorbeeld genoemd van een godsdienst met het méést negatieve mensbeeld van alle godsdiensten. Het hierboven staande citaat uit de Dordtse leerregels laat hierover geen twijfel bestaan! Het stelde zijn eisen veel te hoog, zodat het onmogelijk werd om aan die eisen te voldoen. We móeten ons, als we zo’n artikel lezen toch wel verschrikkelijke grote zondaars voelen. Onmachtig om nog maar iets goeds te doen. En die zondigheid is ons aangeboren, zo leert dit belijdenisgeschrift is, zodat wij en onze kinderen niet anders kunnen doen dan zondigen. Door steeds maar te leren dat de mens een grote zondaar is, zijn er ook mensen die er heimelijk een soort behagen in zijn gaan scheppen om grote zondaars te zíjn. En in de ogen van die mensen zijn zij die zich niet of nog niet voldoende zondig voelen, noodzakelijkerwijs, tóch slechte mensen. Een godsdienstonderzoeker schreef eens:’Het christendom is een leer die twintig eeuwen lang de mensheid, waar het die aanraakte verderf heeft gebracht omdat het de natuurlijke, levensechte waardebepalingen op de kop zette, waardoor een negativistische moraal ontstond. Want het christendom prees het ziekelijke boven het gezonde, het deemoedige boven het trotse, de zwakte boven de sterkte. En deze perversie van het natuurlijke is niet eerst in de loop der tijden als onvermijdelijk verval ontstaan; in tegendeel, als een erfelijke belasting is zij reeds van de aanvang af in het christendom aanwezig’

Nee, dan heeft de bijbel tóch heel ander en gunstiger beeld van de mens. Hij is volgens de psalmdichter zelfs bijna goddelijk gemaakt. En ook Jezus had een hoge opvatting over de mens. Hij zei zelfs tegen hen dat zij volmaakt moesten worden gelijk hun hemelse Vader volmaakt is. En toen de Joden Hem eens beschuldigden dat Hij, een mens, zichzelf God maakte verwees Jezus hen naar Psalm 82,6 waar van alle mensen wordt gezegd:

Wel heb Ik gezegd: Gij zijt goden, ja, allen zonen des Allerhoogsten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

God is zonder zonde. Hij is puur en Heilig. Hij haat de zonde. Daarom is zijn Zoon gekomen om te sterven voor alle zonden van de mens. God houdt van iedereen ongeacht wat je ook doet. Maar als je dood bent zal je toch je daden moeten verantwoorden mits je jezus erkent hebt als je Heiland, verlosser en Raadsheer.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

We hebben geen schuld, als we er spijt van hebben.

Mooi gezegd, Accordeontje.

En spijt kan Bijbels gezien verzacht worden door vergeving, wat je al duidelijk maakt met de opmerking over Jezus die voor ons stierf.


Samengevoegd:

Quote:

En ook Jezus had een hoge opvatting over de mens. Hij zei zelfs tegen hen dat zij volmaakt moesten worden gelijk hun hemelse Vader volmaakt is. En toen de Joden Hem eens beschuldigden dat Hij, een mens, zichzelf God maakte verwees Jezus hen naar Psalm 82,6 waar van alle mensen wordt gezegd:

Wel heb Ik gezegd: Gij zijt goden, ja, allen zonen des Allerhoogsten.

Ik ben nog altijd van mening dat de mens eerder goed is dan slecht- hoeveel ellende en kwaad we ook om ons heen zien. De keuzes die we maken zijn van zoveel facetten afhankelijk, dat een al dan niet bestaande universele moraal vervaagd in het labyrint van de fortuin.

En voor zover het lot een utopie is, mag op z'n minst gezegd worden dat we ter wereld komen in het keurslijf van gezin, leefomgeving, genen, karakter, etc.

Je opmerking over Jezus is absoluut waar.

Ik denk dat Hij ten diepste van de mens houdt en hen begrijpt, en dat Hij als geen ander weet hoe moeilijk het leven kan zijn: Hij is immers Zelf geïncarneerd, zoals de Bijbel beschrijft. Hij is Zelf mens geworden en stond te midden van ellende, onderdrukking, vriendschap, twijfel, en ga zo maar door.

Wat mij betreft valt de doemgedachte van de 'zondige, slechte mens' wel mee. Zoals eerder in het topic is aangegeven: de slechtste mensen hebben vaak de beste bedoelingen.

Ik denk dat Gods uiteindelijke oordeel een stuk complexer ligt dan vaak wordt verondersteld.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat is zonde?

Dit is een heel makkelijke vraag...

Als je zondigd ben je God ongehoorzaam.

Dus wanneer je niet leeft zoals God ons opgedragen heeft zondig je.

Het begon bij Adam en Eva.... Toen ze nog in het paradijs woonde en ze volmaakt waren. God schiep ze met een eigen wil zodat het geen robots waren. Ze mochten van iedere boom eten en geloof me maar er waren er genoeg, behalve 1 in het midden. God had hen het verboden. Dan denk waarom die niet? Als God dat niet had gedaan hadden ze geen eigen wil, dan ben je geprogrameerd en dat wou God niet...

Toen was daar Satan en keerde zich van God (hij was een engel van God). Satan ging de mens verleiden door te zeggen eet toch van die boom dan word je als God. Eva stemde toe en liet Adam ook eten.

God werd boos op Adam en Eva, omdat ze ongehoorzaam waren. Vanaf toen is de mens, maar ook deze aarde vervloekt. Dus vandaar al de ellende in de wereld.

Adam en Eva waren ongehoorzaam, dat is de reden dat ieder mens na hun in zonde is geboren. Ook wij...

Daarom is Jezus op deze aarde gekomen, zodat wij een kans hebben om terug te gaan naar de Vader. Hij nam ons straf op zich en nu zit Hij aan de rechterhand van God en pleit voor al die in Hem geloven en doen wat Hij ons opdraagt.

Wij mensen konden Gods wet niet naleven, daarom dat Jezus dat heeft gedaan. Hij was zonder zonde en Satan had geen recht op Jezus om Hem in het dodenrijk te houden. Jezus leeft! Hij is opgestaan, want Hij had de wet volbracht wat geen een voor Hem kon.

Jezus was niet gekomen om te oordelen.

Hij is gekomen om wat krom is recht te maken.

Hij kwam ons redden van het dodenrijk.

Jezus gaf ons een kans om te kiezen voor Hem. Hij kwam om te vergeven al wie het willen. Jezus is de weg tot de Vader. Zonder Jezus kunnen wij niet bij Hem komen.

Je kiest voor Jezus en wat nu?

Je belijdt dat je een zondaar bent en vraagt vergeving.

dan laat je je dopen in gehoorzaamheid dat is als symbool je laat je oude leven achter je en begint opnieuw. Je was zwart en dan ben je wit. Je ben nu heilig en rechtvaardig door het bloed van Jezus.

Nu je wit bent wilt het niet zeggen dat je niet meer vies kunt worden.

Dan kun je naar Jezus gaan en je fouten belijden. En je best doen om het niet meer te doen. Je best doen om ook zo te leven..

Zo ik ga het hierbij laten.

Heb je vragen vraag maar...

Hopelijk heb je al wat meer duidelijkheid over wat zonde is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wat is zonde?

Dit is een heel makkelijke vraag...

Als je zondigd ben je God ongehoorzaam.

Dus wanneer je niet leeft zoals God ons opgedragen heeft zondig je.

Het punt van Accordeontje is nu juist dat het bijzonder lastig is om erachter te komen wat zonde nu precies is, omdat het lang niet altijd gelijk staat aan schuld. Het geweten is immers geen feilloos kompas voor een 'zondeloos' leven. Anders gezegd: er zijn grote zondaars met een rein geweten.

Bovendien zijn een hoop van Gods wetten niet actueel meer en heeft Jezus een leer op aarde gebracht die beter binnen de kaders van onze tijd past. Het neemt het 'zonde-schuld dilemma' m.i. echter niet weg.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het punt is dat Jezus kwam om onze schuld weg te nemen.

Dan moet je ook geloven dat je geen schuld meer hebt.

Natuurlijk Satan zal proberen jou wijs te maken dat je niet goed genoeg bent voor God. Als zoon van God kun je dan zeggen tegen Satan: Ga weg! Ik ben een zoon van de allerhoogste en Jezus heeft de prijs voor mij betaald en als ik een fout maak krijg ik een nieuwe kans.

Zo zal iedereen moeite hebben met zonde. Een mens op zich is heel erg op de wet gericht, maar Jezus zegt de wet behoudt je niet. Als je 1 wet overtreed, overtreed je ze allemaal. Als je een keertje liegt ben je even erg als een moordenaar.

De wet zegt lieg niet, maar ook dood niet.

En als je liegt overtreed je iedere wet.

Onze taak is: Om samen met Jezus die wet die Hij gegeven heeft werkelijkheid te zien worden in je leven.

Satan zal niet stil zitten als jij Jezus volgt.

Wij zijn meer dan overwinnaars!!!!

Het feit dat mensen zogenaamd een rein geweten hebben, is omdat ze de Heilige geest niet hebben die van zonde overtuigd.

Die wij als het goed is wel hebben....

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid